نسخه چاپی

بازتاب اجلاس تهران در رسانه‌های جهان

عکس خبري -بازتاب اجلاس تهران در رسانه‌هاي جهان

بازتاب آغاز رسمی اجلاس غیر متعهد ها در رسانه های جهان


به گزارش نما، بازتاب آغاز رسمی اجلاس غیر متعهد ها در رسانه های جهان به صورت زیر است :


فاکس نيوز: ايران رياست بزرگترين بلوک راي دهنده سازمان ملل را در اختيار مي‌گيرد

با آغاز اجلاس کارشناسان ارشد کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد رياست اين جنبش که با دارا بودن 137 عضو اصلي و ناظر بزرگترين مجموعه بين المللي سياسي پس از سازمان ملل متحد به شمار مي رود به جمهوري اسلامي ايران منتقل شد. همزمان حضور پرتعداد و سطح بالاي مقام هاي عضو کشورهاي جنبش غيرمتعهدها در تهران بازتاب گسترده اي در رسانه هاي جهاني داشته است. به گزارش خراسان صبح روز گذشته شانزدهمين اجلاس کشورهاي غير متعهد با شروع به کار اجلاس کارشناسان ارشد در سالن همايشهاي صداو سيما در تهران رسما آغاز شد تا پس از 2روز کار کارشناسي آنها بر روي سند نهايي اجلاس تهران اين سند براي بررسي و تصويب در اجلاس وزراي امور خارجه و سران کشورهاي عضو اين جنبش در روزهاي آينده آماده شود. در ابتداي آيين افتتاحيه اجلاس کارشناسان " معتز خليل " سفير دائم مصر در سازمان ملل متحد که کشورش رياست جنبش عدم تعهد را بر عهده داشت در سخناني با تسليت زلزله آذربايجان به ملت و دولت ايران از تلاشهاي جمهوري اسلامي در جهت برگزاري باشکوه اجلاس عدم تعهد در تهران تشکر کرد و رسما رياست اين دوره را به آخوندزاده معاون بين الملل وزير امور خارجه که دبير اجلاس کارشناسان نيز به شمار مي رود ، تحويل داد.
صالحي: ايجاد شوراي امنيت دموکراتيک تر بايد بخشي از اصلاحات سازمان ملل باشد

همچنين علي اکبر صالحي وزير امور خارجه کشورمان که به عنوان سخنران افتتاحيه در اجلاس حضور داشت ضمن خوش‌آمدگويي به حاضران در نشست خاطر نشان کرد : اينکه رياست اين دوره از عمر جنبش عدم تعهد به جمهوري اسلامي سپرده شده بيانگر حضور فعال ايران در سه دهه اخير دراين جنبش بوده که توانسته اعتماد اعضا را در واگذاري رياست جنبش جلب نمايد. رييس دستگاه ديپلماسي کشورمان با بيان اينکه غيرمتعهدها با تحريم‌هاي يک جانبه عليه کشورهاي اين جنبش مقابله کنند، ادامه داد: ما همواره سازمان ملل را بزرگ‌ ترين سازمان جهاني مي دانيم و از اين روبه عنوان اعضاي جنبش ضمن انسجام با يکديگر با آثار منفي نظم حاضر به هر شکلي که از بي ‌عدالتي، تبعيض، درگيري مسلحانه، سوء استفاده از قدرت، خشونت، تمامي اشکال استعمار و اشغال خارجي مخالفيم و مي گوييم سازمان ملل متحد پس از شش دهه از آغاز کار خود نيازمند اصلاحات اساسي براي تطبيق با تحولات نوين جهاني است. صالحي تصريح کرد : معتقديم مجمع عمومي به عنوان ارگان اصلي و دموکراتيک سازمان ملل بايد وظايف خود در رسيدگي به موضوعات مربوط به صلح و امنيت بين‌ المللي را به انجام برساند و ما در نگراني بسياري اعضا در ارتباط با افزايش قدرت‌ در شوراي امنيت در قبال کاهش توانايي ‌ها و وظايف مجمع عمومي شريک هستيم و در عين حال اين اعتقاد وجود دارد که ايجاد شوراي امنيت دموکراتيک ‌تر بايد به عنوان بخشي مهم از اصلاحات سازمان ملل مورد نظر قرار گيرد.

