نسخه چاپی

افزایش سرمایه "شیشه و گاز" از محل سود انباشته

مدیرعامل یك شركت بورسی ضمن شفاف سازی وضعیت شركت شیشه و گاز، از افزایش سرمایه این شركت از محل سود انباشته خبر داد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم؛ سعید بیات صبح امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران درباره آخرین وضعیت شرکت تولید و فروش شیشه و گاز با اشاره به این که منابع حاصل شده از فروش زمین مهرآباد صرف اجرای فاز 2 طرح توسعه کارخانه شمش آباد خواهد شد گفت: در حال حاضر مجوز گشایش LC این پروژه صادر شده و مجوز صندوق توسعه ملی هم جهت پرداخت تسهیلات آن دریافت شده است و شرکت در آستانه وارد کردن تجهیزات است، بعلاوه این که سوله مورد نیاز فاز 2 نیز ساخته شده است.
مدیرعامل شرکت شیشه و گاز افزود: قرارداد احداث این خط مهم با همراهی مشاور معروف آلمانی شرکت CMP منعقد شده تا در نهایت 18 ماه دیگر شاهد تولید شیشه فوق سبک در این طرح توسعه «کگاز» باشیم.

«کگاز» 400 تنی در راه است
وی در ادامه با بیان این که با بهره برداری از این فاز ظرفیت تولید شرکت به 400 تن در روز می رسد اذعان داشت: در حال حاضر در فاز یک 150 تن در روز محصول تولید می شود و با ایجاد فاز 2 شمس آباد با کوره 240 تن در روز، ظرفیت تولید کل شرکت به 400 تن در روز خواهد رسید و شرکت شیشه و گاز به بزرگترین تولید کننده شیشه بطر و جار در ایران تبدیل خواهد شد.
مدیرعامل «کگاز» در پاسخ به این پرسش که وامی که شرکت از صندوق توسعه ملی دریافت می کند چقدر خواهد بود؟ گفت: این وام حدود 15 میلیون دلار ارزی و چیزی در حدود 100 میلیارد ریال تسهیلات ریالی خواهد بود و در مجموع پروژه فاز 2 شمش آباد به 100 میلیارد تومان نقدینگی نیاز دارد که باقی مانده آن از محل فروش ملک مهرآباد تامین خواهد شد.
وی افزود: در توسعه ای دیگر در فاز یک شمس آباد خط تولید شماره 3 ایجاد شده و در این خط ظرفیت از 120 تن در روز به 150 تن در روز رسیده و در حال تکمیل است که این توسعه هم به 11 میلیارد تومان افزایش سرمایه نیاز دارد.

نفوذ قابل اعتنا به عراق
به گفته وی، هرچند در سال 96 کارخانه مهرآباد متوقف می شود اما با راه اندازی فاز 2 شمس آباد ظرفیت تولید شرکت به 400 تن در روز خواهد رسید و برخی از پرسنل در این مدت بازنشسته و بقیه در فاز دوم بکارگرفته می شوند.
این مقام مسئول در شرکت شیشه و گاز همچنین از تولید حدود 17 میلیون عدد انواع شیشه به طور متوسط در هر ماه خبر داد و افزود: در 6 ماه 30 میلیارد تومان فروش شرکت بوده که از این میزان بیش از 17 میلیارد تومان آن به عراق صادر شده است که به تعبیری واضح تر 56 درصد از تولیدات شرکت به عراق صادر شده است.

