نسخه چاپی

پسته وارد بورس می شود!

نایب رئیس دوم كمیسیون اقتصادی مجلس از فراهم بودن مقدمات افتتاح بورس پسته خبرداد و از وزارتخانه های جهاد كشاورزی، صنعت و معدن وسازمان بورس خواست تا با تشكیل كمیته ای راه اندازی بورس پسته را عملیاتی كنند.

محمدرضا پورابراهیمی درگفت وگوبا خانه ملت، افزود: مقدمات راه اندازی بورس پسته آماده است ومبنای پذیرش پسته دربورس این است که عرضه کنندگان و تاجران پسته تعهد عرضه این محصول را دربازار را بدهند.

نماینده مردم کرمان وراور درمجلس شورای اسلامی درباره کاهش رتبه ایران درتولید پسته برضرورت احیای ستاد عالی پسته تاکید کرد و اظهار داشت: اگر ستاد عالی پسته فعال بود ونقش خودرادرتقویت تولید پسته به خوبی ایفا می کرد جایگاه خودرااز دست نمی دادیم.

وی درادامه به مشکلات تولید پسته اشاره کرد وگفت: خشکسالی هایی که طی سالهای گذشته با آن مواجه بودیم موجب خروج بسیاری از زمین های زیرکشت پسته از چرخه تولید شد.

پورابراهیمی‌افزود: یکی دیگر از معضلات تولید پسته درکشور این است که بهره وری تولید به نسبت سایرکشورها پایین‌است وبر روی تقویت بازده تولید کاری انجام نشده است به نحوی که شاهدیم درکشورهایی مانند یونان، ترکیه وآمریکابا استفاده از روشهای نوین وعلمی ۲ تا ۳ برابر متوسط برداشت کشورمااز هر هکتار از زمینشان برداشت می کنند.

نایب رئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس با اظهارتاسف نسبت به اینکه امکان کارعلمی درمقیاس بزرگ دربخش کشاورزی وجود ندارد ادامه داد: با توجه به این که مالکین کشاورزی خرده پا هستند انجام فعالیت های علمی درمقیاس بزرگ امکان پذیر نیست.

نماینده مردم کرمان وراور درمجلس تصریح کرد: خرده مالکی مهمترین معضل دراستفاده از توانمندی های علمی درتولید محصولات کشاورزی است .

وی یکی دیگرازدلایل کاهش تولید را پایین بودن قیمت عنوان کرد و گفت: خوشبختانه افزایش نرخ ارز برای صادرکنندگان پسته به صرفه بود وبا توجه به افزایش ۲۷ درصدی صادرات خشکبار ارز بیشتری وارد کشور شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر این که زمان برای صادرات زمان خوبی است اظهارداشت: اگر صندوقی تشکیل شود و درآمدهای ارزی ناشی از صادرات پسته درآن سپرده گذاری شود وبخشی از آن دربهره وری بخش تولید پسته سرمایه گذاری شود بهتر است.

۱۳۹۱/۶/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...