نسخه چاپی

شاكري در برنامه"ديروز، امروز، فردا"

سران فتنه با اجرا كردن اصلاحات 2 ‌خواستند ساختارشكنی كنند

عکس خبري -سران فتنه با اجرا کردن اصلاحات 2 ‌خواستند ساختارشکني کنند

مجتبی شاکری عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران که در برنامه"دیروز، امروز، فردا" سخن می گفت، درباره دسته‌بندی‌های طیف اصولگرا گفت: انتخابات امانت بزرگی است که باید به دست به اهلش بسپاریم.

وی افزود: در طول تاریخ انقلاب اسلامی، حوادث و رویدادهایی رخ داده است که هر کدام از آنها سبب افزایش بصیرت جامعه شده است. مثلاً فتنه ۸۸ یک کلاس بزرگ بصیرت برای جامعه و نخبگان کشور بود. با توجه به این کلاس‌های متعدد عقلانیت جامعه و رسانه رشد بسیاری کرده است.

عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران گفت: در این عرصه رقابت سیاسی، همه افراد، گروه‌ها و حتی برخی تندروها و ریزش‌ کردگان تلاش‌های بسیاری صورت می‌دهند که خود را به گفتمان انقلاب اسلامی نزدیک نشان دهند که این نشان از حرکت مثبت در کشور دارد. در این رقابت رسانه‌ها باید پرده‌ها را کنار بگذارد و تفاوت‌های این گروه‌ها را بیان کردند تا کسانی که منتخب مردم خواهند بود در قد و قواره انقلاب اسلامی باشند.

شاکری درباره مسئولیت رسانه‌ها برای تبیین ماهیت گروه‌های مختلف گفت: رسانه ملی از زمان فتنه خودش را بهتر پیدا کرد، اما نوعی محافظه‌کاری و محدودیت در پرداختن به عمق نظرات گروه‌ها و تفاوت‌های آنها در رسانه ملی دیده می شود.

وی در همین زمینه ادامه داد: ‌بعد از گذشت بیش از ۳ دهه از انقلاب و دیده شدن عملکرد جریان‌ها و گروه‌ها در طول این مدت، عقبه‌ این گروه‌ها و افراد در مناصب مختلف کشور دیده شده است. لذا انواع رسانه‌ها باید به عمق مطالب رفته و واقعیات را به شکل‌های مختلف برای مخاطبان بیان کنند. لازم است در این زمینه از حرف‌های کلی پرهیز شود.

عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران ادامه داد:‌ چهار شاخص در این زمینه بسیار می‌تواند کمک کند، تا همه این احزاب و گروه‌ها محک زده شوند. مبانی و اصول، سیره اهل بیت (ع) ولایت فقیه و توحید از جمله شاخص‌هایی است که باید گروه‌ها توسط آن محک زده شوند. عملکرد برخی از گروه‌های سیاسی در این زمینه‌ها باید برای مردم روشن شود.

شاکری شاخصه دوم محک زدن گروه‌ها را «قدرت، ثروت، شهرت و شهوت» دانست و گفت:‌ این موضوعات مباحثی است که امروز در جامعه عینیت پیدا کرده است می‌شود؛ باید عده‌ای را که قدرت‌مدار، ثروت‌مدار و شهرت‌طلب شده‌اند را در جامعه به مردم نشان داد.

وی ادامه داد:‌ تبعیت از ولایت فقیه از دیگر شاخص‌های محک زدن گروه‌های مدعی است. وقتی رهبری می‌گویند موج بیداری اسلامی در جهان اسلام، نمی‌شود کسی بیاید و موج بیداری انسانی را بگوید. اینکه رهبری در نگاه کلانی خود نگاهی دارند، نمی‌شود یک کارگزار نظام راه دیگری را برود.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت:‌ نکته و شاخصه چهارم «بصیرت و دشمن شناسی است»؛ برخی از گروه‌های ما سطحی و ظاهربین هستند. کسی که می‌خواهد در جایگاه بلند مجلس بنشیند باید بینش و آگاهی‌هایی داشته باشد و آینده‌نگر باشد و بر این اساس برای امور مدل‌سازی کند که این بسیار مهم است. آینده‌پژوهی بسیار برای جامعه ما اهمیت دارد.

