نسخه چاپی

گزارش جامع از پارالمپيكي‌هاي ايران در بازي‌هاي لندن

انگلیس زیر پای همرزمان رییسعلی دلواری!

عکس خبري - انگليس زير پاي همرزمان رييسعلي دلواري!

نهم شهریورماه شروع افتخارآفرینی ورزشكاران ایران در مسابقات پارالمپیك 2012 خواهد بود؛ آوردگاهی كه می‌تواند تجلی‌گاه غیرت و اراده پولادین جانبازان و معلولین كشورمان باشد و نام و سرود ایران را بارها و بارها در لندن طنین‌انداز كند.


به گزارش نما، كاروان 79 نفره ورزشكاران ايراني با نام "دلوار" كه برگرفته‌اي نمادين از نام شهيد رييسعلي دلواري(آزادی‌خواه و رهبر قیام علیه هجوم نیروهای استعمارگر بریتانیا به تنگستان و بوشهر در دورهٔ جنگ جهانی اول) است، در قالب 13 رشته براي ارتقاي جايگاه ايران در بازي‌هاي پارالمپيك رقابت مي‌كنند؛ جايگاهي كه در پارالمپيك 2008 پكن با 5 مدال طلا، 6 نقره و 3 برنز در رتبه بيست‌ودومي جهان بدست آمد.‌

ملي‌پوشان جانباز و معلول ايران به پرچم‌داري "عبدالرضا جوكار" در حالي در لندن در 13 رشته مسابقه مي‌دهند كه در پارالمپيك 2008 پكن تنها در 9 رشته مبارزه مي‌كردند.


افزايش تعدد رشته‌ها از سويي بخاطر عملكرد خوب در رقابت‌هاي انتخابي و از سوي ديگر برپايه سياست‌گذاري كميته پارالمپيك به جهت افزايش تعداد مدال‌ها در لندن بوده است. كاروان ايران در پكن با 9 رشته دووميداني، وزنه‌برداري، واليبال نشسته، بسكتبال با ويلچر، فوتبال 7 نفره، جودو، تيراندازي، گلبال و تنيس روي ميز حضور داشت.


** آيا روند سينوسي مدال‌آوري ايران، ركورد تاريخ‌ساز در پارالمپيك سيدني را مي‌شكند؟


ايران تاكنون در شش دوره بازي‌هاي پارالمپيك حضور داشته كه درخشان‌ترين نتيجه را در پارالمپيك 2000 سيدني با 12 طلا، 4 نقره و 7 برنز و جايگاه شانزدهمي دنيا در ميان 123 كشور بدست آمد.


ورزشكاران ايران در اولين حضور پارالمپيكي‌شان در 1988سئول با 8 مدال به رتبه 28 جهان دست يافتند اما در پارالمپيك 1992 بارسلون 9 پله نزول داشتند و با كسب تنها 4 مدال 37 دنيا شدند. اين ضعيف‌ترين نتيجه ايران در پارالمپيك بود. اما نمودار نتايج پارالمپيكي‌ها از آن زمان سير صعودي در پيش گرفت و در 1996 آتلانتا با 17 مدال توانستند به رتبه 20 دنيا برسند. روند صعودي ادامه داشت تا اينكه در 2000 سيدني تعداد مدال‌ها به 23 رسيد و عنوان 16 جهان حاصل شد. سپس سير پارالمپيكي‌ها شيب نزولي پيدا كرد و در 2004 آتن اگرچه همان تعداد مدال را گرفتيم اما چون 5 طلا كمتر از قبل داشتيم،‌ جايگاهي بهتر از 23 جهان پيدا نكرديم. در 2008 پكن 16 مدال گرفتيم و 2 طلا از آتن كمتر داشتيم اما رتبه 22 دنيا براي كاروان پارالمپيك ايران حاصل شد.


اكنون اميد است با تعدد رشته و البته تمركز روي رشته‌هاي مدال‌آور، كاروان 79 نفره ايران بتواند در هر سه رنگ مدال‌ها رشدي 50درصدي داشته باشد تا بتوانيم حداقل رتبه المپيكي‌ها را در لندن تكرار كنيم.



رشته‌هايي چون فوتبال 5 نفره، تيروكمان، شنا، دوچرخه‌سواري و تنيس با ويلچر، پنج رشته اضافه شده‌ به كاروان ايران در پارالمپيك لندن هستند. البته رشته بسكتبال با ويلچر ايران بخاطر محروميت تا سال 2013 نمي‌توانست در پارالمپيك لندن حضور داشته باشد. اين تيم در پارالمپيك پكن در اعتراض به برنامه‌ريزي بازي‌ها از مسابقات انصراف داد.


** مدال‌هاي ايران در پارالمپيك 2008 پكن:


5 طلا:


كاظم رجبي و حمزه محمدي (وزنه‌برداري) - محمدرضا ميرزايي (پرتاب نيزه) - جواد حرداني (پرتاب ديسك) - تيم واليبال نشسته


6 نقره:


علي حسيني و مجيد فرزين (وزنه‌برداري) - عبدالرضا جوكار (پرتاب نيزه) - علي محمدياري و مهرداد كرم‌زاده (پرتاب ديسك) - سعيد رحمتي (جودو)


3 برنز:


علي صادق‌زاده (وزنه‌برداري) – جواد حرداني (پرتاب نيزه) – تيم فوتبال 7 نفره


تشريح آخرين وضعيت 13 رشته كاروان اعزامي ايران به پارالمپيك 2012 لندن:


**** دووميداني ****


وضعيت فعلي:


تیم ملی دو ومیدانی جانبازان و معلولین با ترکیب 13 ملی پوش به رقابت های پارالمپیک لندن اعزام خواهد شد. با توجه به حضور تمامي مدال‌آوران پكن در تيم فعلي و ركوردهاي حريفان پيش‌بيني تكرار 6 مدال پارالمپيك قبلي كه دو طلا و 3 نقره و يك برنز بود چندان دور از ذهن نيست. همچنين ساير اعضاي تيم از جمله سيدعرفان حسيني كه ركورد جهان را زده است و همچنين جليل باقري‌، فرزاد سپهوند از اميدهاي مدال دووميداني پارالمپيك به حساب مي‌آيند.


