نسخه چاپی

منتقدان خارجی درباره «فروشنده» چه نوشتند؟

اولین نمایش فیلم «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی در بخش رقابتی جشنواره فیلم كن با استقبال و تمجید منتقدان سینمایی از این فیلم روبه رو شد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا فیلم «فروشنده» که به عنوان آخرین فیلم به بخش رقابتی شصت‌ونهمین جشنواره فیلم کن اضافه شد، در اولین نمایش خود پیش از نمایش اصلی، در سالن «دبوسی» کاخ جشنواره کن به روی پرده رفت.

«بورا یانگ» منتقد معروف «هالیوود ریپورتر» پس از تماشای این فیلم نوشت: "اصغر فرهادی پس از ساخت فیلم «گذشته» در فرانسه، یک بار دیگر برای ساخت فیلم جدید به ایران بازگشته و در فیلم «فروشنده» با اسنفاده از یک حمله تروماتیک که به تشنگی غیرقابل کنترل یک مرد برای انتقام می‌انجامد دوباره به جنبه تیره و تاریک روح پرداخته است. فیلم «فروشنده» دارای پیچیدگی اجتماعی فوق‌العاده فیلم برنده اسکار «جدایی» نیست و در اینجا گره‌های داستان چندان پنهان نیست و حسی از دارم تصنعی موجب شده بخش‌هایی از فیلم خسته‌کننده باشند اما همه اینها با پایان‌بندی فوق‌العاده فیلم که تماشاگر را هیجان زده و میخکوب می‌کند جبران می‌شود.

در حال حاضر شکی وجود ندارد که اثر فرهادی انقلابی در سینمای نوین ایران ایجاد کرده است و از مسیر پرتردد رئالیسم و درون‌اندیشی که پیشگامان آن عباس کیارستمی و محسن مخملباف بودند فاصله گرفته و مسیری جدید و بسیار دراماتیزه و تئاتری در پیش گرفته است.

گرچه در فیلم «فروشنده» یکبار دیگر اختلافات اجتماعی در جامعه مدرن ایران نقش حیاتی در درام و پیامدهای آن در زندگی شخصیت‌های فیلم دارد اما این اختلافات به اندازه پوایی اجتماعی قدرتمند میان اربات و بنده در فیلم «جدایی» و همچنین اثر قبل‌تر فرهادی «چهارنشبه سوری» گیرا نیست. آنچه در این فیلم پیش از هر چیز به چالش کشیده می‌شود ضعف روانشتاختی و خلاء اخلاقی شخصیت‌های داستان یعنی عماد (با بازی شهاب حسینی) و رعنا (با بازی ترانه علیدوستی) است که هر دو بازیگرند و بخشی از طبقه بالای فرهنگی در تهران محسوب می‌شوند.

منتقد «هالیوود ریپورتر» در ادامه با مرور داستان فیلم «فروشنده» در انتها می‌نویسد: " در صحنه‌های گروهی از بازیگران ظاهر می‌شوند که در ایین میان فرید سجاد حسینی فراموش نشدنی است. طراحی تولید کیوان مقدم نیز در این فیلم چشمگیر است که در دو آپارتمان به خوبی از درو پنجره‌های خاص فیلم‌ها فرهادی به عنوان لوکیشن‌هایی برای تعامل اجتماعی استفاده کرده است.

اما «اُون گلیبرمان» از نشریه ورایتی نیز در واکنش به نمایش فیلم «فروشنده» در جشنواره فیلم کن نوشت: "فیلم جدید اصفر فرهادی، کارگردان ماهر فیلم‌های «جدایی» و «گذشته»، یک جواهر خوش تراش دیگر از تعلیق نئورئال است. یکی از دلایلی که «آلفرد هیچکاک» یکی از بزرگترین کارگردانان تاریخ سینماست این است که روح و تکنیک او آثار بسیاری دیگر از کارگردانان (و شاید همه کارگردانان) را تحت تاثیر قرار داده است. یکی از بهترین این نمونه‌ها اصغر فرهادی نویسنده و کارگردان ایرانی است که دارم‌هایی از اختلاف خانوادگی می‌سازد و در آنها از غلو در آنچه به شما نشان می‌دهد خودداری می‌کند، فیلم‌هایی که کاملا هوشمندانه، سرراست، خاص و رئال هستند. زمانی که فیلم‌های «جدایی»، «گذشته» و یا فیلم جدید «فروشنده» را تماشا می‌کنید مجذوب آن می‌شوید. ما تحت تاثیر چیری قرار می‌گیرید که تنها میتوان آن راتعلیق نامید و این مهیج وشگفت آور است، اما این تعلیق به طور کلی با آنچه در ذهن و قبل شخصیت های داستان می‌گذرد پیوسته است.

داستان فیلم «فروشنده» که در آن شهاب حسینی و ترانه علیدوستی بازیگران فیلم‌های قبلی فرهادی نقش‌های اصلی را بر عهده دارند، داستان زن و مردی روایت شده که مجبور می‌شوند به یک خانه جدید نقل مکان کنند و در آنجا با مستاجر قبلی خانه جدید دچار چالش می‌شوند.

پخش‌کننده جهانی این فیلم، کمپانی «ممنتو» است که این فیلم را با عنوان انگلیسی The Salesman اکران می‌کند و عنوان فرانسوی این فیلم به دلیل آنکه اخیرا فیلمی با نام «فروشنده» در فرانسه ساخته شده است با عنوان فرانسوی (LE CLIENT) « مشتری» خواهد بود.

۱۳۹۵/۳/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...