نسخه چاپی

جهاد روشنگری، نیاز امروز جهان اسلام

عباس حاجی‌نجاری

مصائبي را كه امروز جهان اسلام دچار آن شده و برخي از كشورهاي اسلامي نظير ليبي، يمن و... متأثر از اين شرايط حتي به مرحله حذف از جغرافياي جهان نزديك شده‌اند، اگرچه محصول راهبردهاي كلان نظام سلطه براي درگيرسازي كشورهاي مسلمان با هم از يك‌سو با هدف مهار حركت بيداري اسلامي و از سوي ديگر با هدف تأمين امنيت رژيم صهيونيستي صورت گرفته است، اما ترديدي نمي‌توان داشت كه منفعت‌طلبي و حماقت‌هاي برخي سران اين كشورها و افراط‌گري‌ها و تندروي بعضي از گروه‌هاي مدعي اسلام‌خواهي در ايجاد اين شرايط نقش اساسي ايفا مي‌كنند.

بعد از اوج‌گيري نهضت انقلاب اسلامي ايران و گسترش امواج آن در ديگر كشورهاي اسلامي كه به اوج‌گيري نهضت مقاومت مردم لبنان و فلسطين و شكست‌هاي پي‌درپي رژيم صهيونيستي انجاميد، امريكايي‌ها نااميد از مقابله مستقيم با اين حركت كه به الگو شدن جريان‌هاي مقاومت نظير حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامي منجر شده بود، چاره را تنها در خلق جريان‌هاي موازي و درگير ساختن آنها با نيروهاي اصيل مقاومت ديدند تا از آن طريق به جاي مقابله مستقيم كه طبعاً هزينه‌هاي مادي، انساني و اعتباري زيادي براي آنها ايجاد كرد، مهار حركت‌هاي انقلابي و اسلامي را با سوءاستفاده از ظرفيت‌هاي موجود جهان اسلام و حكومت‌هاي متزلزلي كه خود بيش از قدرت‌هاي سلطه، از رشد بيداري اسلامي نگران بودند نيابتاً به گروه‌هاي دست‌ساخته‌اي محول كنند كه در عين ادعاي اسلام‌خواهي به جاي مقابله با نظام سلطه، جنگ را به درون جهان اسلام منتقل كرده و در عين ايجاد فراغت براي قدرت‌هاي سلطه و رژيم صهيونيستي، حركت‌هاي ناب اسلامي را نيز در نقطه كانوني خود مهار كنند.

در 17 فوريه سال 2015 وسلي كلارك از ژنرال‌هاي بازنشسته ارتش امريكا و فرمانده ارشد نيروهاي پيمان آتلانتيك شمالي(ناتو) بين سال‌هاي 1997تا2000 ميلادي در گفت‌وگويي با سي‌ان‌ان با افتخار از راهبرد امريكايي‌ها از ايجاد گروه افراطي داعش و با هدف مقابله با حزب‌الله سخن به ميان آورده و مي‌گويد: ما داعش را از طريق تأمين مالي دوستان و متحدان خود آماده و مجهز كرديم. كلارك مي‌افزايد: پس از آن هزينه‌هاي زياد تبليغاتي نيز براي تخريب وجهه حزب‌الله و از سوي ديگر بزرگنمايي قدرت داعش هزينه شد.

اعتراف كلارك را نيز چندي پيش از او خانم كلينتون در كتاب خاطراتش در مورد راهبرد امريكا درباره ايجاد و به رسميت شناختن اين گروه افراطي تأكيد كرده و يادآور شده بود كه من به 112 كشور جهان سفر كرده و با برخي دوستان توافق شده بود تا به محض تأسيس داعش اين گروه به رسميت شناخته شود.

مقام معظم رهبري در ديدار روز چهارشنبه خود با قاريان و حافظان برتر شركت‌كننده در مسابقات بين‌المللي قرآن كريم با رمزگشايي از اين راهبرد نظام سلطه و آتشي كه متأثر از آن بر جان جهان اسلام افكنده‌اند، علما، نخبگان جهان اسلام را به جهاد روشنگري نسبت به اين راهبرد نظام سلطه فراخوانده و يادآور مي‌شوند كه ظهور گروه‌هاي تروريستي تكفيري در منطقه نتيجه فقدان روشنگري است و امروز وظيفه امت اسلامي مبارزه با اين است. ايشان با اشاره به نقش بعضي از دولت‌هاي اسلامي كه با خيانت به ملت‌هاي خودشان و جهان اسلام زمينه نفوذ طاغوت اعظم يعني رژيم استكباري ايالات متحده را فراهم و جهان اسلام را درگير اين چالش كرده‌اند، يادآور مي‌شوند كه در شرايط كنوني وظيفه علما، روشنفكران و تحصيلكرده‌هاي جهان اسلام و همه كساني كه منبر دارند؛ مبارزه براي روشنگري است و اين روشنگري جهاد است، جهاد فقط شمشير گرفتن و جنگ كردن در ميدان قتال نيست، جهاد شامل جهاد فكري، جهاد علمي، جهاد تبييني و تبليغي و جهاد مالي است. ايشان سپس تأكيد مي‌كنند كه امروز به خاطر اينكه فريضه تبيين را ما درست انجام نداده‌ايم، يك عده دچار گمراهي‌اند و به خيال اينكه براي اسلام دارند كار مي‌كنند عليه اسلام كار مي‌كنند. اين گروه‌هاي تروريستي در منطقه ما كه امنيت را از ملت‌هاي مسلمان سلب كرده‌اند، آسايش را از ملت‌هاي مسلمان گرفته‌اند به جاي دشمن اينها دارند با مسلمانان مي‌جنگند. اين گروه‌هاي تكفيري گروه‌هاي نزديك به وهابي‌ها كساني هستند كه زحمت دشمن را اينها برعهده گرفته‌اند. آن كاري كه دشمن مي‌خواهد بكند، اينها دارند براي او انجام مي‌دهند. بين مسلمان ها اختلاف ايجاد كرده‌اند، وقتي مسلمان‌ها با هم سرگرم جنگ شدند، قضيه فلسطين فراموش مي‌شود كما اينكه دارند قضيه فلسطين را به فراموشي مي‌سپارند.

آنچه كه اهميت روشنگري را در شرايط كنوني بيشتر مي‌كند اين است كه تمام ظرفيت‌هاي ديپلماسي و رسانه‌اي قدرت‌هاي استكباري اين روزها در خدمت حكومت‌هاي مرتجع منطقه براي سياه‌نمايي عليه ايران اسلامي و نيروهاي جبهه مقاومت قرار گرفته و در نقطه مقابل رسانه‌هاي حامي جبهه مقاومت روز به روز محدودتر شده و از ظرفيت‌هاي آنها كاسته مي‌شود.

۱۳۹۵/۳/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...