ورزشکاران:


پرتا نيزه: عبدالرضا جوكار – كامران شكري – محمد خالوندي


پرتاب نيزه (نابينايان و كم‌بينايان): سيدعرفان حسيني – سجاد نيك‌پرست


پرتاب وزنه: مرضيه صدقي – جليل باقري – سلمان آب‌باريكي


پرتاب وزنه (نابينايان و كم‌بينايان): هاجر تكتاز


پرتاب ديسك: جلال خاكزاديه – علي محمدياري – فرزاد سپهوند – مهرداد كرم‌زاده


پرتاب وزنه و ديسك: جواد حرداني


پرتاب وزنه و نيزه: محسن كائيدي


دو 1500 متر: پيمان نصيري


مربيان: بهمن رضایی، هرمز صادقی راد، مصطفی بهرامی، والری یاهاودزیک و خانم ويدا مظهر


تعداد اردوها: تمرینات ملی پوشان رشته دو و میدانی از خرداد ماه سال 90 به صورت غیرمتمرکز در شهرهای محل سکونت آنها برگزار شده است. همچنين دو مرحله اردوی متمرکز نیز در تهران برگزار شد.


نتيجه در پارالمپیک پكن: 2 نشان طلا، 3 نقره و یک برنز


رقبای اصلی در لندن:


دو : انگلستان و لهستان


ماده های پرتابی نشسته : کوبا، آلمان و انگلستان


ماده های پرتابی ایستاده : اوکراین، روسیه و انگلستان


سرمربي دووميداني: 6 مدال پكن را كمي و كيفي ارتقا مي‌دهيم


بهمن رضايي سرمربي تيم دووميداني پارالمپيك با ابراز خرسندي از آمادگي اين تيم، به خبرنگار ايسنا گفت: 16 ماه است براي پارالمپيكي‌ها برنامه داريم و آنها را به مسابقات مختلف فرستاده‌ايم. در 6 دوره بازي‌هاي پارالمپيك حضور داشتم اما تاكنون به اين اندازه حمايت نشده بوديم. اردوهاي غيرمتمركز با برنامه و منظم برگزار شد و ورزشكاران زير نظر 6 مربي در نقاط مختلف كشور تمرين مي‌كردند.


سرمربي پراميدترين رشته كاروان ايران در پارالمپيك لندن در پيش‌بيني‌اش از تعداد مدال‌هاي دووميداني گفت: در بازي‌هاي پكن 6 مدال شامل دو طلا، سه نقره و يك برنز گرفتيم. اميدوار هستم كه 6 مدال گذشته را حفظ و يكي، دو مدال به تعداد قبلي اضافه كنيم. رنگ مدال ها هم قطعا با قبل فرق مي‌كند، ما در پكن دو طلا داشتيم كه در لندن به دنبال افزايش آن هستيم. وضعيت ركوردها در مسابقات جهاني آلمان نشان مي‌دهد كه ركوردها خوب است و نويد اين را مي‌دهد كه نتايج بهتري مي‌گيريم.


به گزارش ايسنا ملي‌پوشان دووميداني ايران كارشان را از صبح يازدهم شهريور (روز سوم بازي‌ها) در ماده پرتاب وزنه با مسابقه جليل باقري آغاز كرده و 18 شهريور با پرتاب نيزه محمد خالوندي به پايان مي‌برند.


**** وزنه‌برداري ****


وضعيت فعلي:


تیم ملی وزنه برداری جانبازان و معلولین ایران با ترکیب 7 وزنه بردار در اوزان مختلف راهی رقابت های پارالمپیک می شود. 2 طلايي پكن يعني رجبي و محمدي در تيم فعلي نيستند اما وزنه‌برداران جايگزين با ركوردهايي بهتر توانستند جاي آنها را بگيرند كه اين خود يعني تقريبا قطعي بودن طلاي وزنه‌برداري ايران حداقل در 2 وزن. از طرفي حسيني، فرزين و صادق‌زاده كه مدال هاي نقره‌ و برنز را گرفته بودند به لندن اعزام مي‌شوند. آنها تمرينات خوبي داشتند و پيش‌بيني مدال‌هاي وزنه‌برداري هم بيشتر از پكن است. سيامند رحمان كه توانسته ركورد 265 كيلويي پارالمپيك را با 291 كيلو بزند، طلايي‌ترين وزنه‌بردار ماست.


ورزشكاران:


56 كيلو: امیر جعفری – 60كيلو: نادر مرادي – 5/67 كيلو: روح‌الله رستمي – 75 كيلو: علي حسيني – 5/82كيلو: مجيد فرزين – 100كيلو: علي‌ صادق‌زاده – 100+كيلو: سيامند رحمان


همچنين سيدحامد صلحي‌پور كه به تازگي با اعلام كميته جهاني پارالمپيك هشتمين سهميه ايران در بازي‌هاي لندن خواهد بود. سرمربي: علی اصغر رواسی


تعداد اردوها: تیم ملی وزنه برداری جانبازان و معلولین بیش از یک سال است که به صورت مرتب و ماهانه در اردو به سر می برد.


نتيجه در پارالمپیک پكن: 2 طلا، 2 نقره و یک برنز و نايب قهرمان تيمي.


