نسخه چاپی

تغییر روابط كردها با آنكارا و تهران

شركت تحلیل اطلاعات آمریكایی استراتفور نوشت، توافق میان احزاب سیاسی كرد در دولت اقلیم كردستان عراق می تواند نشان از تغییر روابط این منطقه با آنكارا و تهران داشته باشد.

به گزارش نما به نقل از انتخاب، روز دوشنبه یک از رهبران اتحاد میهنی کردستان اعلام کرد حزبش در انتخابات پیش رو با حزب جنبش تغییر (گوران) ائتلاف کرده که به طور بالقوه حزب حاکم دموکرات کردستان را تضعیف می کند.

استراتفور در توضیح این مسئله چنین عنوان کرده که حزب دموکرات کردستان روابط امنیتی و اقتصادی قوی با رئیس جمهور ترکیه اردوغان و حزب عدالت و توسعه ترکیه دارد، در حالیکه حزب اتحاد میهنی کردستان بیشتر به ایران نزدیک است. علاوه بر این، این ائتلاف می تواند مانع از انتخاب مجدد مسعود بارزانی به ریاست جمهوری اقلیم کردستان عراق شود.

هرچند گوران در واکنش به اتحاد میهنی کردستان تشکیل شد، بیشترین اعتراضاتش نسبت به حزب دموکرات کردستان و به ویژه بارزانی بود.

همچنین در این گزارش آمده، با آنکه گوران دارای کرسی های بیشتری در پارلمان این اقلیم است، وابستگی زیادی به اتحاد میهنی کردستان دارد، زیرا اتحاد میهنی کردستان دارای روابط نزدیکی با نیروهای امنیتی پیشمرگه کرد است که از لحاظ سیاسی در دو حزب اتحاد میهنی و حزب دموکرات کردستان حضور دارند.
استراتفور اضافه می مکند، بی ثباتی سیاسی حاصله می تواند تلاش بارزانی برای رفراندوم استقلال در پارلمان عراق در بغداد را با مشکل مواجه کند، که در آن نمایندگانی از اقلیم کردستان حضور دارند.
استراتفور در ادامه می آورد، اگر حزب دموکرات کردستان تسلطش بر دولت را از دست بدهد، ممکن است ترکیه به سرمایه گذاری بیشتر و ارائه کمک های اقتصادی جدید تمایل پیدا کند. با این وجود، ترکیه می داند کاهش حمایت آن باعث می شود ایرانی که بغداد را در تسلط خود دارد، قدرت نفوذ بیشتری در منطقه پیدا کند.

۱۳۹۵/۳/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...