نسخه چاپی

عضو كمیسیون انرژی مجلس در گفتگو با نما :

انتقاد به قراردادهای نفتی سیاسی كاری نیست

عکس خبري -انتقاد به قراردادهاي نفتي سياسي کاري نيست

ورود مجلس در موضوع قراردادهای نفتی برای جلوگیری از خسارت های احتمالی ناشی از انعقاد قرارداد ها است .

به گزارش نما ، اسد اله قره خانی الوستانی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار نما ضمن اشاره به بررسی موضوع قراردادهای نفتی در خانه ملت، درباره دلایل اهمیت بررسی این قراردادها در مجلس عنوان داشت: همانطور که قبلاً اشاره کردم، دیگر بحث از مبالغی در حد 5 یا 10 میلیارد نیست بلکه در طول برنامه پنج ساله ششم توسعه قرار است رقمی در حدود 200 میلیارد دلار، در این بخش سرمایه گذاری داشته باشیم. که از این میزان 150 میلیارد آن برای نفت و 50 میلیارد دیگر آن برای گاز در نظر گرفته شده است.
وی افزود: با اجرای این قراردادها افزایشی در حدود 3/1 برای تولید نفت و 250 میلیون متر مکعب برای استخراج گاز پیش بینی شده است. از همین رو این مسئله بسیار مهم می نماید.
قره خانی الوستانی از دیگر چالش های موجود در این قراردادها را تعارض با قوانین کشور عنوان کرد و ادامه داد: انطباق با قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار، قانون جذب سرمایه گذاری خارجی و قانون وزارت نفت به همراه مسئله استفاده از توان تولید داخلی مواردیست که اهمیت دوچندانی به آن می دهد.
نماینده مردم علی آباد کتول بر تعامل دولت با مجلس تأکید کرد و گفت: من معتقدم گفت و گو، اظهار نظر و معاضدت های صورت گرفته در مجلس مطلوب بوده و منافاتی با اختیارات دولت ندارد.
وی ورود مجلس به این موضوع را در راستای منافع ملی دانست و اظهار داشت: نگاه مجلس بر حفظ منافع ملی قرار دارد. به عنوان مثال سوالاتی مانند بحث برداشت صیانتی و ناظرین بر آن یا نحوه انتقال دانش و فناوری موضوعاتی هستند. که ورود مجلس در موضوع قراردادهای نفتی برای جلوگیری از خسارت هایی احتمالی ناشی از آنهاست.
عضو کمیسیون انرژی مجلس نقش مجلس در موضوعات کشور را خاطر نشان کرد و دراین باره بیان داشت: هر یک از نمایندگان یک نقش نظارتی ملی را بر عهده دارند. و آنان برهمین اساس هم در این موضوع به شکلی مطلوب وارد شدند.
الوستانی در پایان با تأکید بر داشتن نگاهی ملی در موضوع قراردادهای نفتی تصریح کرد: آنچه که در این بحث شایسته نیست داشتن نگاهی جناحی و سیاسی است. ولی داشتن دیدگاهی ملی و براساس منافع کلان ملی امر مطلوبی است که رویکرد مجلس نیز بر همین اساس واقع شده و در راستای منویات مقام معظم رهبری، قوانین موجود و نگاه به آینده قرار شکل گرفته است

۱۳۹۵/۶/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...