نسخه چاپی

افزایش حضور نظامی تركیه در سومالی

منابع امنیتی از افزایش حضور نظامی تركیه در داخل خاك سومالی همزمان با تاسیس دومین پایگاه نظامی این كشور خبر دادند.

به گزارش نما، به نقل از رادیو ملی سومالی، ارتش ترکیه دومین پایگاه نظامی خود در خارج از مرزهای این کشور را در موگادیشو(پایتخت سومالی) جهت آموزش نظامی به 10 هزار سرباز سومالی تاسیس کرد.

ترکیه بعداز قطر، دومین پایگاه نظامی برون مرزی خود را در سومالی به عنوان یک نقطه مهم استراتژیک در شاخ آفریقا تاسیس کرده است.

بر اساس این گزارش، تاسیس این پایگاه با مجوز قانونی مجمع عمومی مجلس ملی ترکیه و در چارچوب قوانین بین المللی، صورت گرفته است.

پیش از آن، اولین پایگاه نظامی برون مرزی ترکیه در قطر فعال شده بود و دو کشور شروع به برگزاری رزمایش های مشترک کرده اند.

براساس گزارش های منتشر شده، اولین گروه از نظامیان ترکیه متشکل از 20 تن از افسران و کارشناسان نظامی ترکیه در این راستا به سومالی اعزام شده است.

ترکیه در حالی پایگاه نظامی در سومالی تاسیس می کند که گروه تروریستی الشباب، ناتو و ترکیه را به عنوان عضوی از این پیمان، بزرگترین دشمن مسلمان اعلام کرده است.

الشباب در ژوئیه سال 2013 میلادی سفارت ترکیه در موگادیشو را با بمب مورد حمله قرار داد که در این حمله یک تن از مامورین حراست سفارت کشته و سه تن دیگر زخمی شدند.

این گروه تروریستی به رغم شکستی که در سال های اخیر تجربه کرده است، همچنان تهدیدی مهم در سومالی و کشور همسایه کنیا محسوب می شود. هر دو کشور بارها هدف حملات شدید تروریست های الشباب بوده اند.

به گفته کارشناسان، تهدید الشباب در شرایطی صورت می گیرد که برخی گروه های تروریستی از جمله بوکوحرام اخیرا به داعش پیوسته اند.

مقام های دولتی و محلی می گویند عملیات ضد تروریستی علیه الشباب را در این کشور شاخ آفریقا تشدید کرده اند.

برخی سرکرده های این گروه در بسیاری از شهرهای مهم در جنوب و مرکز سومالی کشته شده اند، اما الشباب همچنان به اجرای حمله های مرگبار ادامه می دهد. القاعده نیز طی ماه های اخیر و به ویژه از زمان آغاز مداخله نظامی عربستان در یمن، نفوذ خود را در این کشور افزایش داده است.
منبع: ایرنا

۱۳۹۵/۷/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...