جزئیات فروش ملک مهرآباد
وی درباره فروش زمین مهرآباد هم توضیح داد: به دنبال اجرایی شدن طرح توسعه و آغاز نمودن پروژه فاز 2 کارخانه شمس آباد طی مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده مورخ 95.2.28 ثمن فروش ملک مهرآباد به عنوان یکی از منابع مالی جهت اجرای پروژه مصوب شد و آگهی مزایده فروش این دارایی در ماههای دو و سه امسال در روزنامه های کثیر الانتشار منتشر شده است.
بیات اضافه کرد: مزایده اول در تاریخ 11 خرداد امسال به دلیل به حد نصاب نرسیدن شرکت کنندگان مطابق آیین نامه معاملات تجدید شد و متعاقبا پس از انتشار آگهی در روز 12 خرداد گذشته و مزایده نهایی مورخ 22 خرداد امسال برگزار و برنده نهایی مشخص شد.
وی ادامه داد: با توجه به مصوبات مجمع و شواهد مزایده اول، طی نامه ای در مورخ 12 خردادماه امسال برنامه های از پیش تعیین شده در مجمع فوق العاده ، EPS قابل شناسایی افشا شد و بعد از مشخص شدن خریدار طی مزایده دوم در تاریخ 22 خرداد طی نامه ای در روز 26 خرداد گذشته اثرات مالی درخصوص تخصیص منابع در 30 خرداد امسال در گزارش بودجه اصلاح و افشا شده است.
به گفته وی، با نهایی شدن شرایط واگذاری ملک و بازپرداخت ثمن معامله به اطلاع شرکت کنندگان در مزایده رسانده و پس از تعیین برنده مزایده قرارداد نهایی در 22 تیرماه بین طرفین منعقد شده است. همچنین بر اساس ماده 2-2 قرارداد مبلغ 000/165 میلیون ریال معادل30 درصد ‌کل ثمن معامله دریافت و بقیه در اقساط بلند مدت دریافت شده است که سود این دوران اقساط به میزان 6.4 میلیارد تومان هم از خریدار دریافت و منافع کلیه سهامداران حفظ شد.
مدیرعامل شرکت شیشه و گاز اضافه کرد: در راستای حفظ کادر مجرب و آموزش دیده مستقر در کارخانه مهرآباد و عدم تعدیل نیرو و از دست دادن سرمایه های انسانی به جهت انتقال نیروهای آموزش دیده به کارخانه شمس آباد و نیز زمان مورد نیاز جهت جا به جایی ماشین آلات و تجهیزات مستقر در کارخانه مهرآباد قرار شد تحویل ملک مهرآباد به خریدار در سال 96 انجام شود؛ بعلاوه این که با توجه به تحویل ملک و انتقال مخاطرات دارایی در سال آینده مطابق استاندارد حسابداری تاثیرات درآمدی معامله در سال 96 محاسبه می شود و البته چون فروش صورت گرفته، ارزش ذاتی سهام تغییر نمی کند که این مطلب را هم حسابرس در گزارش خود با صراحت اعلام کرده که در کدال قرار داده شده است.

اقدامی برای جلوگیری از ضرر سهامداران
مدیرعامل شیشه و گاز در برابر این پرسش که با توجه به این که شماری از سهامداران با اعتماد به پیش بینی سود 230 تومانی اعلام شده سهم خریده اند، ضرر ناشی از تعدیل منفی و فروش شرایطی زمین را چه کسی پاسخگو خواهد بود تصریح کرد: جهت رعایت صرفه و صلاح سهامداران سود دوران تقسیط به مبلغ 64167 میلیون ریال(6.4 میلیارد تومان) به ثمن معامله اضافه شده است تا به این ترتیب اثر سود و زیانی انتقال سود به سال تحویل زمین جبران شود.
وی افزود: در واقع با این اقدام اثرات ناشی از شناسایی سود فروش زمین در سال 96 در حسابها منظور شد تا سهامداران از این محل متضرر نشوند که البته در این خصوص خریدار ایرادهایی داشت و مقاومتهایی را نشان می داد که با تلاش هیات مدیره نهایتا این بند مهم در مبایعه نامه قید شد.
بیان همچنین مجموع ارزش مبایعه نامه فروش زمین مهر آباد را با احتساب سود مزبور 61 میلیارد تومان ذکر کرد و تاکید کرد: با این فروش ارزش ذاتی سهم تغییر نخواهد کرد و فقط چند ماه زمان فروش تغییر خواهد نمود که البته طی چند ماه آینده EPS آن ارائه خواهد شد.

