نسخه چاپی

دكتر حسن لاسجردی در گفتگو با نما:

دام گسترانی عربستان برای شیعیان بحرین

عکس خبري -دام گستراني عربستان براي شيعيان بحرين

شیعیان و معارضین در بحرین كه از 4-5 سال پیش و حتی قبل تر ازآن در حال مبارزه هستند تنها خواستار حقوق اولیه مثل اصل مشاركت و تصمیم گیری برای سرنوشتشان هستند آنها می خواهند نماینده های خود را در بعضی از مراكز قانونی داشته باشند.

در حالی که بسیاری از رسانه‌های جهان اخبار خود را معطوف به حمایت‌های عربستان در حوادث سوریه، عراق و لبنان و تقابل ایران و عربستان نموده‌اند، عربستان در جزیره بحرین اقدام به دخالت مستقیم در امور این کشور و سرکوب انقلابیون می‌نماید. در همين خصوص با دکتر حسن لاسجردی در همين زمينه به گفنگو نشسته ايم:


چرا عربستان از قدرت گرفتن شیعیان واهمه دارد؟
 این مسئله به نگاه ها عربستان به موضوع حاکمیت در منطقه و مباحث دینی بر می گردد. تلاشی که عربستان به صرف جایگاهی که برای خود قائل است، در حال انجام دادن است تلاش یک کشور بزرگ عربی است که می خواهد بقیه کشورهای عربی را زیر پرچم خود حفظ کند، به نوعی حکام را در منطقه تثبیت کند. او تصور می کند با این کار هم جایگاه خودش حفظ شده و هم می تواند جایگاه جلوداری کشورهای عربی را برای خودش نگه دارد.


 چرا از روی کار آمدن شیعیان در بحرین هراسناک است؟

نکته اول تثبیت حاکمیت است، چون تغییر در یک حاکمیت می تواند مانند دومینو به کشورهای دیگر هم سرایت کند، مسئله همسایگان نشان داد که اگر کشوری در منطقه انتخابات آزاد تشکیل دهد جریان حکومت های موروثی از بین می روند و بر سر کار نخواهند ماند لذا یکی از ترس هایی که عربستان از تحولات بحرین دارد این است که جایگاه خودش متزلزل شود و اصطلاحا در معرض آسیب قرار بگیرد. نکته دوم این است که یک رقابت مذهبی در کار است که عربستانی ها در منطقه با تعصب این مسئله را دنبال می کنند و تلاش دارند که جلوی این جریان را بگیرند به همین منظور دائم بحث شیعه و سنی می پردازند. در بحرین به جهت بالا بودن شیعیان این موضوع می تواند به رقابت شیعه و سنی دامن بزند و واقعا عربستان و هم پیمانانش نمی خواهند شیعه در منطقه نقش برتر داشته باشد. و اما نکته آخرکه شاید بیش از همه مهم باشد این است که اصولا شیعیان بحرین و معارضین بحرینی نمی خواهند در قدرت باشند این یکی از نکات خیلی مهم، فهم مناسبات در بحرین است. شیعیان صرفا خواهان مشارکت در سرنوشت خودشان هستند. آنها از خیلی از حقوق ها و جایگاه های سیاسی و بحث های مشارکتی محروم هستند و تنها می خواهند در تعیین سرنوشت خود شریک داشته باشند و نقش آفرینی کنند اما در حال حاضر حکام آل خلیفه تا توانستند جلوی این کار را گرفتند. لذا اگر فکر می کنیم که بحث امروز تحولات بحرین بحث جابه جایی حاکمیت، ساختار یا تغییر حکومت است شاید این نگاه یک نگاه جدید نباشد.