رقبای اصلی در لندن: مصر، چین


سرمربي وزنه‌برداري: اميدوارم در لندن حداقل پنج مدال پكن را تكرار كنيم


علي اصغر رواسي سرمربي تيم وزنه‌برداري پارالمپيك ايران با بيان اينكه نمي‌تواند پيش‌بيني دقيقي از تعداد مدال‌ها يا حتي طلاهاي وزنه‌برداري ايران در پارالمپيك داشته باشد، به خبرنگار ايسنا گفت: در پارالمپيك 2008 پكن صاحب 2 طلا، 2 نقره و يك برنز شديم كه اميدوارم بتوانيم در پارالمپيك 2012 لندن حداقل همين تعداد مدال را تكرار كنيم. سياهمند رحمان پراميدترين وزنه‌بردار ما براي طلاست. تيم ايران در پارالمپيك پكن هم با هفت وزنه‌بردار شركت كرد و پنج مدال گرفت. از تيم چهار سال پيش علي حسيني، مجيد فرزين و علي صاق‌زاده امسال هم با ما هستند. حسيني و فرزين در چين نقره گرفتند و صادق‌زاده هم به برنز رسيده بود. اميدواريم آنها در لندن مدال‌هاي خوشرنگ‌تري بگيرند. چهار وزنه‌بردار ديگر هم از اميدهاي ما براي كسب مدال هستند.



به گزارش ايسنا كار وزنه‌برداران ايران در پارالمپيك از 10 شهريور شروع مي‌شود و امير جعفري در 56 كيلوگرم دو گروه A‌ و B وزنه مي‌زند. سيامند رحمان قهرمان سنگين‌‌وزن جهان در هفتمين روز بازي‌ها در دسته 100+ كيلوگرم آخرين نبرد وزنه‌برداران كشورمان در لندن را اجرا مي‌‌كند.


**** واليبال نشسته ****


وضعيت فعلي:


تیم ملی والیبال نشسته جمهوری اسلامی ایران برای تکرار نتایج درخشان ادوار گذشته پارالمپیک، راهی رقابت های لندن می شود. اين تيم در پنج دوره اين رقابت‌ها توانسته به مدال طلا دست يابد و اكنون نيز بهترين دواران آمادگي‌اش را مي‌گذراند.


ورزشكاران:


جلیل ایری، احمد ایری، رضا پیدایش، ناصر حسن‌پور، داود علیپوریان، صادق‌ بیگدلی، محمد خالقی، عیسی زیراهی، مجید لشگری، رمضان صالحی و سعید ابراهیمی. سر مربی: هادی رضایی


تعداد اردوها: 13 مرحله ( سیزدهمین و آخرین مرحله تمرینات تیم ملی والیبال نشسته از 25 مرداد تا یکم شهریور، يك روز پيش از اعزام به رقابت های پارالمپیک، برگزار می شود)


نتيجه در پارالمپیک پكن: قهرماني و كسب مدال طلاي بازي‌ها. (تيم ايران تاكنون در پنج دوره اين بازي‌ها قهرمان شده است)


رقبای اصلی در لندن: بوسنی ، مصر، روسیه


سرمربي واليبال نشسته: تيم ايران شايسته قهرماني در پارالمپيك لندن است


هادي رضايي درباره آخرين وضعيت تيم واليبال نشسته به خبرنگار ايسنا گفت: در مدت 14 ماه 12 اردو براي آمادگي کامل تيم ملي بر پا شد كه آخرين اردو از 25 مرداد آغاز و تا شهريور ادامه دارد. اگر چه شرايط فعلي تيم ملي بسيار مطلوب است اما در ورزش هيچ چيز قابل پيش‌بيني نيست.

وي تيم بوسني و هرزگوين را اصلي‌ترين رقيب كشورمان دانست و گفت: از ميان کشورهاي چين، برزيل، بوسني و هرزگوين و روآندا كه تيم‌هاي قدرتمندي هستند اما تيم بوسني رقيب اصلي ايران محسوب مي‌شود. با اين حال اين تيم شايسته قهرماني در مسابقات پارالمپيک 2012 لندن است.


به گزارش ايسنا تيم واليبال نشسته ايران در گروه B با تيم‌هاي بوسني، برزيل رواندا و چين رقابت مي‌كند. اولين مصاف واليباليست‌هاي كشورمان 9 شهريور در نخستين روز بازي‌‌ها برابر رواندا خواهد بود.



**** جودو ****


وضعيت فعلي:


تيم جودو نابينايان و كم‌بينايان ايران با وجود آنكه هر 7 سهميه پارالمپيك را گرفت اما به اجبار با حذف يكي از سهميه‌هايش توسط كميته جهاني پارالمپيك، با 6 ورزشكار به لندن مي‌رود. اين تيم در پكن توسط سعيد رحمتي در وزن 60 كيلو صاحب نقره شد اما براي لندن رحمتي به 66 كيلوآمده و در اين وزن هم يكي از مدعيان است. همچنين حمزه نذري در 100+ اگرچه اخيرا مصدوم بود اما يكي پراميدهاي مدال است.


ورزشكاران:


سعيد رحمتي 66 كيلو – محمد علي شناني 73 كيلو - سيد امير مير حسن نتاج 81 كيلو- هاني عساكره 90 كيلو - حامد عليزاده 100 كيلو و حمزه نذري 100+ كيلوگرم. سرمربي: خسرو گلکار


تعداد اردوها: تيم ايران از مهر ماه سال گذشته تمريناتش را به طور جدي آغاز كرد و تاكنون 16 مرحله اردوي آماده‌سازي را برگزار كرده است. اردوي سيزدهم ملي‌پوشان در ازبكستان و همراه با 2 بازي تداركاتي با تيم ملي اين كشور بود.


نتيجه در پارالمپيك پكن: تيم ايران صاحب يك مدال نقره، دو عنوان پنجم و يك عنوان هفتم جهان شد.


رقباي اصلي در لندن: تيم‌هاي جودي آذربايجان، روسيه، كوبا، اوكراين و ژاپن اصلي‌ترين حريفان تيم كشورمان هستند اما كشورهايي چون برزيل، كره جنوبي، آرژانتين و مكزيك هم در بعضي تك‌وزن‌ها ورزشكاران قدرتمندي در اختيار دارند.