شاکری در ادامه سخنان خود به موضوع متون درسی علوم انسانی دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: در دانشگاه شاهد هستیم که اکثر متون درسی علوم انسانی دانشگاه‌ها ترجمه شده از غرب است، اما الان ما تا حدود بسیاری توانسته‌‌ایم سوار بر علوم انسانی شویم و بتوانیم بر آنها غلبه پیدا کنیم، لذا ما نیاز به انسان‌های با سواد، با بصیرت داریم که بتواند با مدل و الگوی اسلامی بتواند جامعه را به پیش ببرند.

وی در ادامه برنامه و در خصوص فرهنگ مناظره، گفت: رسانه ملی با توجه به اینکه در خانه همه وجود دارد وظیفه سنگینی به عهده دارد رسانه ملی باید فضای نشاط و عقلانیت را به وجود آورد. مثلاً رادیو گفت‌وگویی که ایجاد شده است یک کار زیبایی است که افراد می‌توانند نظرات خود را آزادانه بیان کنند، به نظر من می‌شود در عرصه تصویر نیز چینشی را به وجود آورد تا براساس عقلانیت فضا را برای تبیین اوضاع به پیش ببرد. من معتقدم باید مناظرات تلویزیونی را ادامه داد ولی کارگردانی این مناظرات باید به خوبی صورت گیرد.

عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران ادامه داد: در این مناظره‌ها به خوبی تفاوت‌ها روشن می‌شود البته منظور من از تفاوت این نیست که تفاوت میان کفر و ایمان است؛ بلکه توانمندی‌ها متفاوت است یک فردی می‌تواند به عنوان مثال یک دبیرستان را اداره کند و یا فرماندار باشد، اما کسی که می‌خواهد در جایگاه نمایندگی مجلس بنشیند باید دارای فهم بالا، آینده‌نگری و شعور سیاسی عمیق باشد.

وی در ادامه متذکر شد: من تحلیل برخی را قبول ندارم که می‌خواهند طوری تحلیل کنند که ماجرای فتنه 88 براساس لجبازی‌های مربوط به آن مناظره بوده است به هیچ عنوان اینگونه نبوده است. باید به خوبی اوضاع را دید آن آقایی که نامه نوشت؛ آن راس فتنه که در خارج از کشور بودند در طی نامه اهانت‌هایی را به نظام جمهوری اسلامی، شهدا و مقام معظم رهبری کرد و گفت ما برای رسیدن به این مرحله ۲۰ سال تلاش کردیم چه کسی می‌گوید که فتنه از مناظره شروع شد؟ سران فتنه‌ که در پشت ماجرا بودند کاملاً می‌فهمیدند که چه باید بکنند. در شورای راهبردی، رؤسای جمهوری آن زمان اصلاحات ۲ را نوشتند و مکتوب کردند و نشان دادند که با اصلاحات دو باید اصلاحات یک را از طریق مسیر جنگ نرم و ساختارشکنی طی کنند.

شاکری ادامه داد: در این مکتوبات یک جمهوری لائیک که اثری از اسلام در آن وجود ندارد قید شده بود و به صراحت در روزنامه‌های زنجیره‌‌ای خود اشاره می‌کردند که به دنبال چه چیزی هستند.

وی یادآور شد: رهبر معظم انقلاب در اوج زمانی که هرچه دل‌شان می‌خواست می‌گفتند و می‌نوشتند فرمودند اگر فکر کرده‌اند که ماجرای صلح امام حسن(ع) رخ خواهد داد در اشتباه هستند، اگر به این شکل ادامه دهد واقعه عاشورا رخ خواهد داد. بنابراین رسانه باید این حقایق را روشن کرد و به جامعه بصیرت دهد تا مردم بفهمند وگرنه با صرف شعار دادن نمی‌شود حقایق را به مردم فهماند تا پشت‌ پرده‌ها را برای مردم آشکار کرد.

