نسخه چاپی

چالش‌های پیش روی حاتمی‌كیا در "چ"

عکس خبري -چالش‌هاي پيش روي حاتمي‌کيا در "چ"

با توجه به این كه پیش فروش بلیط های فیلم چ آغاز شده. تیم تولید این فیلم چه چالشهایی پیش رو دارد ؟


به گزارش نما به نقل از کافه سینما، آن گونه که به نظر می‌رسد ، فیلم چ در یک نمایش ویزه برای کسانی که هم اکنون بلیط فیلم را پیش خرید کنند ، نمایش داده می‌شود. اما چرا باید تماشاگران به خرید بلیط فیلمی ناتمام تن دهند ؟ اصلا چرا باید به دیدن همچین فیلمی رفت ؟

دلایل مثبت: کارگردان فیلم، ابراهیم حاتمی کیاست. یکی از مهمترین فیلمسازان بعد از انقلاب و سازنده ی تعدادی از آثار خوب تاریخ سینمای ایران. هنوز هم فیلمهایش حرف روز را با خود دارند و در میان فیلمسازان ایران، حاتمی کیا همواره زبان تیز و گزنده اش را حفظ کرده و سفارشی‌ساز نشده. حاتمی کیا یک از بهترین نمونه‌های نظریه‌ی مولف در سینمای ما است و بی شک بازگشتش به فضای تخصصی‌اش یعنی جنگ، یک فیلم خوب را نوید می‌دهد .

بودجه فیلم توسط بنیاد فارابی تامین می‌شود و درنتیجه می‌شود امید داشت که ضعفی در فیلم به خاطر کمبود بودجه وجود نخواهد داشت. حمایت کامل دستگاهها و ارگانها هم کمک حال فیلم خواهد بود. بازیگران هم که از بهترین های سینمای ایران هستند از فریبرز عرب نیا تا سعید راد.

تیم تهیه، یادآور بهترین دوران حاتمی کیا هست . مهدی کریمی و حک فیلم بعد از فیلم روبان قرمز بار دیگر به یاری حاتمی کیا آمده اند تا شخصیت شهید چمران را به تصویر بکشند.

همه‌ی اینها را گذارید کنار شخصیت کاریزماتیک شهید چمران تا ببینید این فیلم پتانسیل خوب بودن را دارد. شهید چمران یک شخصیت همه جانبه است، یک چریک شاعرمسلک، یک جنگجوی دانشمند. کسی که از بهترین دانشگاههای آمریکا تا آموزش چریکی درلبنان و رهبری گروه چریکی در پاوه را در زندگی خویش دارد و همه اینها نشان می‌دهد که او چه اعجوبه‌ای در تاریخ ایران بوده!

ودر نهایت پیش فروش فیلم کار جدیدی در سینمای ایران است همین نو بودن می‌تواند افراد بسیاری را به خود جذب کند مخصوصا اگر از این درآمد در بخشی از بودجه فیلم استفاده شود . می‌توان این سازوکار جدید را برای تامین بودجه در سینمای ایران معرفی کرد. آن هم درسینمایی که یکی از بزرگترین مشکلاتش تامین بودجه و بازگشت سرمایه است.

اما نکات منفی: وجه منفی مورد بالا این است که شاید همین نو بودن کار، برخی از مخاطبان را پس بزند. هنوز کاملا مشخص نیست که سازوکار پیش فروش چگونه است. هیچ پولی ردوبدل نمی‌شود فقط افراد برای خرید اعلام آمادگی می‌کنند. هیچ تاریخی معلوم نشده و مشخص نیست برای پروژه ای که بودجه اش توسط دولت تامین می‌شود لزوم پیش فروش چیست؟ اگر قصد استفاده از این پول در بودجه فیلم هست ، پس چرا پولی دریافت نمی‌شود؟ از آنجا که در ایران گاهی تا روز قبل از اکران، اینکه چه فیلمی اکران می‌شود مشخص نیست، چگونه می‌شود بلیط فیلمی را پیش فروش کرد؟

ابراهیم حاتمی کیا و عوامل فیلمش روی یک شمشیر دولبه قرار دارند. از سویی باید تضمین کنند که فیلم توقیف نمی‌شود تا پیش فروش بلیط منطقی باشد و از سوی دیگر فیلم نباید آن قدر بی خاصیت و خنثی شود که عملا تبدیل به فیلم سفارشی شود. آیا فیلمی که بودجه اش دولتی است، همچنان گزندگی و نقدهای حاتمی کیا را همراه خودش دارد؟ این چالشی است که پیش روی ابراهیم حاتمی کیا است.

از سوی دیگر باید این نکته را به یاد داشت که یکی از فیلمهای متوسط حاتمی کیا یعنی به نام پدر در زمانی ساخته شد که فیلم دیگری از او (‌به رنگ ارغوان) توقیف بود. خود ابراهیم حاتمی کیا هم به صورت تلویحی در مصاحبه هایی که در مجموعه ی پلاک کرده، می‌گوید که یک از دلایلی که فیلم اندکی افت داشت، این بود که حاشیه های به رنگ ارغوان به صحنه ی به نام پدر کشیده شد. آیا ابراهیم حاتمی کیا می‌تواند با وجود حاشیه های ادامه دار گزارش یک جشن، چمران را به سرمنزل مقصود برساند؟

در نهایت اینکه امیدوارم که حاتمی کیا با چمران به اوج برگردد و بتواند حرف زمانه اش را در لفافه ی تاریخ ، آن طور که بهترین فیلمهای تاریخی جهان ( مانند اسپارتاکوس که در میان تصاویری آکنده از صندل و شمشیر به زیبایی به جریان دادگاه مک کارتی در قرن بیستم اشاراتی می کند ) توانسته اند تصویر کنند،منتقل کند. و مطمئنا اگر این طور باشد چ به یکی از بهترین فیلمهای حاتمی کیا تبدیل خواهد شد.چمران هم به زودی این کار را انجام دهد.

۱۳۹۱/۶/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...