نسخه چاپی

محمدحسن ذاكری در گفتگو با نما:

یكی از علل انحطاط جوامع و حكمرانی افراد نا صالح عدم توجه به امر به معروف است

عکس خبري -يكي از علل انحطاط جوامع و حكمراني افراد نا صالح عدم توجه به امر به معروف است

امربه معروف یكی از اصلی ترین مسائل كلیدی در اسلام است و زمانی از آن غافل شویم طبیعتا آسیب های آن جامعه را با مشكل مواجهه كرده و شاهد رواج منكرات و حكمرانی افراد ناصالح در جوامع خواهیم بود.

حجت الاسلام محمدحسن ذاکری؛ در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نما ، به جایگاه مهم امربه معروف در اسلام اشاره و تاکید کردند: امربه معروف یکی از اصلی ترین مسائل کلیدی در اسلام است و زمانی از آن غافل شویم طبیعتا آسیب های آن جامعه را با مشکل مواجهه کرده و شاهد رواج منکرات و حکمرانی افراد ناصالح در جوامع خواهیم بود.
عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی افزود: تاکید بر فریضه امربه معروف منجر به سعادت جامعه و غفلت از آن منجر به انحطاط و سقوط جوامع می شود. روایات متعددی از آسیب های عدم توجه به این فریضه ی الهی وجود دارد. یکی از آسیب های مهم رواج منکرات که جوامع به شدت دچار آن هستند، حکمرانی افراد ناصالح است. ما اکنون در دنیای اسلام و کشورهای اسلامی شاهدیم که تنها نامی از اسلام وجود دارد و احکام الهی و فرائض جاری نمی شود و علیه اسلام عمل می کنند و یکی از دلیل های اصلی آن عدم اهتمام به امربه معروف است. لذا جایگاه امربه معروف باید مورد توجه حکومت ها قرار بگیرد. برخی ها معتقدند یکی از وظایف اصلی حکومت در کنار اقامه نماز بحث احیای امربه معروف و نهی از منکر است. از لوازم و ملزومات امر و نهی قدرت است و باید دولت ها به آن توجه کنند و مردم نیز به موقع خود باید به آن توجه داشته باشند.
ذاكري ادامه داد: یکی از عرصه های مهم امربه معروف، بعد سیاسی آن است که تاکید بر توصیه این فریضه به نخبگان و حاکمان جامعه اسلامی دارد. یکی از خصوصیات اصلی دین اسلام ساری و جاری بودن حدود و اوامر الهی در همه عرصه هاست. اجرای این فریضه به ویژه نهی از منکرات به عرصه های سیاسی اختصاص می یابد. اگرچه بر منکرات اخلاقی و اجتماعی نیز تاکید شده است. شاهد هستیم که مقام معظم رهبری حفظه الله به موقع و به هنگام در مواردی که ضرورت حضور ایشان، کلام ایشان، امر و نهی ایشان، منکر و آسیبی را از جامعه دور کند، ورود پیدا می کنند ولو اینکه با ایشان مخالفت هایی انجام شود. ولو اینکه موافق میل افرادی نباشد. رهبر انقلاب بدون رو دربایستی و با در نظر گرفتن مصالح نظام، مردم و جامعه اسلامی در جائی که صلاح بدانند، ورود پیدا می کنند و امر به معروف و نهی از منکر می کنند. همانگونه که در کلام امیرالمومنین استنباط می شود یکی از وظایف مسلمان ها امر به معروف و نهی از منکر مسئولان است. این اقدام رهبری یک درس است برای ما. اولا تبعیت از رهبری و اوامر و نواهی ایشان ضروری است و هر کدام از ما باید در این عرصه ورود یابیم و بر هر کدام از افراد جامعه فرض است که نسبت به مسئولان و نخبگان ورود یابند و نقد منصفانه را در برنامه خود قرار دهند.

۱۳۹۵/۷/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...