نسخه چاپی

اتفاقات عجیب كنسرت «پالت» در رشت

اعضای «پالت» كه از ابتدای فعالیتشان اعلام كرده بودند كنسرت در شهرستان‌ها، همیشه اولویت آنها بوده است، بار دیگر بعد از دو سال توانستند با مخاطبان خود در این شهرستان دیدار كنند اما امكانات نامناسب سالن نه‌تنها باعث نارضایتی برخی از طرفداران شد، بلكه صدای اعضای «پالت» را هم درآورد.

به گزارش نما به نقل از وقایع‌اتفاقیه: برگزاری کنسرت در شهرستان‌ها و معضلات آن، قصه‌ای تکراری است اما همچنان اجراها در اکثر شهرستان‌ها با ضعف‌ها و چالش‌های زیادی برگزار می‌شود و تقریبا روزی نیست که از لغوشدن یک کنسرت در نقطه‌ای از این سرزمین خبری منتشر نشود؛ اما قرار نیست در این گزارش داستان لغو‌شدن یک کنسرت دیگر بازگو شود.

ماجرا درباره کنسرت گروه «پالت» در رشت است که روز پنجشنبه هفتم مرداد در تالار «مجلل» این شهرستان برگزار شد و حواشی زیادی درپی داشت. درواقع اعضای «پالت» که از ابتدای فعالیتشان اعلام کرده بودند کنسرت در شهرستان‌ها، همیشه اولویت آنها بوده است، بار دیگر بعد از دو سال توانستند با مخاطبان خود در این شهرستان دیدار کنند اما امکانات نامناسب سالن نه‌تنها باعث نارضایتی برخی از طرفداران شد، بلکه صدای اعضای «پالت» را هم درآورد. البته مسئول تالار هم ساکت نماند و ترجیح داد جواب کوبنده‌ای به خواننده این گروه بدهد و او را صراحتا با عروسی که رقصیدن بلد نیست و نابلدی‌اش را به گردن زمین می‌اندازد، مقایسه کند!

حکایت عروس‌هایی که رقصیدن بلد نیستند...

«پالت»، درباره این اتفاقات می‌گوید: «ما با خودمان از تهران یک صدابردار با تجهیزات حرفه‌ای برده بودیم اما وضعیت به گونه‌ای بود که از همان ابتدا فهمیدیم به خاطر شرایط سالن، امکان صدابرداری مناسب برای گروه ما وجود ندارد؛ چراکه «پالت» یک گروه موسیقی کاملا آکوستیک است و در مقابلِ گروه‌های پاپ که سازهایشان اکثرا الکترونیک است، صدابرداری پیچیده‌تری دارد. امید هم روی صحنه اعلام کرد: امیدواریم شرایط استان گیلان با این مردم بافرهنگ و هنردوستش به‌گونه‌ای شود که مردم بتوانند اجراها را در یک محیط مناسب و استاندارد ببینند و هرچه زودتر سالنی مناسب برای برگزاری کنسرت‌ها دایر شود که در آنها اجازه اجرا به گروه‌هایی به جز سنتی و کلاسیک هم بدهند

ولی بعد از اتمام کنسرت، مسئول تالار با لحن تندی با او صحبت کرد و معتقد بود، تالار هیچ مشکلی ندارد و ایراد از خوانندگی او است!» اصولا محدودیت‌های خاص شهرستان‌ها و برخی حساسیت‌ها، باعث می‌شود هنرمندان در سالن‌هایی به اجرای برنامه بپردازند که انتخابشان از عهده آنها خارج است. پالتی‌ها هم معتقدند، بعضی از مخاطبان در فضای مجازی از صندلی‌های غیراستاندارد و دید بد صحنه، تا صدای نامناسب سالن شکایت کرده‌اند، درباره انتخاب این تالار می‌گویند: «دو سال پیش ما در مجتمع فرهنگی هنری «خاتم‌الانبیا» که سالن نسبتا خوبی است، روی صحنه رفتیم اما امسال اعلام کردند که فقط گروه‌های سنتی و گاهی کلاسیک، می‌توانند در این سالن برنامه اجرا کنند و اصولا خواننده‌های پاپ هم در شهری مانند رشت، سالنی با ظرفیت بالا ندارد و در تالار «مجلل» به اجرای برنامه می‌پردازند.