سرمربي جودو كاروان پارالمپيك ايران: در لندن شانس مدال بيشتري نسبت به پكن داريم


خسرو گل‌كار با ابراز اميدواري به موفقيت جودوكاران پارالمپيكي ايران در لندن به خبرنگار ايسنا گفت: ما جزو معدود كشورهاي جهان هستيم كه هر 7 سهميه بازي‌‌ها را گرفتيم اما متاسفانه به اجبار يك سهميه كم شد. با اين حال در 6 وزن ديگر وضعيت خوبي داريم. 16 مرحله اردو را از مهر‌ماه پارسال تاكنون گذرانده‌ايم و بدون هيچ بهانه‌اي براي كمبود تمرينات به لندن مي‌رويم. بي‌ترديد شانس مدال ما از پكن بهتر است و اگر اتفاق خاصي نيافتد نتايج خوبي خواهيم گرفت.


به گزارش ايسنا جودوكاران جانباز و معلول ايران مي‌توانند در نخستين روز بازي‌ها اولين طلاي اين رشته و كاروان كشورمان را در وزن 66 كيلوگرم بدست آورند. مسابقه مقدماتي سعيد رحمتي در اين وزن ساعت 11 به وقت محلي (14:30 به وقت تهران) است. آخرين جودو ملي‌پوشان كشورمان هم در وزن 100+ و در روز سوم بازي‌ها خواهد بود.



**** فوتبال هفت نفره ****


وضعيت فعلي:


تيم فوتبال هفت نفره ايران صاحب مدال برنز پارالمپيك پكن است. برنامه‌ريزي‌هاي خوبي در چهارسال اخير براي اين تيم صورت گرفته و اردوي تداركاتي برون‌مرزي متعددي براي آنها برگزار شد تا جايي كه تيم‌هاي روسيه و اوكراين كه مدعيان اصلي طلا و نقره هستند در چندين تورنمنت بين‌المللي از تيم ايران شكست خورده‌اند. كسب طلاي لندن بيش از مدال‌هاي ديگر براي تيم فوتبال 7 نفره كشورمان محتمل است.


ورزشكاران:


مسلم خزایی، احسان غلامحسين پوربوشهري، مرتضي‌حيدري، صادق حسنی، رسول آتش‌افروز، جاسم بخشی، مهران نكوئي‌مجد، مسلم اكبري، فرزاد مهری، هاشم رستگاری، عبدالرضا کریمی‌زاده، بهمن انصاری . سرمربي: امين اله‌ماني.


تعداد اردوها: 13 مرحله ( آخرین و سیزدهمین مرحله تمرینات از 25 مرداد آغاز شده و تا یکم شهریور ماه يك روز پيش از اعزام به لندن ادامه خواهد داشت)


نتيجه در پارالمپیک پكن: عنوان سوم و كسب مدال برنز


رقبای اصلی در لندن: روسیه ، اوکراین ، برزیل


سرمربي تيم: تلاش مي‌كنيم برنز پكن را در لندن بهبود ببخشيم


امين اله‌ماني رييس انجمن و سرمربي فوتبال هفت نفره ايران با اعتقاد بر اينكه تيمش مي‌تواند جايگاه سومي پارالمپيك پكن را در لندن بهبود ببخشد، گفت: ما پنج مسابقه مهم داريم. هلند، آرژانتين و روسيه سه بازي اول ايران هستند. خوشبختانه ما همه بازيكنان اين تيم‌ها را مي‌شناسيم، آن‌ها را آناليز كرده‌ايم و برايشان برنامه داريم. توانمندي ملي پوشان خودمان را مي‌شناسيم. در دوره قبل ما به مقام سومي پارالمپيك رسيديم. اميدواريم در لندن بتوانيم اين رتبه را بهبود ببخشيم. هدف ما حضور در فينال بازي ها است.


به گزارش ايسنا تيم فوتبال هفت نفره ايران با تيم‌هاي هلند، آرژانتين و روسيه هم‌گروه است و در اولين بازي يازدهم شهريور ساعت 11:15 به وقت محلي با هلند روبرو خواهد شد. تيم ايران در روزهاي سيزدهم و پانزدهم هم به ترتيب با آرژانتين و روسيه بازي دارد.



**** فوتبال پنج نفره ****


وضعيت فعلي:


تيم فوتبال پنج نفره نابينايان و كم‌بينايان ايران براي نخستين مرتبه در بازي‌هاي پارالمپيك شركت مي‌‌كند. اين تيم برخلاف ساير تيم‌هاي اعزامي به پارالمپيك تمريناتش را ديرتر از ساير رشته‌ها يعني از اوايل اواخر فروردين آغاز كرد. در اين مدت با توجه به اينكه هيچ حريف تداركاتي داخلي براي چنين تيمي وجود ندارد، آنها تنها در يك اردوي برون‌مرزي شركت كردند. شايد پيش‌بيني‌ها از احتمال ضعيف مدال‌آوري تيم باعث اين شرايط شد. با اين حال سرمربي و بازيكنان تيم فوتبال 5 نفره اميدواري قابل توجهي به قرار گرفتن روي سكو در لندن دارند.


ورزشكاران:


مرتضي معبودي، ميثم شجاعيان، احمدرضا شاه‌حسيني، محمد كشتكار، حسين رجب‌پور، محمد حيدري، عبدالحميد شلهاوي‌زاده، مقصود قلي‌زاده، بهزاد زادعلي‌اصغر و امير پوررضوي. سرمربي: جواد فلفلي


تعداد اردوها: 7 دوره اردوي متمركز برگزار شده است. حضور در تركيه و انجام دو بازي تداركاتي با تيم اين كشور تنها اردوي برون‌مرزي تيم ايران بود.


عنوان كسب شده در پارالمپيك پكن: حضور نداشتيم.


