نسخه چاپی

اختصاصی نما

افزایش روز افزون فقر در انگلیس

عکس خبري -افزايش روز افزون فقر در انگليس

نیمی از ثروت جهان در اختیار یك درصد از جمعیت است. از هر دو كودك یك نفر در فقر زندگی می‌كند در سراسر جهان كودكان و زنان بیش‌ترین آسیب را از فقر دیده‌اند.

فقر، محروميت آشكار از رفاه است كه در ابعاد مختلف اجتماعي مي تواند آشكار شود. بطور نسبي فقر به معني محروميت مادي است، زيرا ويژگي زندگي با درآمد پايين و مصرف اندك، تغذيه نامناسب و شرايط زندگي نامناسب است. اما، به سادگي مي توان مشاهده كرد كه فقر درآمدي در اكثر موارد با آنچه ما «فقر انساني» مي خوانيم، يعني سطوح آموزش و بهداشت پايين كه يا علت يا حاصل درآمد اندك مي باشند، همراه است.
فقر، بالا و پایین و کشور جهان سوم و اول نمیشناسد. فقر، در همه جای جهان گسترده است همین چند روز پیش گزارشی به سرپرستی بنیاد جوزف رونتری انجام شده که با توجه به این گزارش از نگرانی فزاینده که فقر مفرط در انگلیس در حال افزایش است خبر داده است، این گروه انگلیسی خواستار انجام تحقیقات آکادمیک در این باره شده است. این مطالعه تکان دهنده که توسط پژوهشگران دانشگاه هریوت وات، فاش می کند که یک میلیون و 250 هزار نفر در سال 2016 تنها در انگلیس با تهیدستی مواجه بوده اند، که 312 هزار نفر از آنان کودک هستند. اکثریت غالبی از این عده حدود 80 درصدشان در خاک انگلیس متولد شده اند .
4 سال پیش موسسه مطالعات مالی انگلیس اعلام کرده بود که با اجرایی شدن برنامه کاهش اعتبارات مالیاتی و مزایای دولتی به منظور کاهش مخارج، طی 3 سال آینده 300 هزار کودک انگلیسی زیر خط فقر قرار می گیرند. که این اتفاق هم افتاد . وقتی رییس شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل اعلام می کند که نیمی از ثروت دنیا تنها دست 85 نفر است شما چه توقعی می توانید از سطح فقر رایج در دنیا داشته باشید. همیشه کوهی وجود داشته که در کنارش دره ایی پدید آمده.
تما کشورهای جهان حتی ثروتمندترین ها هم با مشکل فقر دست پنجه نرم می کنند. حدود نیمی از جمعیت آمریکا قبل از سن 65 سالگی حداقل نوعی از فقر را تجربه می‌کنند؛ در آمریکا از هر 7 نفر یک نفر زیر خط فقر زندگی می‌کند.
85 نفر اول ثروتمند جهان به مقدار 3.5 میلیارد فقیر ثروت دارند. واقعا اختلاف به چه میزان است که 85 نفر به مقدار 3.5 میلیارد، ثروت دارند؟ جالب است که بدانید نیمی از ثروت جهان در اختیار یک درصد از جمعیت است. از هر دو کودک یک نفر در فقر زندگی می‌کند در سراسر جهان کودکان و زنان بیش‌ترین آسیب را از فقر دیده‌اند.
گرسنگی دلیل اول مرگ و میر در جهان است؛ براساس اطلاعات برنامه تغذیه جهانی، گرسنگي بزرگ‌ترین قاتل بشریت است. هر ساله گرسنگي تعدادی بیش‌تر از مالاریا، ایدز و تعدادی بیماری دیگر جان بشریت را می‌گیرد.
اعتقاد به نظام سرمایه گذاری کاری کرده که بیش از نیمی از جمعیت کشورهای بیابانی آفریقا با درآمد کمتر از 1.25 دلار در روز زندگی کنند. بر اساس اين گزارشی بیش از 80 درصد جمعیت جهان درآمدی کم‌تر از 10 دلار در روز دارند، شاید این مبلغ در برخی کشورها درآمدی متوسط برای یک نفر باشد اما در بعضی کشورهای پیشرفته چنین درآمدی به هیچ وجه برای زندگی عادی ممکن نیست.
اگر بخواهند چاره ایی برای فقر و رکود اقتصادی و وضعیت بد مالی برای کشوری و مردمی بیندیشند این راه حل تنها نباید مخصوص آن کشور باشد باید راه حل جهانی پیشنهاد دهند تا بتوان فقر را در کل دنیا از بین برد. البته این اتفاق تقریبا غیر ممکن است چون هیچ ثروتمندی حاضر نمی شود برای حل مشکل دیگری از پول خود بگذرد و همین دنیا را به این وضع درآورده که بیشترین سرمایه جهان تنها در دست 1 درصد از جامعه سرمایه دار دنیا باشد تا بیش از نیمی از مردم در گرسنگی به سر ببرند.

۱۳۹۵/۲/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...