نسخه چاپی

اختصاصی نما

بدعهدی آمریكا ادامه داشته باشد، برجام باید یك كاغذپاره تلقی شود

عکس خبري -بدعهدي آمريکا ادامه داشته باشد، برجام بايد يک کاغذپاره تلقي شود

دبیركل حزب مؤتلفه اسلامی گفت: چنانچه بدعهدی1+5 مخصوصاً آمریكا در قبال برجام ادامه داشته باشد، برجام باید یك كاغذپاره تلقی شود و دولت عكس العمل نشان دهد. خوشبختانه دیدیم كه برخی از شخصیت ها هم در این خصوص اظهار نظر كردند. ما اگر امتیازی داده باشیم كه داده ایم و اگر خدشه ای هم به برنامه هسته ای ما وارد شده باشد، معتقدیم كه امكان برگشت پذیری ما به نقطه ای كه رونق صنعت هسته ای ما را در پی داشته باشد، ممكن است.

به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نما ، محمدنبی حبیبی که در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار حزب مؤتلفه اسلامی، در هتل تهران سخن می گفت، با بیان اینکه حزب مؤتلفه، یک حزب مقطعی و انتخاباتی نیست و حتی گاهی اوقات، به شکل شبانه روزی فعالیت می کند، اظهار داشت: ما تاریخ 53 ساله موتلفه اسلامی را داریم که اساسنامه آن در سال 42 تدوین و توسط شهید بهشتی ویرایش شد در آن اساسنامه جمله برجسته‌ای است که ما به دنبال تشکیل «جامعه نمونه اسلامی» هستیم.

وی افزود: در این 53 سال اوضاع فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تغییر کرده اما مؤتلفه ثابت قدم مانده است. دلیل تجزیه نشدن حزب و متفرق نشدن نیروهای آن را، محکم بودن پایه‌‌های ایدئولوژیک موتلفه می‌دانیم.

حبیبی نقطه اشتراک نظر موافقان و مخالفان درباره حزب مؤتلفه را، ثبات‌قدم عنوان کرد و این مسئله را ناشی از ریشه‌های محکم و عمیق اسلامی حزب دانست و گفت: در دیداری که سال ها قبل با رئیس مجلس سوریه در این کشور داشتم، به این نکته اشاره کردیم که با اعتقادات راسخ مذهبی می‌توان حزب داشت و اولین شهدای ما نیز در کمتر از دو سال پس از تأسیس حزب به شهادت رسیدند. این نشان می‌دهد که مؤتلفه در میدان مبارزه عملی نیز حضور داشته است و تا پای شهادت ایستاده است.

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی با تأکید بر اینکه بعد از انقلاب اسلامی دغدغه ما حفظ نظام اسلامی است، خاطرنشان کرد: مانند هر حزب دیگر، ما نیز دوست داریم که در مراکز قدرت حضور داشته باشیم، اما بین این امر و حفظ نظام، اولویت درجه یک ما حفظ نظام خواهد بود و معتقدیم اگر کسانی برای پیاده شدن احکام الهی در یک تشکیلات حزبی قدرت را به دست بگیرند، قدرت آنها مشروعیت دارد؛ و اگر قدرت برای برخورداری از رانت باشد، نامشروع خواهد بود.

حبیبی درباره برنامه‌های حزب برای انتخابات سال 96 اظهار داشت: ما از چند ماه پیش بحث‌های داخلی خود را شروع کرده‌ایم و به روند همگرایی اصولگرایان مانند دوره‌های قبل پایبندیم و همچون گذشته نامزد خواهیم داشت. چنانچه اصولگرایان بنا را بر ائتلاف گذاشتند، ما نامزد خود را به ائتلاف معرفی خواهیم کرد و در آنجا هر تصمیمی گرفته شد، تابع آن هستیم. اگر به هر دلیلی، تصمیم بر ائتلاف نبود، در آن صورت نیز ما نامزد خود را به جامعه معرفی خواهیم کرد.

