نسخه چاپی

فؤاد ایزدی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما:

آمریكایی ها ممكن است جریان حامی خود در ایران را در آستانه انتخابات، دوپینگ كنند/ هیلاری كلینتون دشمن هوشمندتری است و توان اجماع سازی بیشتری علیه ایران دارد

عکس خبري -آمريکايي ها ممکن است جريان حامي خود در ايران را در آستانه انتخابات، دوپينگ کنند/ هيلاري کلينتون دشمن هوشمندتري است و توان اجماع سازي بيشتري عليه ايران دارد

كارشناس مسائل آمریكا گفت: هنوز تا انتخابات ریاست جمهوری ایران، فاصله وجود دارد و ممكن است آمریكایی ها چند ماه قبل از انتخابات، دوپینگی را در ارتباط با یكی از جریان های داخل كشور داشته باشند و مثلاً بخشی از پول های بلوكه شده را آزاد كنند یا اینكه مسیر را به گونه ای طی كنند كه جریان مورد نظر آنها در ایران، در انتخابات حرفی برای گفتن داشته باشند.

فؤاد ایزدی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما ، در خصوص چرایی عدم امتیازدهی آمریکایی ها به نیروهای همسوی خود در داخل ایران، علی رغم گرفتن امتیازات زیاد در برجام گفت: اینکه آمریکایی ها جناح های داخل ایران را رصد می کنند، حرف درستی است. این که آنها از بین جناح های موجود در کشور، جناحی که اکنون سر کار است را بهترین جناح می دانند؛ چون از آنها بیشترین امتیاز را می توانند بگیرند، این هم حرف صحیحی است. وقتی این دو حرف صحیح باشد، پس طبق منطق، باید کارهایی بکنند که جناح حاکم تقویت شود و سر کار بماند.

وی ادامه داد: این کار را هم ممکن است انجام دهند؛ هنوز تا انتخابات ریاست جمهوری ایران، فاصله وجود دارد و ممکن است آنها چند ماه قبل از انتخابات، دوپینگی را در ارتباط با یکی از جریان های داخل کشور داشته باشند و مثلاً بخشی از پول های بلوکه شده را آزاد کنند یا اینکه مسیر را به گونه ای طی کنند که جریان مورد نظر آنها در ایران، در انتخابات حرفی برای گفتن داشته باشند. حمایت آمریکایی ها از نیروهای غربگرای داخل ایران، منتفی نیست و اگر هم تاکنون این حمایت در ارتباط با برجام صورت نگرفته است، به اختلافات درونی آنها بر می گردد.

کارشناس مسائل آمریکا اضافه کرد: علت دیگر این عدم حمایت این است که برخی افراد در آمریکا، به دنبال منافع خودشان هستند و کوتاه مدت فکر می کنند.

ایزدی در خصوص میزان جدی بودن اختلاف بین جناح های حاکم بر آمریکا در خصوص ایران گفت: اختلاف در حوزه تاکتیک وجود دارد؛ به صورت جدی هم وجود دارد؛ اما در حوزه هدف، هیچ اختلافی وجود ندارد و همه جناح های درون حکومت آمریکا، به دنبال سرنگونی جمهوری اسلامی هستند. اما در خصوص چگونگی سرنگونی جمهوری اسلامی، میان آنها اختلاف نظر جدی وجود دارد.

وی در خصوص تصور و جمع بندی آمریکایی ها از برجام و آنچه برای آنها در پی داشته است، گفت: تصور آنها این است که تحریم ها جواب داده است و سیاست تحریم، سیاست درستی است و نتیجه منطقی که می گیرند این است که چارچوب تحریم ها نباید عوض شود و اگر تحریمی هم تعلیق می شود، باید به صورت کوتاه مدت و برگشت پذیر باشد. آنها در پی این هستند که برجام را در نقاطی که امکان دارد، نقض کنند و عملکرد دولت ما هم به گونه ای بوده است که هربار که آمریکایی ها برجام را نقض کرده اند، آن را توجیه کرده اند و آمریکایی ها را به نقض بیشتر برجام تشویق کرده اند. درواقع قسمتی از نقض برجام به شیطنت های آمریکایی ها بر می گردد و یک بخش هم به عملکرد خود ما، که یک عده در داخل پیدا شده اند که عملکرد آمریکا را توجیه می کنند.

کارشناس مسائل آمریکا در پاسخ به این سؤال خبرنگار نما ، که آیا روی کار آمدن هر کدام از کاندیداهای مطرح ریاست جمهوری آمریکا، تفاوت مهمی برای جمهوری اسلامی ایران دارد؛ آنچنان که برخی ها در داخل، روی کار آمدن یکی از آنها را مثبت تر ارزیابی می کنند، گفت: هر دو جناح، دشمن ریشه ای و جدی ما هستند اما خانم کلینتون دشمن هوشمندتری است و در ایجاد اجماع علیه ما موفق تر خواهد بود.

۱۳۹۵/۵/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...