نسخه چاپی

نجات یك اثر ۸۰۰۰ ساله ایرانی

تپه "باغ نو" با توجه به قدمت حدود ۸۰۰۰ سال در مطالعات باستان شناسی كشور و پیشگیری از تخریب روز افزون آن عملیات تعیین عرصه و پیشنهاد حریم آن انجام شد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، نعمت الله سراقی سرپرست هیات باستان شناسی با اشاره به اینکه کار تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه باغ نو در خرم آباد با حفر 18 گمانه به اتمام رسید، اظهار داشت: تپه باغ نو یکی از مهمترین استقرارگاه های زاگرس مرکزی است که در کناره شرقی شهر خرم آباد، در ارتفاع 1175 متری از سطح آب های آزاد واقع شده است.

سراقی با اشاره به سطح قاعده بیضی شکل تپه گفت: متاسفانه این تپه در حال حاضر کاملاً تسطیح شده و فقط از طریق تغییر رنگ خاک و داده‌های سفالی قابل تشخیص است.

این باستان شناس افزود: تسطیح بخشهایی از تپه بر اثر فعالیت‌های کشاورزی، پراکندگی زباله های شهری، کانال آب، کمربندی منتهی به بهشت رضا و تیرهای انتقال برق از جمله مواردی هستند که موجب صدمات و از بین رفتن لایه‌های باستانی و مواد فرهنگی و همچنین آشفته شدن این اثر شده به طوریکه از ارتفاع تپه چیزی باقی نمانده و احتمالا لایه‌های تحتانی قابل شناسایی است.

وی در ادامه گفت: در بررسی‌های سطحی تپه داده‌های سفالی و ابزارهای سنگی متعلق به دوران پیش از تاریخ نوسنگی، مس- سنگی قدیم و میانه، مفرغ، دوران تاریخی( اشکانی و ساسانی) و دوره اسلامی به دست آمد.

سراقی با اشاره به تاریخچه فعالیت‌های باستان شناسی در این تپه گفت: تپه باغ نو برای نخستین بار توسط کایلر یانگ مورد شناسایی قرار گرفت و سپس فرانک هول و کنت فلانری در سال 1345 تپه باغ نو را مورد بررسی و مطالعه قرار دادند.

به گفته وی طبق گزارش فرانک هول قدمت لایه های تحتانی تپه باغ نو بر اساس آزمایشات کربن 14 به دوره نوسنگی ( 6000 تا 5700 قبل از میلاد ) مربوط می‌شود و همچنین مطالعات هلبک قدمت دانه‌های کربونیزه شده تپه باغ نو را به 4250 قبل از میلاد تخمین زده است.

این باستان شناس گفت: جودیت برمن در فصل اول بررسی دره خرم آباد در سال 1978 به باغ نو اشاره کرده و این تپه را مربوط به دوره نوسنگی باسفال که حفاری آن می‌تواند به درک ما از دوره نوسنگی در ارتفاعات کمک کند، دانسته است.

به گزارش پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری - تپه باغ نو در سال 1381 با شماره 7119 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. مجوز تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه باغ نو توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

۱۳۹۵/۷/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...