نسخه چاپی

سیلی "غیرمتعهدها در تهران" هنوز ادامه دارد

در حالی كه رسانه های وابسته به محافل ضدانقلاب می كوشند برگزاری شانزدهمین نشست سران جنبش عدم تعهد را كم ارزش وانمود كنند، سخنگویان دولتی آمریكا و انگلیس برای چندمین بار نسبت به حضور هیئت های بیش از یكصد كشور جهان در تهران و نقض تحریم های سیاسی ایران ابراز نگرانی كردند.

به گزارش نما به نقل از کیهان، مارك ريگو سخنگوي دولت صهيونيستي با انتقاد از تصميم دبيركل سازمان ملل براي شركت در اجلاس بين المللي تهران گفت ما نظر اعتراضي مان را قبلا اعلام كرده ايم و اين كار را اشتباه مي دانيم.

ايلانا اشتين، سخنگوي وزارت خارجه اسرائيل نيز گفت: «بدون ترديد ايران از اين اجلاس سوءاستفاده خواهد كرد تا توجه را از فعاليت هاي غيرقانوني براي دستيابي به سلاح اتمي و فعاليت هاي تروريستي منحرف كند.»

ايگال پالمور يكي ديگر از سخنگويان وزارت خارجه اسرائيل در اعتراض مشابهي اجلاس سران جنبش عدم تعهد را نشانه مشروعيت سياست هاي ايران دانسته و گفت، اسرائيل انتظار دارد همه شركت كنندگان در اجلاس به اهداف حكومت آگاه باشند و مواظبت كنند به اين دام نيفتند.

پيش از اين ويكتوريا نولاند سخنگوي وزارت خارجه آمريكا براي چندمين بار مدعي شده بود ايران مكان مناسبي براي برگزاري نشست كشورهاي غيرمتعهد نيست و تهران از اين اجلاس براي دور زدن تحريم ها استفاده خواهد كرد.

روزنامه نيويورك تايمز سفر بان كي مون را عقب گردي در تلاش غرب براي منزوي كردن ايران دانسته و نوشت ديگر نمي توان گفت كه ايران را منزوي كرده ايم.

اين روزنامه نوشته است: حضور مهمانان عاليرتبه در اين اجلاس در تهران اين پيام را به همراه دارد كه اين جامعه جهاني نيست كه با ايران مشكل دارد، بلكه اين آمريكا و هم پيمانان او هستند كه با اين كشور مشكل دارند و همواره مشكل خود را به كشورهاي ديگر هم سرايت مي دهند.

نيويورك تايمز مي افزايد: كسي مانند بان كي مون، چگونه مي توانست در اجلاسي شركت نكند كه 120 عضو از 193 كشور در آنجا حضور دارند و تصميمات مجمع عمومي سازمان ملل هم به آنان وابسته است؟

اين روزنامه خاطرنشان كرد: دبيركل سازمان ملل به رغم مخالفت علني آمريكا و اسرائيل، در اجلاس تهران شركت خواهد كرد. اعلام اين تصميم از سوي مارتين نسيركي سخنگوي دبيركل سازمان ملل به منزله پيروزي روابط عمومي ايران بود و ثابت كرده است كه تلاش هايي كه به رهبري آمريكا براي به حاشيه راندن ايران به دليل اظهارات خصمانه ضداسرائيلي و برنامه هسته اي مناقشه برانگيز اين كشور صورت مي گيرد، ناموفق هستند. پيش از اين نخست وزير اسرائيل - نتانياهو- در تماسي تلفني با بان كي مون گفته بود كه او بايد اجلاس امسال را بايكوت تا ناخشنودي خود را از ايران آشكار كند.

نيويورك تايمز اعلام همزمان محمد مرسي رئيس جمهور مصر مبني بر حضور در اجلاس تهران را شكست ديگري براي آمريكا و اسرائيل توصيف كرد.

