نسخه چاپی

سوءاستفاده‌ از روستاییان در ازای 6 میلیون تومان!

گمرك ایران هر از گاهی میزبان افراد فقیر یا روستاییانی است كه در ازای دریافت مبالغ اندك كارت‌های بازرگانی خود را در اختیار صاحبان واردات كلان قرار داده‌اند؛ افرادی كه خودشان بنیه پرداخت مالیات كالاهای وارد شده را ندارند و صاحب اصلی كالا هم فرار كرده.

به گزارش نما به نقل از آرمان: گمرک ایران هر از گاهی میزبان افراد فقیر یا روستاییانی است که در ازای دریافت مبالغ اندک کارت‌های بازرگانی خود را در اختیار صاحبان واردات کلان قرار داده‌اند؛ افرادی که خودشان بنیه پرداخت مالیات کالاهای وارد شده را ندارند و صاحب اصلی کالا هم فرار کرده.

سوالی که شاید اینجا جای طرح دارد این است که از اساس چرا به کسانی که بنیه مالی چندانی ندارند کارت بازرگانی تعلق می‌گیرد؟ به گزارش ایسنا، کسانی که واردات چند ده میلیاردی دارند، اصرار دارند که شناسایی نشده و مالیات بر واردات خود را پرداخت نکنند. این چنین است که به مناطق محروم رفته، به نام افراد کارت بازرگانی می‌گیرند و با کارت آنها کالاهایی با مبالغ کلان وارد می‌کنند.

موسم اخذ مالیات که رسید دست دولت به هیچ‌ جا نمی‌رسد، چون صاحب اصلی کالا که ناپدید شده و کل اموال صاحب کارت بازرگانی که برای ارائه خدمت به صاحب کالا کمتر از شش میلیون تومان دریافت کرده است، بعضا حتی ۱۰ میلیون تومان هم نیست که دولت مالیات چند ده میلیونی واردات آن کالاها را از وی دریافت کند. گمرک ایران در روزهای اخیر اقدام به رونمایی از راهکار جدید خود برای شناسایی کارت‌های بازرگانی تقلبی کرد؛ به این ترتیب که با تشکیل پرونده‌های الکترونیکی برای دارندگان کارت‌های بازرگانی امکان تجمیع اطلاعات این افراد فراهم شده و به این ترتیب از راه‌های سوءاستفاده جلوگیری شود.

برخی از سوءاستفاده‌گران از کارت‌های بازرگانی در یک‌سال گذشته به این شرح بوده‌اند. فردی به نام غ. ن متولد سال ۱۳۶۶ (۲۹ ساله) که در یکی از روستاهای ایلام ساکن بوده و هیچ گونه بنیه‌ مالی نداشته است، در اواخر سال ۱۳۹۴ اقدام به دریافت کارت بازرگانی کرده و بررسی مدارک کارت بازرگانی وی نشان می‌دهد که او خود را مدیرعامل شرکت «م. ک. م» نامیده است. در چهار ماهه ابتدایی سال‌جاری ۵۷۸ اظهارنامه وارداتی به نام وی ارائه شده است و در مجموع ۸۰۰۰ تن کالا به ارزش ۱۸ میلیون دلار وارد ایران کرده و به ۱۳ نفر در مدت یادشده وکالتنامه داده است و در تمامی وکالتنامه‌های وی قید شده است که او طبق وکالتنامه‌های اعطایی اختیار و حق عزل وکیل را از خود سلب و ساقط کرده است.

(وقتی حق عزل وکیل از کسی سلب می‌شود وی نمی‌تواند ادعایی درباره کالاهایی که به نام وارد می‌شود داشته باشد.) م. غ در این مدت عمدتا کالاهایی با تعرفه بالا وارد کرده که به ترتیب کالاهایی همچون رنگ، ابزار، بلبرینگ، مخزن سیفون و راکت دیده می‌شود و سامانه جامع گمرکی ۶۶ فقره اظهارنامه وارداتی در جریان را در لحظه به اسم وی شناسایی کرده است. همچنین آقای م. م که یک جوان متولد سال ۱۳۷۰ در روستاهای توابع همدان است، از دیگر دارندگان کارت بازرگانی است که در اواخر سال ۱۳۹۴ کارت بازرگانی گرفته و در چهارماهه نخست سال‌ جاری به میزان ۴۰۰۰ تن انواع کالا به ارزش ۱۰ میلیون دلار کالا به نام وی وارد کشور شده و تعداد ۳۵۹ فقره اظهارنامه وارداتی نیز به نام وی در گمرک ثبت شده است.

م. م به ۹ نفر وکالتنامه داده و در تمامی این وکالتنامه‌ها اختیار و حق عزل وکیل را از خود سلب و ساقط کرده است. به نام م. م در طی چهار ماه نخست سال‌جاری کالاهایی از قبیل اتو، مخلوط کن، سشوار، اره، اسکیت روی یخ، آچار، ترموستات و انواع رنگ وارد کشور شده است. همچنین فردی به اسم آقای ب. ر از توابع مدیر عامل شرکت پ. ک است. او در اواخر سال ۱۳۹۴ کارت بازرگانی اخذ کرده و در چهار ماهه اول سال‌جاری ۴۲۸ فقره اظهارنامه وارداتی به نام وی در گمرک ثبت شده است. به نام کارت بازرگانی ب. ر در ۴ ماهه اول سال‌جاری ۷۰۰۰ تن انواع کالا به ارزش ۱۲ میلیون دلار وارد کشور شده و وی ۱۱ فقره وکالتنامه به افراد متعدد داده و در تمامی این وکالتنامه‌ها قید شده که نامبرده حق و اختیار عزل وکیل را از خود سلب و ساقط کرده است.

در این مدت به نام وی مرکب چاپ، مداد پاک کن، اجزا و قطعات ترانسفورماتور، جعبه و صندوق قفسه، تراکتورهای یک محوره، زین موتورسیکلت، مجسمه‌های کوچک و وان دستشویی و حمام وارد کشور شده است. نامبرده ساکن یکی از روستاهای اصفهان است. همچنین مردی به اسم ع. ر که خود را مدیرعامل شرکت پ. ت معرفی کرده بود، اواخر سال ۱۳۹۴ کارت بازرگانی دریافت کرده و در ۴ ماه نخست امسال تعداد ۱۳۰ فقره اظهارنامه وارداتی به‌نام او ثبت شده است.

۱۳۹۵/۸/۱۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...