رقباي اصلي در لندن: برزيل، چين، آرژانتين، اسپانيا و انگليس


سرمربي فوتبال پنج نفره: خيلي تمرين نكرديم اما به كسب مدال در لندن اميدوارم


جواد فلفلي با اينكه از آمادگي تيمش رضايت دارد اما معتقد است بايد به اين رشته هم مانند رشته‌هاي پراميد در كسب مدال نگاه مي‌شد و اردوهاي بيشتري را برگزار مي‌كردند. او به خبرنگار ايسنا گفت: تمرين‌هاي ما از اواخر فروردين آغاز شد هرچند فكر مي‌كنم تيم فوتبال 5 نفره مي‌تواند يكي از پراميدهاي ايران در كسب مدال باشد. ما تنها يك اردوي تداركاتي خارجي داشتيم كه در تركيه بود.


وي در عين حال افزود: برزيل قهرمان بلامنازع اين رشته است اما چين كه در پكن به نقره رسيد را تاكنون چندمرتبه برده‌ايم و چند بارهم مغلوب‌شان شديم. رقباي سختي چون انگليس، اسپانيا و آرژانتين هم‌گروه‌مان هستند. با همه اين احوال اميد زيادي دارم كه در لندن مدال بگيريم.


به گزارش ايسنا در فوتبال پنج نفره تمامي بازيكنان به غير از دروازه‌بان با چشم‌بند بازي مي‌كنند و بنابراين در ميدان بازي كاملا نابينا خواهند بود. آنها از صداي مربيان كه در نقاط مختلف كنار زمين قرار دارند و همچنين دروازه‌بانشان براي پيدا كردن توپ و مسير منتهي به دروازه‌ كمك مي‌گيرند.

تيم فوتبال پنج نفره اولين مسابقه‌‌اش را دهم شهريور برابر آرژانتين در ساعت 13:30 به وقت محلي برگزار مي‌كند و در روزهاي دوازدهم و چهاردهم هم به ترتيب با اسپانيا و انگليس بازي مي‌‌كند.



**** گلبال ****


وضعيت فعلي:


تيم گلبال نابينايان و كم‌بينايان ايران با حضور در چنين اردو و تورنمنت خارجي اكنون به آمادگي مطلوبي براي حضور در پارالمپيك لندن رسيده است. اين تيم اخير در تورنمنت سوئد به مقام قهرماني رسيد و پيش‌بيني مي‌شود در لندن حداقل رتبه بهتري نسبت به عنوان نهمي در پارالمپيك پكن بدست آورد.


ورزشکاران:


سید مهدی سیاحی ، مصطفی شهبازی ، حسن جعفری ، جواد شیردل ، محسن جلیلوند و بهزاد جهانگیري. سرمربي: افشين زند کريمي


تعداد اردوهاي آمادگي: 10 اردوي متمركز كه آخرين اردو از 20 تا 26 مردادماه برگزار شد. اين تيم همچنين اردوهاي برون مرزي را در كشورهاي تركیه ، اسلوونی و سوئد هم داشت.


عنوان كسب شده در پارالمپيك پكن: تیم ایران در پارالمپیك پكن براي نخستين مرتبه شركت كرد و توانست از بین 12 تیم حاضر عنوان نهم را كسب كند. اين تيم البته در سال 2010 و در جریان رقابت‌های جهانی در شیفیلد انگلستان، توانست عنوان سوم جهانی را كسب كرده و سهمیه پارالمپیك لندن را بدست آورد


رقباي اصلي در لندن: تیم های لیتوانی ، سوئد ، چین و كره جنوبی


سرمربي گلبال: در پكن نهم شديم اما الان وضعيت بهتري داريم


افشين زندكريمي به نظر به موفقيت ايران در پارالمپيك 2016 ريودوژانيرو اميد بيشتري دارد تا بازي‌هاي لندن چرا كه درباره شرايط تيم گلبال كشورمان مي‌گويد: اكنون ميانگين سني تيم ما پايين است و تلاش مي‌‌كنيم پس از پارالمپيك لندن هم اين تيم را با برنامه‌اي مدون و منظم تا پارالمپيك بعدي حفظ كنيم. تيم ما در پارالمپيك 2008 نهم شد و الان شرايطي بهتر از آن زمان را داراست. تمام تلاش ما اين است تا پيش از اين بازي‌ها نقاط ضعف تيم را برطرف كرده و تمركز بازيكنان را افزايش دهيم.


به گزارش ايسنا در گلبال توپ مسابقه صدادار است و از اين طريق بازيكنان مي‌توانند تجسمي از موقعيت توپ در زمين داشته باشند. تيم گلبال ايران در گروه دوم قرار داشته و با تيم‌هاي چين، الجزاير، كانادا، بلژيك و كره جنوبي هم گروه است. اولين مسابقه ايران در نهم شهريور برابر چين خواهد بود كه از ساعت 13:45 به وقت محلي برگزار مي‌شود.



**** تيروكمان ****


وضعيت فعلي:

تيم تيروكمان ايران كه بخاطر مشكلاتي به مسابقات پارالمپيك پكن اعزام نشدند اكنون با شش کماندار جانباز و معلول پراميد به پارالمپيك 2012 لندن اعزام شد كه با توجه به ركوردهاي ثبت شده انتظار كسب مدال در اين رشته فوق‌العاده زياد است.


ورزشکاران:

آقایان : ابراهیم رنجبر، رهام شهابی پور، امین علیخانی نژاد


خانم ها: راضیه شیر محمدی، زهرا جوانمرد، زهرا نعمتی


سرمربی : حجت اله واعظی


ماده تخصصی: هر شش کماندار ایرانی در ماده تخصصی ریکرو در رقابت های لندن شرکت می‌کنند.


تعداد اردوهای آمادگی : 9 مرحله؛ آخرین مرحله تمرینات از 25 مردادآغاز و تا یکم شهریور ادامه داشت.


