نسخه چاپی

نسل مجازی

عکس خبري -نسل مجازي

امروز هنگامی كه با فرزند خود در حال صحبت كردن هستیم، او صفحه لمسی گوشی خود را بالا و پایین می‌كند؛ در عین حال در ده‌ها گروه و كانال اجتماعی عضویت دارد و می‌تواند در حالی كه به سخنان پدر خود گوش می‌دهد، در همه آن گروه‌ها اظهار نظر كند و حضور فعال خود را به اثبات برساند.

امروز ما در کنار خود نسلی را حس می‌کنیم که به نسل مجازی معروف شده است؛ جوانانی که قرآن را در موبایل خود می‌خوانند، تسبیحات را با نرم‌افزار تسبیح بجا می‌آورند، ادعیه را از برنامه‌های اندروید می‌خوانند، سؤالات و جزوات امتحانی را از طریق شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند و هزاران مورد از این رفتارهای خوب و ده‌ها هزار مورد رفتار ناپسند دیگر که از طریق نرم‌افزارهای موبایلی و شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام، واتس‌آپ، تلگرام، فیس‌بوک و... از این نسل شاهـد هستیم.
امروز هنگامی که با فرزند خود در حال صحبت کردن هستیم، او صفحه لمسی گوشی خود را بالا و پایین می‌کند؛ در عین حال در ده‌ها گروه و کانال اجتماعی عضویت دارد و می‌تواند در حالی که به سخنان پدر خود گوش می‌دهد، در همه آن گروه‌ها اظهار نظر کند و حضور فعال خود را به اثبات برساند. این خصوصیات یک لحظه از جوان نسل مجازی است که حتی می‌تواند شغل مجازی پردرآمدی هم داشته باشد یا فعالیت‌های اجتماعی گسترده‌ای از خود نشان دهد که به چشم والدین نیاید. امروز نسل به شدت مجازی‌شده‌ای در کنار ما قد برافراشته‌اند که سایه آن بر سر زندگی واقعی سنگینی می‌کند، اکنون این نسل که برخی آن را دارای شکاف و فاصله با خود می‌دانند، هر روز فعالیت و دامنه کارش گسترده‌تر می‌شود و با استفاده از شبکه‌های اجتماعی قدرت تغییر بسیاری از معادلات را دارد، می‌تواند در عرصه دیپلماسی عمومی به کمک بیاید، در جبهه‌های دفاع از حرم پیشتاز باشد و به برخی از مطالبات عدالت‌جویانه یاری برساند؛ البته در روزهای گذشته فراخوان‌های شبکه‌های اجتماعی سبب بروز ناهنجاری‌هایی در پاساژ کوروش و کرج شد که این هم از تبعات منفی آن است؛ هر چند که عضوگیری گروه‌های فساد و تبهکاران در این شبکه‌ها هم راحت‌تر شده است. وقتی که اعضای شورای عالی مجازی در همه کانال‌ها عضو هستند، نشان می‌دهد که فرصت اندک است و تا این سرزمین را از دست نداده‌ایم، باید نیروها، سربازان و جوانان را برای فعالیت‌های هدفمند در این عرصه به کار بگیریم.

۱۳۹۵/۳/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...