به گزارش نيويورك تايمز، كميته يهوديان آمريكا از جمله گروه هاي طرفدار اسرائيل در ايالات متحده است كه به بان كي مون توصيه كرده بود تا از ايران بازديد نكند. آنها تصميم بان كي مون براي ديدار از ايران را «اشتباه خطرناك» ناميده اند. ديويد هريس- مدير اجرايي كميته يهوديان آمريكا- در اين بيانيه گفته است «تهران، جايي نيست كه دبيركل سازمان ملل متحد از آن بازديد كند، ما متحير شديم».

از سوي ديگر روزنامه وال استريت ژورنال، با اشاره به علاقه كشورها و دبيركل سازمان ملل براي حضور در اجلاس تهران اعلام كرد: اين اتفاق نشان مي دهد ايران به هيچ وجه منزوي نيست.

اين روزنامه آمريكايي مي نويسد: دولت اوباما استراتژي خود را بر محور همكاري با سازمان ملل متحد قرار داده، اما اين روزها نتايج حاصل از اين استراتژي چندان رضايت بخش نيست. روسيه و چين راه را بر حركتي دسته جمعي در مورد سوريه بسته اند، و اكنون بان كي مون دبيركل سازمان ملل متحد نيز تصميم گرفته است وجهه و اعتبار شغلي خود را به ايران قرض بدهد. او به رغم درخواست هاي علني آمريكا و نخست وزير اسرائيل تصميم گرفته است در جلسه سران جنبش غيرمتعهدها كه در تهران برگزار مي شود شركت كند؛ تصميمي كه مايه شگفتي است.

وال استريت ژورنال مي افزايد: « ايران دست كم شش قطعنامه شوراي امنيت عليه برنامه اتمي اش را رد كرده است، كه چهار قطعنامه آن متضمن تحريم هائي تنبيهي است. آنچه سفر آقاي بان به بار مي آورد ايجاد اين فرصت براي تهران است كه بگويد آنقدرها هم كه اوباما مدعي است، منزوي نيست چرا كه مي تواند به رغم تحريم هاي سازمان ملل متحد نه تنها ميزبان اجلاسي با حضور حدود 120 كشور شود، بلكه رئيس سازمان ملل متحد نيز مايل است در آن حضور يابد، و علنا به رژيم اسلامي احترام بگذارد.»

به نوشته وال استريت ژورنال «شرمندگي بيشتر در اينجا متوجه رئيس جمهوري آمريكاست كه سه سال را صرف تلاش براي منزوي ساختن ايران و فشار به آن از طريق سازمان ملل كرده و حالا رئيس سازمان ملل را در مسيري خلاف اين هدف مي بيند.

در همين حال فرانكفور روندشاو روزنامه چاپ آلمان معتقد است: حتي مهره بي خطري مانند بان كي مون اكنون وارد ميدان بوكس با آمريكا شده است. آمريكايي ها كوفي عنان را كه منتقد سياست هاي جنگ طلبانه آمريكا به ويژه در عراق بود حذف كردند و فكر مي كردند بان كي مون بي خطر است.

همچنين فاينشنال تايمز با اشاره به سفر محمد مرسي به تهران نوشت: اين سفر مقدمه پايان بخشيدن به 3دهه سردي روابط ايران و مصر است و همين باعث نگراني اسرائيل مي شود كه نگران از دست دادن تنها متحد منطقه اي خود (مصر) است. انورسادات رئيس جمهور اسبق مصر پس از سرنگوني شاه ايران از وي خواسته بود دوران تبعيد را در قاهره بگذراند.

روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن هم به نقل از رويترز نوشت: محمد مرسي مي توانست معاون خود، محمود مكي را كه به تازگي منصوب شده، روانه تهران كند اما وي ترجيح داده، خود به عنوان بالاترين مقام اجرايي كشور مصر در اجلاس كشورهاي عضو عدم تعهد شركت كند.

به گزارش الشرق الاوسط، شواهد حاكي از اين است كه از زمان سقوط حسني مبارك، رئيس جمهور سابق مصر،

۱۳۹۱/۶/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...