نسخه چاپی

اختصاصی نما

مواد تامین كننده ضعف قوای بدنی بعد از ماه مبارك رمضان

عکس خبري -مواد تامين کننده ضعف قواي بدني بعد از ماه مبارک رمضان

روزه داری موجب تنظیم سسیتم داخلی بدن می‌شود وهدف از روزه ایجاد تغییرات جسمانی و روحانی مفید در بدن است.

دکتر لیلا شیر بیگی در گفتگو با پایگاه خبری نما، درباره اهمیت روزه داری گفت: روزه داری موجب تنظیم سسیتم داخلی بدن می‌شود وهدف از روزه ایجاد تغییرات جسمانی و روحانی مفید در بدن است. امروزه مطالعات نشان داده است که با روزه داری و کاهش قند خون و تولید موادی به نام "کتون بادی" تولید می شود که احتمال ازبین رفتن سلول های سرطانی را در بدن افزایش می‌دهد. علاوه بر این ثابت شده است که در محیط آزمایشگاهی ایجاد استرس هایی مانند روزه داری و کاهش قند خون باعث افزایش مقاومت کلی بدن یک موجود زنده می‌شود.
استاد یار دانشکده طب سنتی دانشگاه تهران، درباره ضرر آب نخوردن در زمان روزه داری گفت: این مسئله را می‌توان با خوردن صحیح و به موقع آب و میل کردن انواع غذاهای مرطوب و نیز میوه ها و نوشابه های طبیعی در بین ساعات افطار تا سحر جبران کرد. البته لازم به ذکر است افرادی که دچار فشار خون بالا یا سنگ کلیه هستند در این مورد باید با پزشک متخصص طب سنتی خود مشورت نمایند. افراد مبتلا به کبد چرب که در عین حال دارای افزایش وزن و چربی دور شکم نیز هستند با روزه داری و کم کردن غذا در وعده های افطار و سحر می توانند به درمان اختلالات فوق کمک کنند. هدف از روزه داری کاهش حداقل 2کیلوگرم وزن در طی یک ماه می باشد وافرادی که علی رغم روزه داری دچار افزایش وزن می‌شوند باید بدانند که هدف روزه داری برایشان تامین نشده است‌.
دکتر شیربیگی در ادامه توصیه هایی برای جلوگیری از کم ابی بدن در طی روزه داری را مطرح کرد و گفت: 1. با کاهش فعالیت در آفتاب واستراحت در محل خنک هنگامی که گرمای هوا بسیار زیاد است از تبخیر شدن آب بدن خود می توانید جلوگیری کنید. 2.استنشاق هوای خنک در طی روز هم میزان احساس تشنگی را کاهش داده وامکان تحمل تشنگی را در طی روز برای فرد امکان پذیرتر می‌سازد. 3.پرهیز از خوردن غذاهای سرخ کردنی، چرب، شور ونیز ادویه جات تند در هنگام افطار و سحر هم به این مسئله کمک می کند. 4.استفاده از انواع سوپ ها و اش های سبک هنگام افطار (مانند سوپ جو وآش گشنیزوآش الو یا زرشک ) رطوبت بدن را تامین می کنند. 5. استفاده از خورش‌هایی با طعم ملایم مانند خورش کدو، خورش آلو اسفناج، خورش قرمه سبزی ( که سبزی آن خیلی سرخ نشده باشد) در هنگام سحر به این امر کمک می کند. 6. استفاده از میوها و نوشابه های طبیعی در بین ساعات افطار تا سحر یکی از ملزومات است میوهایی مانند: سیب، انگور یاقوتی، انجیر و شربتهایی مانند: بیدمشک، سکنجبین، آلبالو، زرشک و بنفشه
اين متخصص طب سنتی تاکید کرد:جهت جلوگیری از یبوست افراد در زمان افطار روزه خود را با آب گرم و کمی عسل، یا با یک الی دو خرما(ونه بیشتر!) باز کنند. بهتر است افراد حتما از سبزی خوردن در هنگام افطار استفاده کنند همچنین به خوردن زیتون به همراه غذا را فراموش نکنند.
وي گفت: با پایان ماه رمضان، گاهی بر برخی افراد ضعف قوی غلبه می کند که بهترین توصیه در دفع این ضعف، خوردن مغزهای بادام و فندق و پسته به تعداد 10 عدد از هر کدام در روز تا حداقل یک ماه توصیه می شود.

۱۳۹۵/۴/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...