نسخه چاپی

قراردادهای جدید نفتی برگشت خورد!

اخبار جدیدی همچنان از جلسه غیرعلنی اخیر مجلس با وزیر نفت به گوش می‌رسد تا ابعاد تازه‌ای از چگونگی بی‌نتیجه ماندن این جلسه آشكار شود؛ اخباری كه راز گریز وزیر از مركز قانون و قانونگذاری را «وعده‌های زنگنه به بهارستانی‌ها» می‌داند!

به گزارش گروه نما، وطن امروز درباره قراردادهای جدید نفتی نوشته است:‌ اخبار جدیدی همچنان از جلسه غیرعلنی اخیر مجلس با وزیر نفت به گوش می‌رسد تا ابعاد تازه‌ای از چگونگی بی‌نتیجه ماندن این جلسه آشکار شود؛ اخباری که راز گریز وزیر از مرکز قانون و قانونگذاری را «وعده‌های زنگنه به بهارستانی‌ها» می‌داند!

بیژن نامدارزنگنه روز آخر مردادماه امسال پس از مدت‌ها سکوت و بی‌اعتنایی به هشدارهای کارشناسان و متخصصان صنعت نفت درباره قراردادهای جدید نفتی بالاخره در مجلس شورای اسلامی حاضر شد تا در جلسه‌ای غیرعلنی پاسخگوی نمایندگان مردم باشد. انتظار رسانه‌ها و افکار عمومی این بود که زنگنه در مجلس ملزم به پاسخگویی شفاف باشد و نتواند از اصل به حاشیه برود یا به این سادگی‌ها از خانه ملت به وزارتخانه بازگردد اما طبق اذعان حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس، نمایندگان حتی از خودشان نپرسیدند که آیا از توضیحات زنگنه قانع شده‌اند یا نه: «رأی‌گیری درباره قانع شدن یا قانع نشدن نمایندگان از توضیحات وزیر نفت انجام نشد و عمده ابهامات درباره الگوی جدید قراردادهای نفتی باقی ماند و برطرف نشد!» بنابراین بیژن نامدارزنگنه که در 3 سال گذشته به این سادگی‌ها پا به مجلس سوال و جواب نگذاشته بود، این‌بار نیز هرچند 100 نماینده به سختی او را به مجلس کشانده بودند، خیلی راحت و بی‌آنکه پاسخ روشنی درباره قراردادهای جدید نفتی بدهد برای نمایندگان دست تکان داد و تا اطلاع بعدی به بهارستان نخواهد رفت!



اما راز گریز وزیر نفت از سوالات نمایندگان مجلس چه بود؟ مطابق تازه‌ترین اظهارات رئیس کمیسیون انرژی مجلس، زنگنه در نهایت توانست با یک وعده 11 کلمه‌ای درباره قراردادهای جدید نفتی از معرکه بگریزد: «بخشی را اصلاح کردیم و بقیه را هم اصلاح خواهیم کرد». فریدون حسن‌وند با گذشت چند روز از جلسه غیرعلنی مجلس با وزیر نفت، دیروز به فارس گفت: «زنگنه برای رفع ایرادات باقیمانده وعده داد!»



البته به گفته حسن‌وند، هیأت تطبیق قوانین هنوز نظر خود را درباره قراردادهای جدید نفتی به رئیس مجلس اعلام نکرده و رئیس مجلس هم هنوز نظر مجلس و هیأت تطبیق را به دولت اعلام نکرده است و دولت بدون اعلام این نظرات نمی‌تواند مصوبه را مجدداً بررسی کند. وی افزود: ارسال نظرات هیات تطبیق قوانین مجلس درباره مصوبه جدید دولت درباره الگوی جدید قراردادهای نفتی به دولت اصلاً صحت ندارد. هیات تطبیق قوانین هنوز نظر نهایی خود را به رئیس مجلس اعلام نکرده و در جلسه غیرعلنی روز یکشنبه آقای لاریجانی اعلام کردند چنانچه نمایندگان نظراتی برای اصلاح دارند به هیات تطبیق قوانین اعلام کنند. بنابراین خبری که روز دوشنبه در سایت‌های خبری درباره ابلاغ الگوی جدید قراردادهای نفتی منتشر شد مربوط به همان مصوبه قبلی 2 هفته پیش دولت بود که سایت‌ها با وقفه 2 هفته‌ای آن را منتشر کردند.



حسن‌وند ادامه داد: این مصوبه هنوز به تایید هیات تطبیق نرسیده و هنوز هم از مجلس به دولت چیز جدیدی در این‌باره ارسال نشده است. از یکشنبه گذشته که در صحن مجلس جلسه غیرعلنی برگزار شد، دولت دیگر جلسه‌ای نداشته است که بتواند مصوبه جدیدی را بگذراند. رئیس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: نمایندگان مجلس 15 محوری که مسؤولان عالی نظام اعلام کردند و منطبق با نظر کارشناسان برجسته کشور بوده است را در جلسه غیرعلنی به صورت مکتوب هم تایید و تاکید کردند که مصالح و منافع نظام در رعایت این محورها تأمین خواهد شد. آقای وزیر هم در جلسه غیرعلنی در حضور نمایندگان اعلام کردند ما بخشی را اصلاح کردیم و بقیه را هم اصلاح خواهیم کرد.

۱۳۹۵/۶/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...