نسخه چاپی

كوثری: دولت هرجا كم می‌آورد سراغ بودجه دفاعی می‌آید

نماینده سابق مردم تهران در مجلس با بیان اینكه دولت هرجا كم می‌آورد به سراغ بودجه دفاعی می‌آید، گفت: تبصره 22 مربوط به بودجه دفاعی قبل از انقلاب است كه در حساب وزارت جنگ آن زمان بوده و اكنون نیز باید به بودجه دفاعی بپردازد.

به گزارش نما به نقل از فارس، اسماعیل کوثری نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به لایحه دولت برای حذف تبصره 22 که منجر به تضعیف توان دفاعی کشور خواهد شد، اظهار داشت: متأسفانه دولت هرجا کم می‌آورد به سراغ بودجه دفاعی می‌آید و کاهش آن را پیشنهاد می‌دهد در صورتی که تبصره 22 که پنج هزار میلیارد تومان در نظر گرفته مربوط به بودجه قبل از انقلاب است که در حساب وزارت جنگ آن زمان بوده و الان نیز باید به بودجه دفاعی بپردازد.

*مجلس به حذف تبصره 22 رأی بدهد یعنی به امنیت کشور بی‌توجه است

کوثری ادامه داد: مجلس نهم این را تصویب کرده و در بودجه آورده بود اما در این دوره برای کاهش پنج هزار میلیارد تومان از بودجه دفاعی تصمیم‌گیری می‌شود که تصمیم درستی نیست و مجلس هم نباید به این مسئله رأی بدهد.

این فرمانده دوران دفاع مقدس تصریح کرد: اگر مجلس به یک فوریت پیشنهادی دولت رأی داده اشکالی ندارد اما در بررسی نهایی به هیچ وجه نباید به این لایحه رأی داده شود و اگر بخواهد این کار را بکند نشان‌دهنده این است که مجلس نسبت به امنیت و دفاع توجه خاصی نداشته و دولت هم بر همین خطاست.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه آنچه که ما در مجلس نهم در نظر گرفتیم در چارچوب مسئولیتی بوده و هیچ چیز اضافه‌تر نبوده است، خاطرنشان کرد: حتی حقوق متوسط نیروهای مسلح حدود 20 درصد کمتر از نیروهای کشوری است و اگر این روزها بحث حقوق‌های نجومی و نامشروع و نامعقول ایجاد شده به خاطر همان تفکری است که چون بودجه دست‌شان است، خودشان برای خودشان تصمیم می‌گیرند.

وی تاکید کرد: در هر کشوری نیروهای مسلح به خاطر خطرپذیری و اینکه باید همیشه از آمادگی بالایی برخوردار باشند تا امنیت و دفاع را کاملا تامین کنند و پاسخگو باشند معمولا حقو‌ق‌شان 20 درصد بیشتر از نیروهای کشوری‌ است ولی متأسفانه در کشور ما خلاف این است.

* این بودجه مربوط به تقویت بنیه دفاعی بوده

کوثری اظهار داشت: ما می‌گوییم حقوق متوسط نیروهای مسلح باید 20 درصد بیشتر از نیروهای کشوری باشد اما در ایران 20 درصد پایین‌تر است و از این رو این بودجه مربوط به تقویت بنیه دفاعی بوده و به مسئله حقوق نیروهای مسلح نیز ربطی نداشته است که تقویت بنیه دفاعی لازم و ضروری است.

کوثری درباره ضرورت اولویت قرار دادن بودجه دفاعی کشور اظهار داشت:‌ ضرورت این مسئله به خاطر این است که تجهیزات و امکانات نیروهای مسلح تقریبا حدود سه دهه است که تغییری نکرده و اگر هم به روز شده به همت کارشناسان و خبرگان نیروهای مسلح بوده است و اگر نه در جهت خرید از خارج نبوده است اما این تجهیزات اعم از هواپیما، بالگردها، تانک‌ها، نفربرها و سایر تجهیزات باید به روز شود.

*نمی‌شود هم امنیت بخواهیم و هم بودجه دفاعی تضعیف شود

این فرمانده دوران دفاع مقدس تصریح کرد: البته ما بحث موشک و تجهیزات سبک و نیمه سنگین را توانسته‌ایم در داخل تولید کنیم اما هواپیماهای جنگی و بالگرد اگر در داخل هم بخواهد تولید شود و خودمان بخواهیم آن را جایگزین کنیم نیازمند بودجه هستیم؛ نمی‌شود بگوییم امنیت می‌خواهیم و باید آنچنان از سرزمین‌مان دفاع شود که کسی جرأت تعرض نداشته باشد اما بودجه دفاعی تضعیف شود.

*بودجه دفاعی ما در کل منطقه از همه کشورها پایین‌تر است

وی در خصوص اهمیت بنیه دفاعی کشور در موقعیت منطقه غرب آسیا خاطرنشان کرد: بحث منطقه خود یک مبحث جداست، زمانی که این امنیت و دفاع در حد عالی را می‌خواهیم باید به بحث ردیف بودجه دفاعی نیز توجه کنیم، بودجه دفاعی ما در کل منطقه از همه کشورها پایین‌تر است، ما این را هم با عدد و رقم می‌گوییم یعنی حتی بودجه دفاعی ما از امارات که کسی با آن کاری ندارد یا قطر که اصلا عددی نیست یا حتی کشورهای کویت و عربستان نیز پایین‌تر است ولی با این حال دولت بر روی بودجه دفاعی کشور دست می‌‌گذارد که به هیچ وجه قابل دفاع نیست.

منبع: فارس

۱۳۹۵/۴/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...