این فعال سیاسی بابیان اینکه به‌هرحال مؤتلفه اسلامی با دست پر به میدان ائتلاف می‌رود، یادآور شد: هر حزبی حق دارد که نامزد خود را معرفی کند، اما اگر مصلحت اصولگرایان مانند قبل این باشد که با یک نامزد به میدان بیایند و احزاب نیز قانع شوند که مصلحت اصولگرایی بر مصلحت حزبی ارجح است، در مذاکرات ائتلاف هم با دست پر به میدان می‌آییم.

وی بابیان اینکه ما در انتخابات اخیر مجلس در سراسر کشور حدود 200 نامزد داشتیم، گفت: وقتی قرار شد شورای ائتلاف با همگرایی یک لیست منتشر کند، ما تسلیم عقل جمعی شدیم و قطعاً منافع اصولگرایان را بر منافع حزب ترجیح داده و می‌دهیم.

حبیبی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه؛ با توجه به اینکه شما اعلام کردید که به ائتلاف اصولگرایان پایبند خواهید بود، در صورت حمایت اصولگرایان از احمدی نژاد، آیا شما حاضر به حمایت از وی خواهید بود یا خیر، گفت: ما فعلاً بنا نداریم در نفی یا اثبات اشخاص اظهارنظر کنیم، ‌اما در هرصورت مؤتلفه نامزد خواهد داشت و از آنجایی که کشور از حزب قوی برخوردار نیست، هم اصولگرایان و هم اصلاح طلبان، برای پیروزی در انتخابات ناچار به ائتلاف هستند.
وی درباره چرایی ائتلاف مؤتلفه با پایداری، رهپویان و ایثارگران توضیح داد: در رابطه ما با پایداری، ایثارگران و رهپویان کوچک‌ترین عدول هم از اصول‌مان صورت نگرفته و ما با آنها هم‌فکر هستیم، هرچند ممکن است تفاوت‌هایی نیز داشته باشیم، لذا ما معتقد به ثبات‌قدم در اصول و انعطاف در روش‌ها هستیم. اینکه در زمان ائتلاف، نظرات خود را حکم الهی تلقی کنیم که تغییر ناپذیر باشند، این اشتباه است، اما اصول باید ثابت باشند و روی آنها بایستیم.

حبیبی با اشاره به انتخابات اسفند 94 توضیح داد: در همین ائتلاف 22 نفره اصولگرایان اگر ه

رکدام از سلایق حاضر در ائتلاف می‌خواست یک لیست بر اساس چارچوب اصولی خود بدهد، هیچ‌گاه به لیست 30 نفره ای که اعلام شد، نمی رسیدیم.

وی تصریح کرد: بنده به عنوان دبیرکل حزب مؤتلفه با صراحت اعلام می کنم که هیچ کدام از 30 نفری که در لیست قرار گرفتند، خارج از اصولگرایی نبوده اند.

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی لازمه ائتلاف را عدول از سلایق دانست و گفت: ما اصولگرایان در اصول خود مشترک هستیم، البته پیش‌بینی ما این است که رقبای اصولگرایی نیز در انتخابات پیش ‌رو ائتلاف خواهند کرد.

حبیبی در پاسخ به سؤالی در خصوص عدم پایبندی برخی اعضای حزب مؤتلفه به تصمیمات حزب بیان کرد: ما معتقد هستیم که هیچ‌کس حق عدول از دستورات تشکیلاتی را ندارد؛ هر کدام از اعضا که از رفتارهای حزب تبعیت نکنند باید مورد برخورد قرار بگیرند. در این خصوص، تذاکرات لازم را هم داده ایم و از این به بعد هم باید سخت گیری بیشتری اعمال کنیم.

