نسخه چاپی

اختصاصی نما

چرا تولید ملی بی‌ارج شد؟

عکس خبري -چرا توليد ملي بي‌ارج شد؟

در این سالهایی كه رهبر معظم انقلاب اسلامی روی اقتصاد مقاومتی و اهمیت به تولید ملی تاكید دارند ما پیشرفت كه هیچ، دائم در حال مشاهده از بین رفتن تدریجی تولید داخل هستیم.

چند روزی است که خبر تعطیلی کارخانه 80 ساله ارج همه را شکه کرده است. کارخانه ایی که سالیانی دراز در حال کار کردن بود و همه قطعاتش داخلی است. قدمت کارخانه ارج به سال 1316 برمی‌گردد که یک کارگاه کوچک بود که با پیشرفت و به دلیل وسعت عظیم کار در سال 1348 به جاده مخصوص کرج منتقل شد و با همراهی هزاران مهندس و کارگر مبتکر و ماهر با تکنیک‌های مدرن روز شروع به فعالیت نمود و تا همین چند سال پیش سالیان خوشی را می گذراند اما به مرور از رونق افتاد و امروز به تعطیلی کشیده شده است.
در پی انتشار این خبر در خبرگزاري‌ها ، مديرعامل شركت سرمايه‌گذاري گروه توسعه ملي ضمن تكذيب تعطيلي كارخانه ارج، انتشار گسترده اين خبر كذب را فضاسازي رسانه‌اي عليه دولت دانست و به ايرنا گفت: "هفت شركت داخلي و خارجي متقاضي خريد اين كارخانه هستند كه پس از بررسي نهايي، واگذاري انجام مي‌شود." «فرهاد حنيفي» مدير شركت سرمايه‌گذاري گروه توسعه ملي در اين مورد گفت: "اين واحد توليدي در دو سال گذشته نزديك به ١٥ هزار كولر و بخاري توليد كرده و انبارهاي اين شركت يك هزار دستگاه كولر و بخاري آماده فروش دارد."
او به تزريق نقدينگي ٢٠٠ ميليارد ريالي در دو سال گذشته به اين كارخانه اشاره كرد و گفت: "اين سرمايه در گردش از راه گروه توسعه ملي با هدف جلوگيري از توقف توليد و پرداخت حقوق بازنشسته‌ها صورت گرفته است."
اما این تنها ادعای موجود نیست، یکی از مدیران سابق کارخانه تعطیل شده ارج که اخیراً از این شرکت رفته و نخواست نامش فاش شود، ضمن تأیید تعطیلی این کارخانه به خبرنگار تسنیم گفته است: "در طول 6 سال گذشته این کارخانه حدود 2 هزار و 800 نفر نیروی کار داشت اما تشدید مشکلات مالی باعث شده تا شمار کارگران این کارخانه به مرور کاهش یافته و امروز به حدود 60 نفر برسد. به طوریکه هم اکنون این مسئولان کارخانه امکان ترخیص این تعداد نیرو را هم نداشته اند و منتظر بازنشستگی آنها هستند. این مدیر میانی کارخانه ارج اضافه کرد که این کارخانه از حدود 5 ماه پیش عملاً تولیدی نداشته است."
در این سالهایی که رهبر معظم انقلاب اسلامی روی اقتصاد مقاومتی و اهمیت به تولید ملی تاکید دارند ما پیشرفت که هیچ، دائم در حال مشاهده از بین رفتن تدریجی تولید داخل هستیم.
در این رابطه اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با اشاره به تعطیلی کارخانه لوازم خانگی ارج گفته است: "بدهی‌های صنایع زیاد است و بودجه 30 درصدی از درآمدهای کشور که قرار بود به صنایع اختصاص یابد محقق نشده است، مضیقه اقتصادی دولت شدید است و بانک‌ها از دولت طلب دارند. چون دولت نتوانسته به واحدهای تولیدی کمک کند، تا 40 درصد از کارخانه‌ها به سمت توقف و تعطیلی می‌روند. کارخانه ارج یکی از قدیمی‌ترین کارخانجات تولید لوازم خانگی کشور است و دولت باید در رابطه با چرایی تعطیلی این واحد تولیدی 80 ساله پاسخگو باشد."
جناب دکتر روحانی تقاضا داریم چند هفته ایی مشکلات خارجی و برجام را رها کرده به مشکلات اقتصادی کشور بپردازید بیکاری، رکود و هزینه های بالای زندگی تنها اقتصاد مملکت را فلج نکرده، بلکه در حال از بین بردن زندگی مردم هم هست. ما مراوده با آمریکا و یکسری کشورهای غربی را نخواهیم چه کسی را باید خبر کنیم؟ خود مردم می توانند از پس برآوردن نیازهای خود برآیند اگر شما باور کنید. پول و سرمایه مملکت را به جای خرج برای راضی کردن کشورهای بیگانه به دست مردم دهید تا با راه اندازی دوباره کارخانجات و بالا بردن تولید از این وضعیت کنونی خارج شویم. در این روزها تنها خواسته هر جوانی کار است و از بین رفتن رکود، نه معامله با کشورهای غربی و سوار شدن بر هواپیماهای قاره پیما. شما اقتصاد فلج مملکت را درمان کنید و پول در تولیدی ها بریزید ما خود دوباره آن را آباد می کنیم و کار ایجاد می کنیم.

۱۳۹۵/۳/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...