چرا مهرآباد فروخته شد؟
مدیرعامل شیشه و گاز در برابر این پرسش که فروش این ملک چه دستاوردهای مثبتی برای شرکت شیشه و گاز داشته است نیز گفت: مهمترین دستاورد تسویه معوقات بانکی بوده و تسویه و عمده اقساط جهت کاهش هزینه های مالی بروز رسانی شده و از این طریق امکان دریافت منابع مالی جدید جهت اجرای پروژه فاز 2 شمس آباد میسر شده است.
وی اضافه کرد: همچنین دریافت مسدودی ارز از سوی صندوق توسعه ملی جهت اجرای پروژه فاز دوم با پرداخت بدهی های بانکی انجام شده است. بعلاوه این که در پی این معامله خرید ماشین آلات جهت طرح توسعه پروژه فاز 2 شروع و پروژه تکمیل ساخت سوله های جدید هم آغاز شده است.
به گفته بیات؛ کلیه ماشین آلات و تجهیزات مهرآباد تمامی قدیمی و تولید با این تجهیزات رضایت مشتری ها را به همراه نخواهد داشت و با توجه به این که این کارخانه در بافت شهری واقع شده و آلایندگی زیست محیطی داشته و اخطارهای مختلفی از محیط زیست و وزارت صنایع و معادن به همراه داشته و پروانه بهره برداری شمس آباد را منوط به بستن مهرآباد کرده ، این کارخانه باید در سال 92 تعطیل می شد.
وی خاطرنشان کرد: با فروش ملک مهرآباد منابع لازم بابت تکمیل پروژه فاز 2 تامین می شود که میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای راه اندازی فاز 2، حدود 980.000 میلیون ریال برآورد شده است که با بهره برداری از پروژه فاز 2، میزان تولید کل شرکت 81،600 تن افزایش خواهد یافت. همچنین در ازای افزایش تولید شرکت، جمعا مبلغ 810.000 میلیون ریال به درآمد افزوده خواهد شد که این میزان رقمی درحدود 330.000 میلیون ریال سود را به همراه خواهد داشت.
به گفته این مقام مسئول؛ از جمله ملاحظات صورت گرفته در افزایش بهره وری، تولید، استفاده از تکنولوژی NNPB است که با بهره گیری از آن، ضمن تولید محصولات سبکتر و مقاوم تر، سرعت تولید همراه با کیفیت توأمان افزایش خواهد یافت.

منتظر افزایش سرمایه شرکت از سود انباشته باشید
مدیرعامل شرکت شیشه و گاز در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم از افزایش سرمایه این شرکت از محل سود انباشته خبر داد و تصریح کرد: نظر به این که فروش زمین تاثیر بسزایی در سود انباشته خواهد داشت و طی مصوبات مجمع فوق العاده این سود توزیع نخواهد شد، همچنین این شرکت در نظر دارد در زمان تحقق فروش با کسب مجوزهای لازم از هیئت مدیره سهامداران عمده و سازمان بورس اقدام به افزایش سرمایه از محل سود انباشته نماید.
وی در پایان تاکید کرد: با توجه به فروش زمین مهرآباد و متعاقب آن اجرای فاز 2 شمس آباد که منجر به رشد و توسعه قابل توجه شرکت خواهد شد ارزش ذاتی سهم حفظ خواهد شد.
گفتنی است؛ شرکت شیشه و گاز با نماد معاملاتی "کگاز" از روز 30 تیر امسال به دلیل اعلام برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه 1394 و ابهام درخصوص اطلاعات پیش بینی درآمد هر سهم به سازمان متوقف شده که ارائه ارائه صورتجلسه تصمیمات مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام تاریخ 31 تیر امسال؛ ارائه اطلاعات تکمیلی درخصوص تعدیل پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی 1395 و ارائه به پیش بینی درآمد هر سهم سال مالی 1395 شرط بازگشایی آن اعلام شده است.

۱۳۹۵/۷/۲۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...