وی در خصوص نظر حزب مؤتلفه اسلامی درباره دولت گفت: حزب مؤتلفه معتقد است هرکس که با رأی مردم و تنفیذ مقام معظم رهبری رئیس‌جمهور شود باید از او حمایت کنیم و از این‌ رو، ما پشتیبان اصولی رئیس‌جمهور و دولت هستیم و تخریب را حرام می‌دانیم، ولی به دولت نقدهای خود را بیان خواهیم کرد.

این فعال سیاسی ادامه داد: در رابطه با رؤسای جمهور و دولت ها، ما قائل به وجود چهار نوع رفتار هستیم. برخی ها قبل از رئیس جمهور شدن یک فرد، از همه رفتاهای خوب و بد او حمایت می کنند و بعد از انتخابات نیز همان رویه را ادامه خواهند داد. برخی های دیگر کاملا سکوت می کنند و به قول معروف می گویند که ما زن و بچه داریم و کاری به این کارها نداریم. رویکرد سوم این است که قبل از انتخابات، با یک فردی مشکل داریم و همه رفتارهای او را نفی می کنیم و بعد از انتخاب او به عنوان رئیس جمهور، باز هم همان رفتار را ادامه خواهیم داد.

وی در خصوص رویکرد چهارم که مؤتلفه از آن تبعیت می کند گفت: مطابق این رویکرد، دولت ها هر گاه اقدام مثبتی داشته باشند، از آن حمایت می کنیم و هرگاه که کار اشتباهی انجام دادند آن را نقد کنیم.

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی با اشاره به نامه یکی دو سال گذشته حزب مؤتلفه به رئیس جمهور، اظهار داشت: آن نامه که هیچ گاه منتشر نشد، از سه بخش برخوردار بود. در بخش اول، نقاط مثبت دولت را ذکر کرده بودیم، در بخش دوم ضعف های دولت را گوشزد کرده بودیم و در بخش سوم، پیشنهادهای خود برای رفع نواقص و ضعف ها را ارائه کرده بودیم.

در ادامه این نشست خبری حبیبی درباره میزان نفوذ و پیشرفت حزب مؤتلفه اظهار داشت: ما معتقد نیستیم که روند نزولی طی کرده‌ایم و آمار تعداد اعضای حزب چیز دیگری می گوید؛ اما با این حال این آمار همانند آمار اعضای سایر احزاب محرمانه است. اگر ما عضوگیری را به عنوان یکی از ملاک‌ها در نظر بگیریم به نظر خودمان نزول نداشته‌ایم و روند مقداری سیر صعودی را نشان می دهد. البته شرایط فعلی را هم مطلوب تلقی نمی‌کنیم و معتقدیم باید ارتباط خود را با عامه مردم گسترش دهیم.

وی تأکید کرد: ما دائماً در حال عضو گیری هستیم و این بدان معناست که ما به طور مداوم در حال صعود هستیم نه نزول.

دبیرکل حزب مؤتلفه درباره برجام به سخنان روحانی مبنی بر اینکه ما سه گل زدیم و دو گل خورده‌ایم اشاره کرد و افزود: برخی طرفداران دولت نمی‌خواهند بپذیرند که این دو گل را هم خورده‌اند اما زحمات ما با بدعهدی آمریکا به هدر رفت و متأسفانه برخی‌ می‌خواهند روی بدعهدی و کارهای آمریکا ماله بکشند.

حبیبی تصریح کرد: چنانچه بدعهدی1+5 مخصوصاً آمریکا در قبال برجام ادامه داشته باشد، برجام باید یک کاغذپاره تلقی شود و دولت عکس العمل نشان دهد. خوشبختانه دیدیم که برخی از شخصیت ها هم در این خصوص اظهار نظر کردند. ما اگر امتیازی داده باشیم که داده ایم و اگر خدشه ای هم به برنامه هسته ای ما وارد شده باشد، معتقدیم که امکان برگشت پذیری ما به نقطه ای که رونق صنعت هسته ای ما را در پی داشته باشد، ممکن است.