آخوندزاده: ايران به طور رسمي رياست جنبش غيرمتعهدها را برعهده گرفت

مهدي آخوند زاده معاون بين الملل وزارت امور خارجه کشورمان که همزمان دبيري اجلاس کارشناسان جنبش عدم تعهد را نيز برعهده دارد در گفتگويي با خراسان پيرامون ارزيابي اش از ميزان استقبال کشورها در افتتاحيه نشست کارشناسان با بيان اينکه استقبال از اين نشست بيش از انتظار ما بوده است، افزود : با توجه به مجموعه اخباري که در مورد کارشکني هاي موجود به گوش مي رسيد توقع ما کمتر از اين تعداد بود و اين رکورد خوبي است که 118کشور و نهاد بين المللي در اين اجلاس حضور پيدا کردند. وي درمقايسه با اجلاسهاي مشابه در دوره هاي گذشته نيز گفت : به طور ميانگين نسبت به گذشته چه در تعداد و چه در سطح شرکت کنندگان درتهران نسبت به گذشته ارقام بالاتري ديده مي شود. آخوندزاده در خصوص ساير برنامه هاي اجلاس کارشناسان با اشاره به افتتاح اجلاس با سخنراني وزير امور خارجه افزود : پس از برگزاري مراسم افتتاحيه ،جمهوري اسلامي ايران به طور رسمي از روز پنجم شهريور ماه 1391 به عنوان رييس جنبش عدم تعهد عهده دار اين مسئوليت شد و دو کميته سياسي و اقتصادي- اجتماعي هم زمان شروع به کار مي کنند و تا عصر سه شنبه ادامه خواهد داشت و بعد از ظهر اجلاس اختتاميه کارشناسان ارشد خواهد بود که مقدمه اي براي اجلاس روز سه شنبه وزراي خارجه است و اسناد اجلاس شانزدهم را براي بررسي و تصويب وزرا به اين اجلاس تقديم مي کنند.

مهمانپرست: بان کي مون چهارشنبه وارد تهران مي شود

همچنين رامين مهمانپرست سخنگوي وزارت امور خارجه روز گذشته و در حاشيه نشست کارشناسان جنبش عدم تعهد در نشستي خبري با اعلام آخرين اخبار از اجلاس نم در خصوص زمان دقيق ورود بان کي مون دبير کل سازمان ملل متحد به تهران و اينکه آيا اخضر الابراهيمي نيز به همراه وي خواهد آمد، گفت: طبق برنامه بان کي مون روز چهارشنبه براي حضور در اجلاس سران وارد ايران مي شود و در صورتي که مهمان ويژه اي همراه وي باشد بايد با دفتر اجلاس نم در نيويورک هماهنگي لازم انجام شده و در صورت آمدن مهمانان خاص اطلاع رساني خواهد شد.

ايران فقط از محمود عباس دعوت کرده است

مهمانپرست در مورد دعوت از نماينده فلسطين به اين اجلاس نيز گفت : بر اساس رويه اي که در جنبش عدم تعهد وجود دارد کشور ميزبان موظف به دعوت از اعضاي اصلي و ناظر براي شرکت در اجلاس است و تنها فردي که از فلسطين براي شرکت رسمي در اين اجلاس دعوت شده محمودعباس(ابومازن) رييس دولت خودگردان فلسطين است. وي در پاسخ به سوال خراسان و بر اساس جو سازي هاي رسانه هاي غربي و عربي مبني بر دعوت از اسماعيل هنيه نخست وزير حماس در غزه به عنوان مهمان ويژه و اعتراض شديد ابومازن به اين مساله ،ضمن رد اين مطلب گفت : هر شخصي که بخواهد به عنوان ميهمان ويژه دعوت شود بايد در دفتر هماهنگي جنبش عدم تعهد در نيويورک مطرح شود و به تصويب و هماهنگي همه اعضا برسد و بعد دعوت از وي به عمل مي آيد و بر اين اساس تنها فردي که از فلسطين دعوت شده محمود عباس است.

صالحي: با وجود همه موانع شرکت اعضا در حد بسيار خوبي است

علي اکبر صالحي وزير امور خارجه کشورمان نيز در گفتگويي اختصاصي با خراسان در خصوص برنامه هاي اجلاس وزراي خارجه عدم تعهد افزود: ما يک افتتاحيه خواهيم داشت و در اين جلسه در صورت حضور وزير خارجه مصر ، وي و من سخنراني خواهيم داشت . وي در مورد سطح شرکت هياتهاي کارشناسي در اجلاس روز گذشته، ضمن ابراز رضايت از اجلاس کارشناسان گفت : خوشبختانه علي رغم همه موانع شرکت اعضا در حد بسيار خوبي بودو همه کشورها طبق انتظار آمده بودند.

فاکس‌نيوز: ايران رياست بزرگترين بلوک راي‌دهنده سازمان ملل را در اختيار مي‌گيرد

در همين حال برگزاري اجلاس تهران بازتاب گسترده‌اي در رسانه هاي جهاني داشته است. به گزارش فارس، شبکه آمريکايي فاکس‌نيوز که به جمهوري‌خواهان نزديک است، با انتشار گزارشي به بهانه آغاز اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران، از بان‌کي‌مون دبيرکل سازمان ملل به دليل سفر به تهران انتقاد کرده و آن را مغاير با تلاش‌هاي انجام شده براي منزوي کردن ايران، دانست. نويسنده اين گزارش، به مواضع ضداسرائيلي ايران اشاره کرده و نوشته است که بان‌ کي مون نبايد دعوت ايران براي حضور در اين اجلاس را مي‌پذيرفت.