از طرفی اجرا در سالن‌هایی با ظرفیت محدود هم برای کنسرت‌گذاران مقرون به صرفه نیست؛ درنتیجه تنها پیشنهادی که از سمت کنسرت‌گذار به ما داده شد، تالار «مجلل» بود.» اما حواشی این کنسرت فقط مربوط به سالن برگزاری نبوده و در این میان، یک خبرنگار بومی با انتشار متنی در فضای مجازی، از برخورد نامناسبی که تهیه‌کننده کنسرت (کنسرت‌گذار) با او داشته، شکایت و از زیرپا‌گذاشتن شأن انسانی، توسط این فرد گله کرده است که البته مشخص است فردی که با او درگیری پیدا کرده است، مسئولان مؤسسه‌ای بوده‌اند که برای این کنسرت مجوز گرفته‌اند.

البته اسماعیل حبیبی، مدیر مؤسسه «اندیشه مدرن گیل»، که این خبرنگار بومی معتقد بود این فرد به او بی‌احترامی کرده و او را از سالن بیرون کرده‌اند، تمام این حرف‌ها را کذب محض عنوان کرد و معتقد بود: «ابتدا بی‌احترامی از طرف خبرنگار صورت گرفت و چون او به دعوت به آرامش از طرف ما توجهی نکرد، تصمیم گرفتیم برای حفظ نظم سالن به پلیس اطلاع دهیم که او هم ترجیح داد در این شرایط صحنه را ترک کند و از سالن خارج شود.»

«پالت»، ضمن تصریح این واقعیت که این اجرا توسط یک کنسرت‌گذار محلی برنامه‌ریزی شده و «پالت» و تهیه‌کننده گروه در نحوه اجرای آن دخالت نداشته‌اند، معتقد است: «درحال‌حاضر درگیر برخی حواشی شده‌ایم که گروه هیچ نقشی در ایجاد آنها نداشته است. البته هیچ تفاوتی در صورت مسئله نمی‌کند و همان‌طور که ساکنان رشت در این مدت به «پالت» احترام گذاشتند و میزبانان خوبی بودند، مسلما باید با طرفداران «پالت» هم همان‌گونه برخورد می‌شد.

ما ضمن ابراز تأسف و دلجویی نسبت به مخاطبانمان در رشت، امیدواریم دیگر شاهد این اتفاقات نباشیم و مسئولان شرایط را به گونه‌ای فراهم کنند که گروه‌های موسیقی با میل و رغبت بیشتری به این شهرستان بروند.» باوجود خبرهایی که روزانه منتشر می‌شود، دیگر اکثر آنها می‌دانند که این قبیل اتفاقات که به خستگی ذهنی و درنتیجه دلزدگی هنرمند از اجرای زنده می‌انجامد، فقط مختص این گروه نیست و اگر از لغو‌شدن‌های پیاپی کنسرت‌ها بگذریم، در حالت عادی بسیاری از هنرمندان بعد از حضور در برخی شهرستان‌ها، با وجود اشتیاق مردم نسبت به برنامه‌های هنری، حاضر نیستند، برای بار دوم در آنجا کنسرت برگزار کنند.

طبیعتا این شرایط باید اداره ارشاد استان‌ها را به تدوین شیوه‌نامه برگزاری کنسرت‌ها ملزم کند تا بتوانند راهکار مناسب و شایسته‌ای در رفع مشکلات کنسرت‌های موسیقی ارائه دهند و سطح قضاوت اجراها را به جای چالش سالن برگزاری کنسرت، به سمت تحلیل‌های عمیق‌تر سوق دهند.

۱۳۹۵/۵/۱۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...