عنوان کسب شده در پارالمپیک پكن: كميته پارالمپيك بنابر مشكلاتي هيچ نماينده‌اي به اين بازي‌ها اعزام نكرده بود.


رقبای اصلی در لندن : مالزی، کره، چین تایپه، ژاپن


سرمربي تيم تيروكمان: در پكن نبوديم اما الان يك سروگردان از حريفان بالاتر هستيم


حجت‌اله واعظي سرمربي تيم تيروكمان پارالمپيك با ابراز اميدواري به مدال‌آوري كمان‌داران ايران در لندن، به خبرنگار ايسنا گفت: در حال حاضر ملي‌پوشان پارالمپيكي ما يك سر و گردن در كلاس‌هاي خود از بقيه كشورها بالاتر هستند و حتي بر روي آن‌ها حساب خاصي باز مي‌شود و جاي شگفتي دارد تيمي كه در سال‌هاي گذشته فعال نبوده بتواند به چنين موفقيت‌هايي برسد.


وي با بيان اين كه انتظار ما گرفتن بهترين مدال در پارالمپيك است، افزود: از شهريور سال 90 اردوهاي فشرده‌اي را براي ملي‌پوشان پارالمپيكي آغاز كرديم و فدراسيون هم اردوهاي منظمي را براي تيم ملي در نظر گرفت. تلاش‌هاي شبانه روزي و هزينه‌هايي كه انجام مي‌شود نشان مي‌دهد كه انگيزه بسيار خوبي وجود دارد تا ملي‌پوشان دست خالي از لندن باز نگردند.


به گزارش ايسنا كار تيروكمان ايران در پارالمپيك از اولين روز بازي‌ها با راند رتبه‌بندي آغاز شده اما رقابت آنها از راند يك‌شانزدهم در روز دوم شروع مي‌شود. فينال اين بازي‌ها هفتم شهريور خواهد بود.



**** تيراندازي ****



وضعيت فعلي:


تیم ملی تیراندازی جانبازان و معلولین ایران تنها با ترکیب دو بانوی ملی پوش عازم رقابت‌های پارالمپیک لندن خواهد شد و با توجه به شرايط مسابقات و تيراندازان كشورمان نمي‌توان پيش‌بيني از عملكرد تيم ايران داشت.


ورزشکاران:


ساره جوانمردی و عالیه محمودی. سرمربي: رقیه اله کرمی.


ماده تخصصی : هر دو نماینده ایران در رقابت های ماده تخصصی تپانچه بادی 10 متر شرکت می کنند.


تعداد اردوهای آمادگی: 7 مرحله؛ آخرین مرحله تمرینات از 24 مرداد تا یکم شهریور برگزار شد.


عنوان کسب شده در پارالمپیک پكن : در رقابت های پارالمپیک پکن ( سال 2008) نمایندگان ایران در رشته تیراندازی به کسب عناوین ششم، یازدهم ( دو عنوان) ، چهاردهم ، بیست و دوم ( دو عنوان) و چهل و دوم بسنده کردند.


رقبای اصلی : روسیه، چین، کره جنوبی و اوکراین


سرمربي تيم تيراندازي: قول مدال نمي‌دهم و همين كه سهميه گرفتيم يك سعادت است!


رقيه اله‌كرمي با بيان اينكه هيچ قولي براي كسب مدال در لندن نمي‌دهد، معتقد است: همين كه توانسته‌ايم به سختي سهميه بگيريم و به پارالمپيك لندن راه پيدا كنيم، يك سعادت است اما با اين حال بدبين نيستم و به موفقيت ملي‌پوشان در لندن اميدوارم.


وي افزود: براي آماده‌‌سازي ورزشكاران تاكنون 6 اردوي مفصل را برگزار كرديم. اگر همين وضعيت را در پارالمپيك داشته باشند، به مدال مي‌رسيم اما نمي‌توان پيش‌بيني دقيقي داشت. بنابراين هيچ قولي براي كسب مدال نمي‌دهم.


به گزارش ايسنا مرحله مقدماتي و فينال تيراندازي دهم شهريور در دومين روز بازي ها برگزار مي‌شود.



**** شنا ****


وضعيت فعلي:


براي اولين‌ مرتبه است كه شناگري از ايران در بازي‌هاي پارالمپيك شركت مي‌كند. شاهين ايزديار تنها شناگر تيم ايران در لندن خواهد بود و بنابراين نمي‌توان از اولين حضور او در پارالمپيك انتظار مدال داشت، هرچند رقابت‌ او با برترين‌هاي شناي معلولان جهان مي‌تواند رتبه يك رقمي را براي او رقم زند.


ورزشکار:


شاهین ایزدیار.


مربي: حسين اقبالي


ماده تخصصی: نماینده کشورمان در رقابت های ماده تخصصی 100 متر قورباغه که ماده اصلی وی نیز محسوب می شود ، شرکت می کند و علاوه بر آن در سه ماده 200 متر مختلط انفرادی، 50 متر کرال سینه و 100 متر کرال سینه نیز حضور می یابد.


تعداد اردوهای آمادگی: 5 مرحله ( پنجمین و آخرین مرحله تمرینات ملی پوش کشورمان از 21 مرداد تا یکم شهریور ماه زمان اعزام به رقابت های پارالمپیک لندن، برپاست)


عنوان در پارالمپيك پكن: نماينده‌اي نداشتيم.