فاکس‌نيوز در ادامه با اشاره به اين نکته که کسي در اين اجلاس با مواضع ضداسرائيلي ايران مخالفت نمي‌کند، مي‌نويسد: «روي اينکه اعضاي جنبش عدم تعهد به هنگام صحبت‌هاي سران ايران که اسرائيل را محکوم مي‌کنند، سالن را ترک کنند، حساب نکنيد». نکته ديگري که نويسنده فاکس‌نيوز به آن اشاره مي‌کند، انتقال رياست اين جنبش به ايران است. فاکس نيوز در اين باره نوشته است: «احمدي‌نژاد به زودي براي شرکت در مجمع عمومي سازمان ملل به نيويورک خواهد رفت، و هم سمت رياست‌جمهوري ايران و هم سمت رياست جنبش عدم تعهد به عنوان بزرگترين بلوک از راي‌دهندگان در مجمع عمومي را بر عهده خواهد داشت».

در همين حال اورشليم پست نيز نوشت: ايران با نشان دادن انزواي غربي ها کنفرانس نم را آغاز کرد. رويترز نيز اين اجلاس را «کودتاي ديپلماتيک تهران عليه طرح غرب براي انزواي ايران»‌ خواند. اين خبرگزاري انگليسي در گزارشي با اشاره به اين نشست نوشت:‌ «ميزباني و رياست ايران بر جنبش عدم تعهد فرصتي با ارزش براي نفوذ بر کشورهاي درحال توسعه و مقابله با تلاش‌هاي آمريکا در منزوي کردن اين کشور است». به نوشته رويترز،‌ اگرچه بعضي از تحليلگران معتقدند، اين جنبش که در سال 1961 براي مقابله با قدرت‌هاي بزرگ غرب و شرق بنيان گذاشته شد، با پايان جنگ سرد و فروپاشي شوروي سابق دچار مشکلاتي شده است، اما اين رويداد برجسته يک فرصت ديپلماتيک براي تهران فراهم آورده تا تلاش‌هاي واشنگتن براي جدا کردن اين کشور از بقيه جهان را به شکست بکشاند. روزنامه آمريکايي «نيويورک‌تايمز» نيز همايش غيرمتعهدها در تهران را «همايش اميد» خواند و تاثيرات آن بر افزايش صلح و ثبات منطقه را مورد بررسي قرار داد. نيويورک‌تايمز، حضور مرسي در تهران را نشان دهنده آب شدن يخ روابط ايران و مصر دانست و تاکيد کرد، عادي شدن روابط بين اين دو کشور مي‌تواند سهم مهمي در ارتقاء امنيت منطقه داشته باشد. «غالب قنديل»، تحليلگر مسائل راهبردي نيز با انتشار مقاله‌اي در پايگاه خبري – تحليلي «الشرق الجديد»، اجلاس غيرمتعهدها را زمينه‌ساز تثبيت نقش فعال تهران در برقراري توازن جهاني جديد دانست و نوشت: «ايران مي‌تواند از ظرفيت اجلاس براي حل بحران سوريه استفاده کند.» «نوام چامسکي»، تحليلگر ارشد نيز با اشاره به حمايت کشورهاي عضو جنبش عدم تعهد از فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران نوشت: «آمريکا و غرب در تقابل با ايران تنها هستند». چامسکي افزود: «اگر چه ايالات متحده و اروپا متفق القول هستند که ايران به دليل تلاش براي برهم زدن ثبات منطقه مستحق مجازات است، اما بايد گفت در اين زمينه آنها بسيار تنها هستند چراکه دولت‌هاي جنبش عدم تعهد از حق ايران براي دستيابي به اورانيوم غني شده حمايت کرده‌اند.» روزنامه آلماني «فرانکفورتر روند شاي» نيز حضور دبيرکل سازمان ملل در اجلاس عدم تعهد را عرصه رويارويي و تقابل بان کي مون با آمريکا دانست. روزنامه «هندوستان تايمز» نيز تصميم بان کي مون براي حضور در نشست سران عضو جنبش عدم تعهد در تهران را عامل شکست سياست منزوي‌سازي آمريکا عليه ايران قلمداد کرد و به نقل از «فريده فرحي»، کارشناس مستقل دانشگاه هاوايي نوشت‌: «تلاش‌هاي فوق‌العاده رهبران ايران و برگزاري اين نشست در تهران نشان دهنده نقش ايران در تحولات جهاني است و مدرکي براي شکست سياست منزوي سازي ايران از سوي آمريکا به شمار مي‌آيد».

۱۳۹۱/۶/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...