نسخه چاپی

مناقصه داخلی شرط سرمایه گذاری ایتالیا در ایران

قائم مقام وزیرراه و شهرسازی در امور بین الملل و تامین مالی گفت: ایران و ایتالیا در طرح های زیرساختی همكاری های وسیع خواهند كرد مشروط به اینكه شركت های ایتالیایی برای انجام هر پروژه ای در كشور بین پیمانكاران و اپراتورهای ایرانی مناقصه برگزار كنند.

به گزارش نما ، اصغر فخریه کاشان در مصاحبه با رادیو اقتصاد از اجرای چندین طرح در حوزه راه آهن با ایتالیایی ‌ها خبرداد و افزود: یکی از این پروژه‌ها قطار سریع السیر قم - اراک است که این خط به قطار تهران- قم- اصفهان متصل می ‌شود.

وی همچنین اظهار داشت : خرید تجهیزات طرح تهران- قم- اصفهان از دیگر پروژه‌های زیرساختی ایران با ایتالیاست ، اگرچه تامین مالی این پروژه بر عهده چینی‌هاست اما شرط ایران این بوده که برخی از تجهیزات را از شرکت‌هایی که وزارت راه و شهرسازی تعیین کرده خریداری کنند.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی درباره مذاکره با ایتالیایی ها مبنی بر تامین ناوگان خط آهن تهران- مشهد هم گفت : ایران علاقه‌مند به تامین ناوگان این خط ریلی از سوی اروپایی ‌هاست البته ناگفته نماند برای تامین ناوگان پروژه مزبور مذاکراتی نیز با شرکت زیمنس آلمان صورت گرفته اما در نهایت شرکتی که شرایط بهتری داشته باشد را انتخاب خواهیم کرد.

وی در ادامه از راه اندازی پروژه مرکز تست در راه آهن با مشرکت ایتالیایی ‌ها خبر داد و افزود: قرارداد این پروژه در حال نهایی شدن است و با راه اندازی این مرکز می‌توان هم ازمایش خط و هم ازمایش ناوگان را انجام داد.

فخریه کاشان با بیان اینکه برای پروژه خط آهن تهران – همدان نیز با ایتالیا مذاکره شده است، اظهار داشت: مطالعات این پروژه ها شروع شده بنابراین اگر به نتیجه برسد با ایتالیایی ها توافق خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی یک شرط بسیار مهم ( برگزاری مناقصه داخلی) در مذاکرات با شرکت های ایتالیایی داشته است، افزود: ایتالیایی ها برای اجرای تمامی این پروژه ها مناقصه داخلی برگزار و پیمانکار و اپراتورهای داخلی باید در این مناقصه حضور داشته باشند.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در بخش جاده‌ای، ساخت پروژه کریدور شماره 10 در دستور کار است که این پروژه از مرز بازرگان تا بندر امام ادامه دارد و شامل چند قطعه است، ایتالیایی ها برای سرمایه گذاری بر روی دو قطعه از این کریدور به صورت بی . او . تی اعلام آمادگی کرده اند.

وی افزود : برای ساخت این پروژه از پیمانکاران داخلی استفاده خواهد شد به عبارتی 51 درصد از عملیات اجرایی این پروژه باید به وسیله شرکت های ایرانی انجام شود.

فخریه کاشان با بیان اینکه پیش قرارداد این پروژه در سفر اخیر به ایتالیا امضا و مقرر شد ایتالیایی‌ها برای ادامه مذاکرات در این باره به ایران سفر کنند.

وی اظهار داشت: از آنجائیکه همکاری‌های ایران با ایتالیا ابعاد وسیعی دارد مقرر شد هر 6 ماه یک بار در ایتالیا و یک بار در ایران کمیته فنی پروژه‌های زیر ساختی تشکیل شود.
مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در صنعت حمل و نقل کشور نگرانی های جدی وجود دارد.

