نسخه چاپی

روش های طبیعی و مؤثر درمان " آفت دهان"

خارش، درد و سوزش جز شایع ترین علائم آفت دهان است كه معمولا نیز چند روزی طول می كشد و فرد دچار مشكلاتی در غذا خوردن می كند. گرچه امروزه داروهایی برای بهبود این ناراحتی به فروش می رسد اما امتحان چند روش طبیعی مؤثر قطعا می تواند تعجب شما را برانگیزد.

به گزارش نما به نقل از تاپ سانته؛ آفت زخم های کوچکی هستند که در قسمت های درونی گونه ها، زبان و لثه ها ایجاد می شود و گرچه خطرناک نیستند اما بسیار ناراحت کننده اند. عوامل متعددی در بروز آنها دخیل است که از جمله می توان به آسیب درون دهان، استرس، اضطراب، تغییرات هورمونی و ترک سیگار اشاره کرد. البته بعضی خمیردندان های حاوی لوریل سولفات سدیم نیز موجب تحریک پذیری بیشتر مخاط های دهان می شود.

تا زمانی که آفت ها کاملا بهبود نیافته اند، از خوردن موادی مانند میوه های ترش و سرکه پرهیز کنید زیرا درد را تشدید می کند.

همچنین باید توجه داشت که بعضی افراد نسبت به خوراکی هایی مانند گردو، بادام زمینی، بادام، کشمش، آناناس، توت فرنگی، مرکبات، کیوی و گوجه فرنگی حساسیت دارند و دچار آفت دهان می شوند.

بیکربنات سود و ماست؛ دو درمان پیشگیرانه

اگر بیشتر اوقات از آفت های دهان رنج می برید، هر شب دهان را با محلول یک قاشق چایخوری بیکربنات سود در یک لیوان آب بشویید.

مصرف روزانه ماست را نیز فراموش نکنید زیرا حاوی باکتری هایی است که به پیشگیری و تسهیل روند درمان کمک می کند.

چای

تانین های موجود در چای باعث خشک شدن آفت ها می شوند. چای درد آفت را تسکین می دهد و بهبود آن را تسهیل می کند. می توانید از چای سبز یا سیاه استفاده نمایید. می توانید چای کیسه ای را پس از خنک شدن چند دقیقه ای روی آفت دهان بگذارید. همچنین می توان پنبه ای را به چای دم کشیده آغشته کرد و روی آفت گذاشت. این کار را چندین بار در روز تکرار کنید تا آفت ها کاملا بهبود یابد.

شکر و لیمو

گذاشتن پودر شکر روی آفت های دهان نیز چندین بار در روز در بهبودی تاثیر دارد. اگر پنبه ای را آغشته به آب لیمو کرده و سه تا چهار بار در روز استفاده نمایید نیز مؤثر است اما در ابتدا کمی با سوزش همراه خواهد بود.

مریم گلی و ریحان تازه

خواص ضد التهاب و ضدعفونی کننده این گیاهان شناخته شده است و تاثیر خوبی در تسکین درد دارند. می توان چند برگ تازه را در دهان جوید یا دمنوش آن را آماده کرد.

برای تهیه دمنوش یک مشت برگ و گل های مریم گلی یا ریحان را در یک لیتر آب بریزید. بگذارید 10 دقیقه بجوشد. می توانید 3 فنجان از این دمنوش را بنوشید و یا دهان را با محلول سرد آن را بشویید.

ترجمه: مریم سادات کاظمی

۱۳۹۵/۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...