رقبای اصلی در لندن: برزیل، آفریقای جنوبی، اسپانیا ، چین


سرمربي شنا: تنها شناگر ما به جمع 8 نفر پاياني هم راه يابد معجزه است


حسين اقبالي مربي شاهين ايزديار در بازي‌هاي پارالمپيك معتقد است اگر شاهين در لندن به جمع 8 شناگر برتر راه يابد، معجزه است. او البته با اميداري مي‌گويد: در مسابقات آسيايي گوانگجو شگفتي‌ساز شديم و 2طلا، يك نقره و 4 برنز را كسب كرديم. شاهين ايزديار با كسب 6 مدال و شكستن 2 ركورد آسيايي به طور ويژه درخشيد. او ركورد 100 متر را در حضور ركوردداران شرقي آسيا، شكست و با شكستن ركورد 50 متر، 2 طلا گرفت. شاهين در مسابقات شارجه توانست سهميه بگيرد. شاهين در كلاس S10 شنا مي‌كند كه نزديك ترين كلاس به شناي سالم‌هاست. او اولين شناگر ايران در پارالمپيك لقب مي‌گيرد. اگر شاهين بتواند جزو 8 شناگر برتر پارالمپيك باشد براي من معجزه است چون كسب مدال براي او الان خيلي سخت است اما در پارالمپيك بعدي دور از انتظار نيست.


به گزارش ايسنا ايزدار در كلاس SM10 در سه ماده 200 متر مختلف انفرادي، 50 متر آزاد، 100متر آزاد و در كلاس SB9 در ماده 100 متر قورباغه شركت مي‌كند. اولين شناي او در نخستين روز بازي‌ها و آخرين شنا هم در روز پاياني بازي‌ها خواهد بود.




**** تنيس با ويلچر ****


وضعيت فعلي:


تیم تنیس با ویلچر ايران هم تنها با يك نماينده در پارالمپيك لندن حضور دارد. حسین ممی پور اگر چه براي اولين بار است كه در پارالمپيك شركت مي‌كند اما آنقدر خوب تمرين كرده و در تورنمنت‌هاي تداركاتي رقباي متعددي را از پيش‌رو برداشته كه اميدها را براي نتايج خوب و حتي نزديك شدن به سكوهاي مدال زنده كرده است.


ورزشکار:


حسین ممی پور.


مربي: امیر حسین ابراهیمی


تعداد اردوهای آمادگی: سه مرحله؛ آخرین مرحله تمرینات از 24 مرداد تا یکم شهریور در تهران برگزار شد.


عنوان کسب شده در پارالمپیک پكن: نماينده‌اي نداشتيم.


رقبای اصلی: هلند، فرانسه، آرژانتین، ژاپن، استرالیا و انگلستان


سرمربي تنيس با ويلچر: نماينده ايران يكي از چهار، پنج تنيس‌باز مطرح دنياست


اميرحسين ابراهيمي درباره آخرين شرايط تنها نماينده تنيس با ويلچر ايران در لندن به خبرنگار ايسنا گفت: او تمرينات خوبي را پشت‌سر گذاشته و آمادگي مطلوبي دارد. ممي پور بازي سنگين را خيلي خوب بلد است و تمرينات خوبي را هم پشت سر گذاشته و با اين روند بسيار به او اميدواريم كه حتي براي بازيكنان تراز اول دنيا دردسر ساز شود كه البته قرعه مناسب هم مي‌تواند به او كمك كند.


وي ممي پور را يكي از بازيكنان مطرح چهار، پنج سال اخير دانست كه در رقابت‌هاي آزاد ايران و ازمير اول و در آنتاليا دوم شده و افزود: او در آخرين مسابقات خود بهترين بازيكن روسيه را شكست داده و با توجه به آناليزي كه روي تك تك بازيكنان پارالمپيكي داشته‌ايم شناخت خوبي از ساير رقبا دارد. با توجه به اين كه اولين حضورمان در پارالمپيك است و خودم براي بازي‌ها استرس دارم، اما سعي ‌كرده‌ام كه اين استرس به ممي پور منتقل نشود و جو مسابقه را هم براي او كاملا شفاف كرده‌ام.


به گزارش ايسنا رقابت‌هاي ممي‌پور در تنيس با ويلچر از روز سوم بازي‌ها ميان 64 نفر اول آغاز شده و اگر او بتواند به مراحل پاياني راه يابد شايد بتوانيم شاهد قدرت‌‌نمايي او در فينال اين رشته يا كسب مدال برنز در دهمين روز مسابقات باشيم.




**** تنيس روي ميز ****



وضعيت فعلي:


تنيس روي ميز جانبازان و معلولين ايران كه در پارالمپيك پكن دو نماينده داشت و البته عنواني بدست نياورد اين بار در لندن تنها با يك نماينده در پارالمپيك شركت مي‌كند و اينبار هم نمي‌توان انتظاري براي كسب مدال داشت.


ورزشكار:


حسن جانفشان. سرمربي: مهدي آرمندنيا


تعداد اردوهاي آماده‌سازي: تمرين‌هاي آماده‌سازي جانفشان از ارديبهشت‌ماه امسال آغاز شد و او تاكنون در 6 اردوي آماده‌سازي شركت كرده است. حضور جانفشان در رتبه 18 رنكينگ جهاني باعث اخذ كارت حضور در بازي‌‌ها براي او شد.


عنوان كسب شده در پارالمپيك پكن: تيم ايران در پكن تنها دو نماينده خانم داشت كه صاحب رتبه قابل توجهي نشدند.


رقباي اصلي در لندن: حريفاني از چين، كره‌جنوبي، فرانسه و اسلواكي رقباي سرختي براي جانفشان خواهند بود.


سرمربي تنيس روي ميز: نبايد از جانفشان انتظار طلا داشت و فقط اميدوارم خوب بازي كند


آرمندنيا درباره شرايط تنها تنيس‌باز ايران در پارالمپيك لندن به خبرنگار ايسنا گفت: جانفشان آمادگي نسبتا خوبي دارم اما نمي‌توان انتظار مدال از او داشت. به هر حال ما سهميه‌اي نداشتيم و جانفشان بخاطر اينكه در رنكينگ جهاني هجدهم بود توانست كارت حضور در بازي‌ها را بگيرد. من فقط اميدوارم جانفشان بازي‌هاي خوبي را به نمايش بگذارد و پيش‌بيني براي كسب مدال توسط او ندارم.