شاکری در ادامه در پاسخ به سؤالی در خصوص وابستگان به کانون‌های قدرت و ثروت گفت:‌ این مطلب در جامعه ما خیلی گنگ نیست، اگر ما شاخص‌هایی را که مقام معظم رهبری برای پیشرفت و عدالت برشمردند را مدنظر قرار بدهیم به راحتی مدل‌های قدرت و ثروت از داخل آن شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: کنترل این کانون‌های قدرت و ثروت بر اصل قوانین ما برمی‌گردد، در قضیه فساد مالی اخیر می‌بینیم که قوه قضاییه به درستی مطالب را پیگیری می‌کند. لذا به نظر باید در ساختارهای نظام، قوانین و در نقاطی که خلاء قانونی وجود دارد شناسایی و آنها را رفع کنیم.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه سخنان خود به اهمیت نقش رسانه‌ها در این حوزه اشاره کرد و گفت: واقعاً نباید کارکرد رسانه‌ها را کمتر از مجلس دانست اگر مثلاً یک برنامه مانند برنامه «دیروز امروز فردا» به درستی برنامه‌ریزی شود به اندازه یک صحنه استیضاح مجلس می‌تواند نقش داشته باشد. اگر این برنامه بتواند موضوعی را به درستی تبیین کند و تحلیل‌هایی درستی را ارائه دهد بسیار در جامعه کمک‌کننده خواهد بود.

شاکری ادامه داد: شیوه‌های رصدکردن، مواظبت‌کردن، و حسابرسی از نخبگان و دستگاه‌ها باید به درستی انجام شود. نوع برنامه‌سازی‌ها در تلویزیون باید مورد توجه جدی قرار گیرد؛ زیرا مردم انتظار دارند مطالبات خود را در آن برنامه ببینند ما باید به این سمت برویم که در طول زمان این ساختارهای قدرت و ثروت به مردم معرفی کنیم و با معیارهایی که به مردم می‌دهیم مجبور نباشیم فقط در زمان انتخابات با محدودیت این کارها را انجام دهیم.

وی افزود: باید از ظرفیت رسانه برای بیان مطالبات مردم و حساب‌کشی از دستگاه‌ها، شخصیت‌ها و قوای مختلف استفاده کرد.

شاکری در پاسخ به ابراز علاقه یکی از بینندگان برنامه به جانبازان انقلاب اسلامی گفت: انقلاب ما بعد از یک انتظار ۱۴ قرنه به ملت ما عنایت کرد و نظام ما به دست امام راحل بزرگوار در کشورمان مستقر شد در این راه بسیاری از فرزندان این ملت به شهادت رسیدند و از تمام هستی خود مایه گذاشتند رقابت در دوران دفاع مقدس بر سر سربند یا فاطمه بود و فرهنگ ایثار و شهادت و جانبازی و پاسداری از خون شهدا در کشور جاری بود صحبت‌ کردن با مادران شهدا دلها را می‌لرزاند و ما امروز وظیفه بزرگی بردوش داریم.

این جانباز دوران دفاع مقدس یادآور شد: بسیاری از همرزمان ما در باتلاق‌ها و هورها و باتلاق‌ها غرق شدند و یا حسین گفتند و رفتند و امروز ما این نظام را به امانت گرفته‌ایم و امروز ما انتخاباتی را در پیش داریم که عرصه جان دادن نیست بلکه باید برای حفظ و تقویت نظام‌مان پای صندوق‌های رأی حاضر شویم و رأی دهیم.

شاکری در خاتمه تاکید کرد: امروز تمام دنیای استکبار و صهیونیست‌ها به ملت ما چشم دوخته‌اند تا ببینند در روز انتخابات چه خواهند کرد. بنابراین باید با شوق و نیت قربت‌الی‌الله و با وضو در پای صندوق‌های رأی حاضر شویم که در این مسیر شهدای انقلاب اسلامی ایران دعاگو و مشوق ما خواهند بود.

۱۳۹۰/۱۲/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...