به گزارش نما به نقل از فارس، عباس سلیمی عضو هیأت امنای سازمان دارالقرآنالکریم در جمع مدیران دارالقرآنهای استانی سراسر کشور با اشاره به غیرقابل شمارش بودن نعمتهای خداوند، به جای آوردن شکر نعمت الهی را ناممکن دانست و گفت: خداوند به غیر از دو نعمت رسالت پیامبر اکرم و همچنین امامت و ولایت، به خاطر سایر نعمتها منتی بر سر بندگان خود نگذارده است.
سلیمی با اشاره به اینکه خداوند به خاطر این دو نعمت ویژه بر مؤمنان منت نهاده است، افزود: این دو نعمت شکرانه و سپاسگزاری ویژهای نیز میطلبد.
این محقق معارف قرآن و اهل بیت علیهمالسلام ضمن اشاره به شرایط زمان بعثت پیامبر در سرزمین حجاز گفت: پیامبر در سرزمینی مبعوث شد که جاهلیت، فساد و فحشا در آن موج میزد و به همین سبب خداوند با مبعوث کردن ایشان، بر جامعه ایمانی منت نهاده است.
سلیمی در این بین گریزی هم به مجعول بودن نام عربستان سعودی برای سرزمین حجاز زد و گفت: نام آن سرزمین از ابتدا حجاز بوده است و نباید از عنوان مجعول عربستان سعودی برای آن استفاده کرد.
وی در ادامه با بیان اینکه در مسائل تربیتی دو مفهوم با عناوین «الگوپردازی» و «الگوبرداری» وجود دارد که هر دوی آنها در وجود پیامبر مکرم اسلام صدق میکند، افزود: خداوند در وجود پیامبر اعظم الگوپردازی کرده و وظیفه امت اسلامی است که مطابق با آیه 7 سوره مبارکه «حشر» از ایشان الگو برداری کنند، یعنی هر آنچه پیامبر به ایشان میدهد، بگیرند و از هر چه نهی میکند، دوری جویند.
سلیمی با اشاره به نظر علما در تقسیمبندی دین به سه حوزه عقاید، احکام و اخلاق گفت: نقطه ضعف اغلب افراد در حوزه اخلاق است و به همین علت پیامبر شعار رسالت خود را به اوج و قله رساندن اخلاق عنوان کردهاند.
وی با اشاره به گرامیداشت ایام بعثت پیامبر اسلام اظهار داشت: روز بعثت روز دفن جاهلیت است و ما موظفیم ضمن شادمانی در این روز، شکر خدای را بابت این نعمت به جای آوریم و با پیامبر تجدید بیعت کنیم.
عضو هیأت امنای سازمان دارالقرآنالکریم با بیان اینکه مطابق شمارش علما پیامبر اکرم دارای 100 ویژگی بارز اخلاقی بودهاند، گفت: کتاب ارزشمند «سُنَنُ النَّبی» علامه طباطبایی و «نهجالفصاحه» دو منبع برای آشنایی با خصال نیکوی پیامبر اعظم هستند که توصیه میکنم آنها را تدریس کنید و به مسابقه بگذارید.
سلیمی، تبسم چهره بودن، آراستگی و نظافت، معطر بودن، تقدم در سلام، توکل به خدا، دلسوزی برای همه به خصوص مؤمنان، غیبت نکردن و اجازه غیبت ندادن، اجتناب از انتقامگیری، پرهیز از جدال و منازعه، پذیرفتن عذر مردم، حساسیت نسبت به بیتالمال، پرهیز از مالاندوزی و عمل به گفتهها را بخشی از بارزترین صفات اخلاقی پیامبر ذکر کرد و افزود: پیامبر هم قاری، هم حافظ، هم مربی، هم مفسر و هم عامل به قرآن بود و تمام کسانی که با قرآن رابطه دارند باید اینچنین باشند.
وی با بیان اینکه طبق حدیثی از پیامبر اکرم، بهشت بر کسی که قرآن را برای دنیاطلبی بیاموزد حرام است، به نعمت امامت و ولایت اشاره کرد و گفت: اعتقاد به ولایت باید برخاسته از اعتقاد قلبی باشد و نباید از آن بهرهبرداری سیاسی شود. کسی در محضر امام صادق(ع) نشسته بود و از خداوند درخواست بهشت کرد، امام به او فرمود: شما الان در بهشت هستید و از خداوند بخواهید که شما را از آن بیرون نکند. حاضران گفتند جانمان به فدای شما ما الان در دنیا هستیم و بهشت در آخرت، امام فرمود: آیا به امامت ما اقرار نکردید، گفتند: بله، امام فرمود: این حقیقتی است که هرکس به آن اقرار کند در بهشت قرار دارد. ولایتپذیری باید نشأت گرفته از دیدگاهی اینچنینی باشد.
راهی برای ورود به بهشت
استاد پیشكسوت قرآن با بیان اینكه پیامبر(ص) شعار رسالت خود را به اوج و قله رساندن اخلاق عنوان كردهاند، به راهی برای ورود به بهشت اشاره كرد.
۱۳۹۵/۲/۲۰