به گزارش ايسنا كار جانفشان در لندن از اولين روز بازي‌ها در مرحله مقدماتي انفرادي آغاز مي‌شود و پس از آن اگر به مراحل بالاتر راه يابد از روز سوم بايد از مرحله يك‌چهارم نهايي رقابت‌هايش را ادامه دهد. فينال تنيس در روز پنجم بازي‌هاست.




**** دوچرخه سواري ****



وضعيت فعلي:


تیم دوچرخه جانبازان و معلولین ایران هم با حضور تنها نماینده خود در اين رشته، عازم پارالمپیک 2012 لندن شد. بهمن گلبارنژاد اگرچه دوچرخه‌سواري خوب و پرتلاشي است اما انتظار كسب مدال از او در اين پارالمپيك توقع زيادي است.


ورزشکار:


بهمن گلبار نژاد. مربي: محمد عسگری


ماده تخصصی: نماینده کشورمان در رقابت های دوچرخه سواری پارالمپیک لندن در 4 ماده تخصصی یک کیلومتر سرعت در پیست ، 4 کیلومتر انفرادی پیست، استقامت جاده و تایم تریل انفرادی جاده حضور می یابد.


تعداد اردوهای آمادگی: سه مرحله؛ سومین و آخرین مرحله تمرینات نماینده کشورمان از 9 مرداد ماه آغاز شد و تا زمان اعزام به رقابت های لندن يعني يكم شهريور ادامه داشت.


عنوان کسب شده در پارالمپیک گذشته: نماينده‌اي در پكن نداشتيم.


گلبارنژاد البته در مسابقه‌هاي قهرماني جهان در اسپانيا مقام هشتم را در رشته جاده و مقام چهاردهمي را در تايم تريل به دست آورد.


رقبای اصلی در لندن: ایتالیا، چک و اسلواکی ، لهستان ، روسیه، اوکراین، فرانسه ، کره جنوبی، ژاپن، آمریکا و آلمان


سرمربي دوچرخه‌سواري: تنها نماينده ما كم‌تجربه است اما اميدواريم مردم را خوشحال كند


محمد عسگري سرمربي دوچرخه سواري مربي گلبارنژاد در پارالمپيك لندن، مهمترين مشكل او را نداشتن تجربه و سابقه كم حضور در ميادين جهاني عنوان كرد و به خبرنگار ايسنا گفت: يك ورزشكار بايد ساليانه يك يا دو مرتبه در مسابقه‌هاي شركت كند تا با حريفانش آشنا شود، در حالي كه گلبارنژاد در طول هشت سال ورزش حرفه‌اي خود تنها در چهار مسابقه‌ي جهاني و آسيايي شركت كرده است!


وي افزود: او البته دو ماه پيش با شركت در مسابقه‌هاي قهرماني جهان در اسپانيا با حريفان خود در پارالمپيك لندن آشنا شد. گلبارنژاد از آمادگي جسماني خوبي برخوردار است و موفق شده مهارت‌هاي حركتي و فعاليت‌هاي پيچيده را در سطح بالا كسب كند. اميدواريم او بتواند مردم را خوشحال كند.



**‌ كاروان "دلوار" يادآور دلاوري‌ها و استقامت‌هاي شهيد رييسعلي دلواري عليه انگليسي‌ها **


شهيد رييسعلي دلواري يكي از نمادهاي افتخارآميز ايران در مبارزات خارجي عليه بيگانگان استعمارگر بوده است. دلواري به همراه تعدادي از همرزمانش سردمدار قيام هفت ساله مردم تنگستان عليه بيش از پنج هزار نيروي متجاوز انگليسي بود كه در دوران مشروطيت قصد تصرف بوشهر را داشتند. اكنون نام منطقه‌اي كه او سال‌ها عليه نظاميان انگليسي مبارزه كرد يعني "دلوار" بر روي كاروان ايران در لندن نهاده شده تا يادآور دلاوري‌ها و استقامت‌هاي آن شهيد سرافراز باشد. همچنين پسر شهيد احمد كاظمي به عنوان سرپرست نمادين كاروان ايران در لندن معرفي شده است.


به گزارش خبرنگار ايسنا، كاروان ايران پنجشنبه دوم شهريور به لندن رفت و پس از حضور برخي ورزشكاران در كلاس‌بندي‌ها از نهم شهريور مسابقاتش را آغاز كرده و تا 18 شهريور روز پاياني بازي‌ها هم با حريفان پيكار خواهد كرد.


** نگاهي به كارنامه ايران در شش دوره بازي‌هاي پارالمپيك از اولين حضور تاكنون:


1988 سئول:


36 ورزشكار در 4 رشته


8 مدال: 4 طلا، يك نقره، 3 برنز


رتبه 28 دنيا


1992 بارسلون:


29 ورزشكار در 3 رشته


4 مدال: يك طلا، 2 نقره، يك برنز


رتبه 37 دنيا


1996 آتالانتا:


30 ورزشكار در 4 رشته


17 مدال: 9 طلا، 5 نقره، 3 برنز


رتبه 20 دنيا


2000 سيدني:


41 ورزشكار در 5 رشته


23 مدال: 12 طلا، 4 نقره، 7 برنز


رتبه 16 دنيا


2004 آتن:


89 ورزشكار در 10 رشته


23 مدال: 7 طلا، 3 نقره، 13 برنز


رتبه 23 دنيا


2008 پكن:


74 ورزشكار در 9 رشته


14 مدال: 5 طلا، 6 نقره، 3 برنز


رتبه 22 دنيا


اكنون در پارالمپيك 2012 لندن اميدواريم با توجه به حجم بالاي برگزاري اردوهاي داخلي و خارجي و البته تلاش و كوشش 79 ورزشكاران جانباز و معلول ايران كه در 13 رشته به رقابت خواهند پرداخت، بتوانيم بار ديگر در اين بازي‌ها تاريخ‌ساز باشيم.

۱۳۹۱/۶/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...