نسخه چاپی

بررسی احكام مربوط به شهرداریها در برنامه ششم توسعه

هم‌اندیشی شهرداران و روسای شوراهای اسلامی كلانشهرهای كشور امروز در مشهد برگزار شد .

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری صداوسیما ، مدیر روابط عمومی شهرداری مشهد گفت: این همایش با حضور رؤسای شهر و شهرداران کلانشهرهای تهران ، اصفهان ، اهواز ، شیراز ، تبریز ، قم ، کرج و مشهد در تالار شورای شهر مشهد برگزار شد .

پورمنفرد افزود : بررسی احکام مربوط به برنامه ششم توسعه و دیوان محاسبات در خصوص شهرداریها ، مسایل مشترک شهرداری‌ها به ویژه کلانشهرها برای انتقال تجارب و محدودیتهای طرح جداکردن مالیات بر افزایش افزوده از شهرداریها مهمترین مباحث ارائه شده در این همایش یک روزه بود .

وی گفت : حجت الاسلام مصباحی مقدم نماینده مردم و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی میهمان ویژه همایش روسای شورای شهر و شهرداران کلان شهرها در مشهد بود .

سید صولت مرتضوی شهردار مشهد امروز در نشست هم‌اندیشی روسای شوراهای اسلامی و شهرداران کلانشهرهای کشور گفت : برخی تصمیمات برای شهرداری و شوراهای اسلامی شهر با سیاست‌های اصل 44 و سیاست کلی نظم اداری مغایرت دارد.

وی با بیان اینکه صیانت از حدود شوراها و شهرداری باید به صورت جدی در نظر گرفته شود گفت: شهرداری‌ها و شوراها با اختیارات کنونی می‌توانند « اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل»، را اجرایی کنند در صورتی که هر روز برخی به کاهش این اختیارات فکر می‌کنند.

شهردار مشهد افزود: متاسفانه در بازه‌های مختلف شاهد رقابت‌هایی به منظور کاهش عملیات در کلانشهرها و همچنین از بین بردن اختیارات شوراهای اسلامی هستیم.

مصباحی مقدم رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی گفت : مجلس هفتم قانون مالیات بر ارزش افزوده را به عنوان منبعی قوی برای مدیریت شهری تصویب کرد که در زمان حاضر نیز این محکم‌ترین درآمد برای شهرداری‌ها است.

وی افزود : در لایحه دولت بر مبنا قرار دادن اصل 53 قانون اساسی بر واریز عوارض در خزانه دولت تاکید شد .
وی ادامه داد: باید در بازنگری قانون اساسی علاوه بر بخش دولتی، تعاونی و خصوصی یک بخش دیگر نیز به نام عمومی غیردولتی اضافه شود تا شهرداری‌ها در این دسته قرار گیرند .

مصباحی‌مقدم اذعان کرد: عوارض از جمله درآمدهای حاکمیت و دولت است لذا ما پذیرفتیم که به خزانه واریز شود هم‌چنین برای اصلاح این موضوع باید تصویب کنیم تا صددرصد وجوه حاصل از عوارض به شهرداری‌ها اختصاص یابد تا نگرانی مدیریت شهری حل شود.

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم همچنین در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست شهرداران و روسای شورای اسلامی کلان‌شهرهای کشور اظهار داشت: اگر شوراهای اسلامی کلانشهرها به همراه شهرداری‌ها به صورت جدی پیگیر تدوین مجدد قانون اخذ مالیات بر ارزش افزوده شهرداری‌ها باشند به نتیجه می‌رسند و دیگر مشکلی درآمدهای پایدار شهرداری‌ها را تهدید نمی‌کند.

رئیس کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: شهرداری‌ها با توجه به درآمدی که دارند بهترین وضعیت رونق و سرمایه‌گذاری را دارند و برای دولت خوشایند است که بخشی از درآمدها را در اختیار بگیرد و در درآمدهای خود لحاظ کند.

به گفته مصباحی مقدم دولت باید تلاش کند تا شهرداری‌ها به استقلال مالی برسند و لایحه مدیریت یکپارچه شهری را اجرایی کنند.

رئیس شورای عالی استانها هم در این زمینه گفت : مالیات بر ارزش افزوده نباید از بودجه شهرداریها جدا شود .
مهدی چمران افزود : در لایحه ای که دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده ، مالیات بر ارزش افزوده از بودجه خاص شهرداریها جدا شده است.

او گفت : بر اساس بررسیها و مطالعات صورت گرفته درباره مالیات بر ارزش افزوده، این بودجه ویژه که جزو درآمدهای پایدار شهرداریها است از بودجه آنها جدا و به بودجه دولت اضافه شده است تا دولت بتواند حجم دارایی ها و درآمدهای خود را بدینگونه بالاتر از حد واقعی نشان دهد و مالیات بیشتری دریافت کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران افزود: با توجه به روند پیش‌رو، درآمد مالیات بر ارزش افزوده از حساب خزانه کل به حساب استانداری‌ها واریز می‌شود و پس از آن شورای برنامه‌ریزی استانها تصمیم‌گیری می‌کند که به هر شهر چه میزان اعتبار پرداخت کند.

چمران افزود: موضوع مالیات بر ارزش افزوده مغایرتهای فراوانی با قوانین مختلف و قبلی رسمی کشور دارد زیرا علاوه بر روش فوق، شهرداریها را به نظام مدیریت سنتی سوق می‌دهد، نظامی که استانداریها برای شهرداریها تصمیم‌گیری می‌کردند.

او گفت: بحث اصلی پیشنهاد شده در نشست امروز، مشورت درباره تدوین راهکار اجرایی برای تغییر و یا تجدیدنظر در مصوبه مالیات بر ارزش افزوده مجلس شورای اسلامی از طریق صحن علنی است که باید با همت و برنامه‌ریزی صحیح صورت گیرد.

۱۳۹۵/۲/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...