 این حق و حقوقی که شیعیان بحرین به دنبالش هستند چیست؟
 شیعیان و معارضین در بحرین که از 4-5 سال پیش و حتی قبل تر ازآن در حال مبارزه هستند تنها خواستار حقوق اولیه مثل اصل مشارکت و تصمیم گیری برای سرنوشتشان هستند آنها می خواهند نماینده های خود را در بعضی از مراکز قانونی داشته باشند. یعنی آنها کاری به بحث جابه جایی حاکمیت و بحث حکومت ندارند آنها تنها می خواهند از حقوق شهروندی خوشان دفاع کنند و آن را به دست آورند. حقوقی که در این سالها حکومت آل خلیفه با مخالفت های بسیار از آن سر باز زده است. لذا بحث عربستان در این رابطه یکی از مباحث مهم است و متاسفانه خیلی ها در تلاشند که خواسته های معارضین بحرین را با ساختار و تغییر و تحول و براندازی یکی بدانند با اینکه اصلا اینطور نیست. معارضین و شیعیان تنها حرفشان این است که با داشتن اکثریت جامعه حق دارند که در تعیین صلاحیت و سرنوشت کشورشان جایگاه مناسبی داشته باشند.


 تعدادی از نمایندگان پارلمان بحرین بیانیه ایی صادر کردند مبنی بر حمایت از مریم رجوی وحمایت از مجاهدین خلق برای مقابله با نظام جمهوری اسلامی به نظرتان چرا باید چنین کاری کنند و قصدشان چیست؟
 این مسئله که برخی از نمایندگان بحرین از اپوزیسیون در ایران حمایت کنند، به نزاع های و رقابت های منطقه ایی بر می گردد. کاری که آل خلیفه فکر می کند با پرداختن به این مسئله می تواند به جمهوری اسلامی ضربه زند. ایران با حمایت های خاصی که در منطقه از بعضی کشورها و حزب ها و بعضی جبهه ها می کند این فکر را در سر آل خلیفه گذاشته که برای ضربه به ایران، باید از جبهه ها و حزب های ضد جمهوری اسلامی حمایت کند، البته این مسئله می تواند بحث رقابت ایران با عربستان را هم دربربگیرد . عربستان و بعضا کشورهای عربی در تلاش اند که از راه های مختلف با ما رقابت کنند و ما را به چالش بکشند.


 آیا با حمایت بحرین امکان نفوذ مجاهدین خلق به کشور وجود دارد؟

این یک چالش منطقه ایی است و به حوزه رقابت با رقیب برمی گردد. هر کسی برای خود امکانات و اهرم هایی را در اختیار دارد که می تواند از آنها برای مقابله با رقیبش استفاده کند، این مسئله مجاهدین خلق هم همین است بعید نیست آل خلیفه از آنها برای تضعیف ایران استفاده کند. امروزه خودتان نظاره گر هستید که روی بحث تروریست هزینه می کنند، امکانت می دهند و آموزش می دهند. پس این احتمال هم وجود دارد که آنها از فرصت تحولات بی ثبات کننده در منطقه هم استفاده کنند و به منافقین کمک مالی کنند تا آنها اقدامات لازم را برای آل خلیفه انجام دهند.
 
آیا این اقدامات به نفعشان تمام می شود؟

باید بگویم وقتی منطقه بی ثبات شود هر کشور و هر واحد سیاسی که درون آن منطقه باشد حتما از این بی ثباتی بهره ایی خواهد برد. حال شاید چیزی که مهمتر از این حرف هاست این باشد که، در منطقه ما نشان داده شده است که بی ثباتی، تروریسم و ناامنی هزینه های خیلی بالایی دارند و هر کشوری که شروع کننده این موضوع باشد خودش هم لطمه می بیند. هزینه های این دسیسه ها هم برای مردم منطقه هم برای آن دولت ها بالاست. مگر همین ترکیه نبود که اول کار به داعش کمک کرد و پول ها به او داد و اصطلاحا تنها طراحی و آنالیزگر این جبهه بود اما حالا خودش از این مسئله در حال ضربه خوردن است، ترکیه در ناامنی است و کشورش دچار انفجار و خسارت و کشته شده، صنعت توریست و منبع درآمدش آسیب دیده است. لذا اینطور نیست که یک کشوری بیاید هزینه کند برای جریانهای تروریستی و خودش در امان باشد.

۱۳۹۵/۴/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...