نسخه چاپی

حجت الاسلام علیرضا سلیمی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما:

برنامه ششم توسعه، نگاهی حداقلی به اقتصاد مقاومتی دارد/ ارتباط برنامه، با الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت مشخص نیست

عکس خبري -برنامه ششم توسعه، نگاهي حداقلي به اقتصاد مقاومتي دارد/ ارتباط برنامه، با الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت مشخص نيست

عضو كمیسیون آموزش مجلس گفت: در برنامه پیشنهادی دولت، هیچ اشاره ای به الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت نشده است و نقطه تماس مواد پیشنهادی برنامه، با الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت اصلاً روشن نیست. مضافاً اینكه؛ كتابچه مبانی نظری برنامه ششم توسعه، هنوز به مجلس ارائه نشده است تا ببینیم كه آیا آن مبانی، در مواد پیشنهادی برنامه، لحاظ شده است یا خیر.

حجت الاسلام علیرضا سلیمی در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما ، در خصوص مهم ترین ایرادات برنامه ششم توسعه گفت: برنامه ششم توسعه که از سوی دولت به مجلس ارائه شده است، به گونه ای است که نمی تواند نیازهای کشور را در طول پنج سال مد نظر تأمین کند و نواقصی که در آن وجود دارد، قطعاً در حوزه اجرا، برنامه را با مشکل جدی مواجه خواهد کرد.

وق ادامه داد: یکی از ایرادات برنامه ششم توسعه این است که یک سری مسائل به شکل کلی و در حد آرمان، در آن گنجانده شده و مشخص نیست که ساز و کار اجرایی آنها چیست و ما الان در این بخش با مشکل جدی مواجه هستیم. ما نمی توانیم هر موضوعی را به عنوان برنامه قلمداد کنیم؛ بین برنامه و راهبرد، تفاوت وجود دارد؛ به نظر می رسد که دولت، راهبردها را به جای برنامه ارائه کرده است. درواقع، خلط بین راهبردها و برنامه ها، مسئله ای است که در جای جای برنامه قابل مشاهده است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس، یکی از ضعف های لایحه برنامه ششم توسعه را، عدم مشخص بودن ضمانت اجرایی مواد برنامه دانست و اضافه کرد: مشخص نیست که آیا ما می توانیم موادی که در برنامه آورده شده را اجرایی کنیم یا نه. همچنین، ابزارهای لازم برای رسیدن به آرمانهایی که در برنامه آورده شده، مشخص نشده است و این نواقص نشان می دهد که در مجلس، یک بازنگری جدی در خصوص موارد پیشنهادی دولت باید صورت بگیرد.

سلیمی در خصوص جایگاه اقتصاد مقاومتی در برنامه ششم توسعه اظهار داشت: واقعیت این است که نگاه برنامه ششم به اقتصاد مقاومتی یک نگاه حداقلی است و نقائص فراوانی در این زمینه، در برنامه وجود دارد؛ به عنوان مثال، در بخش صادرات غیر نفتی، مشخص نشده است که چشم انداز ما چیست؛ همچنین مشخص نیست که در واردات فناوری های نوین، با چه ساز و کاری می خواهیم پیش برویم. موضوع بعدی به اقتصاد دانش بنیان بر می گردد و اینکه مشخص نشده است که بخش های مختلف، چگونه می خواهند خودشان را با اقتصاد دانش بنیان وفق بدهند.

وی ادامه داد: در بحث فراوری مواد خام نیز با ابهامات جدی مواجه هستیم. در بحث افزایش قدرت پول ملی، هدایت نقدینگی، بورس و فرابورس، در بخش اوراق بهادار، حوزه پولی و بانکی، در حوزه مالیات، در بحث پایه پولی کشور و اینکه چه چشم اندازی را میخواهیم تعریف کنیم. در همه این حوزه ها، مشکلات فراوانی در جای جای برنامه ششم مشاهده می شود. اگر بناست اقتصاد مقاومتی را اجرایی کنیم، باید در این حوزه ها به شکل مشخص و روشن، اهدافی که می خواهیم به آنها دست پیدا کنیم، مشخص شده باشد. در لایحه ای که دولت ارائه داده است، جای خالی این اهداف حس می شود.

نماینده محلات در پاسخ به سؤال خبرنگار نما ، در خصوص ارتباط برنامه ششم توسعه با الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، تصریح کرد: در برنامه پیشنهادی دولت، هیچ اشاره ای به الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت نشده است و نقطه تماس مواد پیشنهادی برنامه، با الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت اصلاً روشن نیست. مضافاً اینکه؛ کتابچه مبانی نظری برنامه ششم توسعه، هنوز به مجلس ارائه نشده است تا ببینیم که آیا آن مبانی، در مواد پیشنهادی برنامه، لحاظ شده است یا خیر. درواقع، اشراف مبانی برنامه، بر مواد آن اصلاً مشخص نیست.

۱۳۹۵/۵/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...