وی از احداث 25 هزار کیلومتر ریل تا افق 1404 در ایران خبرداد و افزود: در حال حاضر کشور 11 هزار کیلومتر خط ریلی در حال بهره برداری و 5 هزار کیلومتر پروژه درحال ساخت دارد بنابراین بایستی سالانه 1000 کیلومتر راه آهن در کشور تا افق 1404 در کشور ساخته شود تا به عدد 25 هزار کیلومتر تحقق پیدا کند.
مهرداد لاهوتی تصریح کرد: منابع محدودی اعتباری که در ایران وجود دارد حداکثر بهره برداری از خطوط ریلی در خوشبینانه ترین شرایط 200 کیلومتر در سال است.
وی گفت: برای دستیابی به هدف افق 1404 مبنی بر احداث 25 هزار کیلومتر راه آهن در کشور نیازمند ارائه راهکارهای جدید است وگرنه با این اعتبارات قطر چکانی هرگز به هدف نخواهیم رسید.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در قانون بودجه سال جاری دو راهکار برای این مهم تعریف شده است، افزود: سرمایه گذارانی که علاقه مند به سرمایه گذاری در بخش حمل و نقل به ویژه راه آهن هستند می توانند از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کنند.
وی اذعان داشت: تضامین مبلغ دریافتی سرمایه گذاران از صندوق توسعه ملی برعهده شرکت های وابسته به وزارت راه و شهرسازی است.
لاهوتی به راهکار دوم بودجه ای برای توسعه سرمایه گذاری اشاره کرد و بیان داشت: در قالب قانون برنامه بودجه سال جاری 50 میلیارد دلار فاینانس پیش بینی شده است.
وی افزود: خوشبختانه برجام فرصت خوبی برای توسعه سرمایه گذاری برای کشور فراهم کرده است بنابراین باید از این فرصت ها بیشتر در راستای توسعه عمرانی و تولیدی بهره برداری کرد.
نماینده مجلس دهم با بیان اینکه در حال حاضر 90 در صد حمل و نقل در ایران جاده ای و تنها 10 درصد از طریق ریلی، هوایی و دریایی انجام می شود، گفت: حمل و نقل ریلی از جمله بخش های زیربنایی اقتصاد است که فرآیند توسعه اقتصادی را تحت تاثیر قرارداده و اساس مبادلات بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی است.
وی افزود: در این میان راه آهن به عنوان یک مکانیسم بسیار کارآمد در زمینه حمل و نقل درون شهری و برون شهری در کشورهای توسعه یافته و بسیاری از کشورهای در حال توسعه شناخته شده است.
لاهوتی اظهار داشت : بین کارآیی در بخش حمل و نقل و کارآیی عمومی اقتصاد و رشد اقتصادی، رابطه ای مستقیم وجود دارد و حمل و نقل واسطه میان فعالیت های کشاورزی، صنعتی، بازرگانی و خدماتی در سطح ملی و بین المللی است.
وی تصریح کرد: سرمایه گذاری در حمل ونقل ریلی موجب افزایش رشد اقتصادی و با افزودن بر بازدهی اجتماعی در سرمایه گذاری های خصوصی موجبات سرمایه گذاری درزیرساخت های حمل و نقل را در هر کشور فراهم می سازد.
لاهوتی اظهار داشت: هدف اصلی صنعت حمل ونقل ریلی در ایران تلاش برای رسیدن به جایگاهی مطلوب و فردایی بهتر است و با توجه به موقعیت سوق الجیشی کشور در منطقه ، ایجاد سیستم حمل و نقل ریلی کارآمد درتوسعه اقتصادی اجتماعی جایگاه و نقش ویژه ای دارد.
وی گفت : در سال های اخیر ایران با تحریم های ظالمانه بسیاری روبه رو بوده و به همین دلیل سرمایه گذاران خارجی نتوانستند با حضور در بازارهای مختلف کشور به فعالیت پرداخته و بنابراین ایران اسلامی از پتانسیل های خود در جذب سرمایه گذاری خارجی بهره کافی نبرده است.
عضو کمیسیون عمران مجلس افزود : ورود سرمایه گذاران خارجی از فرصت هایی که انتظار می رود در دوران پساتحریم در اقتصاد کشور بروز و ظهور پدیدار کند.
وی تاکید کرد: رفع محدودیت های سرمایه گذاری به خصوص رفع موانع و مشکلات حضور سرمایه گذاران خارجی در بخش های مختلف اقتصادی می تواند عامل افزایش نقدینگی و تولید در کشورهای سرمایه پذیر شود.

۱۳۹۵/۵/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...