وی با بیان اینکه برخی در کشور به آمریکا خوشبین هستند اما ما در مؤتلفه سر سوزنی هم به آمریکا خوشبین نیستیم،‌گفت: چنانچه غربی ها به تمام تعهدات خود در برجام عمل می کردند، تازه نتیجه سه بر دو که رئیس جمهور اشاره کرد محقق می شد؛ یعنی در آن حالت نیز ما دو گل دریافت کرده بودیم؛ اما اکنون باید گفت که ما در برجام ضرر کرده ایم.

حبیبی در پاسخ به سؤالی در خصوص ضعیف بودن عملکرد رسانه ای این حزب گفت: ما قبول داریم که در فضای مجازی ضعیف عمل کرده ایم، اما ارتباطات رسانه ای ما قوی است و نمونه آن هم همین نشستی است که سالانه و به مناسبت روز خبرنگار با اصحاب رسانه برگزار می کنیم.

وی در همین زمینه اضافه کرد: حزب مؤتلفه تنها حزبی است که به صورت هفتگی مواضع خود را در خصوص مسائل مختلف کشور اعلام می کند. البته این موضع، صرفا چیزی نیست که دبیرکل انشاء کرده باشد؛ بلکه از

مجموع نظرات درون حزب بدست می آید. البته این اختیار به دبیرکل داده شده است که نهایتاً خود موضع حزب را مطابق چیزی که صلاح می داند اعلام کند.

دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی در خصوص فیش های نجومی گفت: نمی‌توان یک حکم کلی صادر کرد و در مواردی قانون اجازه داده که برخی سمت‌ها مبلغ ویژه‌ای را به عنوان حقوق دریافت کنند و اگر خلاف قانون نبوده باشد با اینکه این رقم‌های بسیار عجیب و قریب است اما تخلفی اتفاق نیفتاده ولی متأسفانه در برخی مواقع قانون رعایت نشده است. از این رو قوه قضائیه و دولت راهی جز برخورد و بازگرداندن این مبالغ ندارند.

حبیبی با اشاره به صحبت‌های نوبخت که صفدر حسینی صاحب فیش حقوقی 57 میلیونی را ذخیره نظام عنوان کرده بود، گفت: من از اظهارنظر آقای نوبخت تعجب کردم چرا که ذخیره انقلاب امثال بابارجب هستند که سال‌ها با وجود جراحات در خط انقلاب باقی ماندند. لذا اگر آقای نوبخت با فرد یاد شده، رفاقتی هم دارند نباید آن را دخالت می دادند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا مؤتلفه از رهبری حکمی نمی‌گیرد، گفت: اگر مؤتلفه با این نیت که از ولایت دم بزند تا حکمی برای‌ آن صادر شود دیگر مؤتلفه نیست اما با این وجود آقای ترقی و انواری در کمیته امداد و آقای میرسلیم در مجمع تشخیص از رهبر انقلاب حکم دارند هر چند ما توقع نداریم که رهبری حکمی برای اعضا صادر کنند ولی با این وجود حکم ایشان را متبرک و ذخیره اخروی خود می‌دانیم.

حبیبی به دیدار مقام معظم رهبری در اوایل رهبری خود با شورای مرکزی حزب مؤتلفه اشاره کرد و گفت: مطالبی را که معظم له در آن دیدار، درباره مؤتلفه و شهدای مؤتلفه فرمودند، هیچ دلیلی را سراغ نداریم که آن فرمایشات از آن زمان تا کنون تغییر کرده باشد. اگر کسی دلیلی سراغ دارد خوشحال می شویم که به ما بگوید. ما معتقدیم که اگر کسی در مؤتلفه به خاطر پست دم از ولایت بزند دنیا و آخرت خود را از دست داده است. مقام معظم رهبری در آن دیدار فرمودند که شهدای مؤتلفه مصداق نورالله فی ظلمات الارض هستند.

۱۳۹۵/۵/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...