نسخه چاپی

گزارش مردمی نما درباره فیلم های در حال اكران :

سیاه نمایی در فیلمنامه ها زیاد است/خلاء ژانر كودك در سینما/ضعف فیلمنامه خوب معضل امروز سینمای ایران

عکس خبري -سياه نمايي در فيلمنامه ها زياد است/خلاء ژانر کودک در سينما/ضعف فيلمنامه خوب معضل  امروز سينماي ايران

سیاه نمایی در فیلم های ایرانی ساخته شده در چند سال گذشته زیاد دیده می شود ،جامعه ما به فیلم هایی با محتوای طنز هم نیازمند است.

در عصر یک روز پاییزی سری به چند سینمای پایتخت زد تا نظرات مخاطبان سینما را از فیلم های در حال اکران جویا شود .
در پاییز امسال شاهد اکران تعدادی فیلم جدید روی پرده سینماها هستیم، که از جمله آن‌ها می‌توان به «این زن حقش را می‎خواهد» محسن توکلی، «نیمه شب اتفاق افتاد» تینا پاکراوان، «متولد۶۵» مجید توکلی، «یتیم خانه ایران» ابوالقاسم طالبی، «سیانور» بهروز شعیبی، «ابو زینب» علی غفاری ،هیهات سیدروح‌الله حجازی و «ناسور» کیانوش دالوند هستیم که چند وقتی وارد چرخه اکران شده اند.
چیدمان فیلم‌هایی که اکران شده‌اند به گونه‌ای است که با حال و هوای ماه محرم وصفرهم تناسب دارند. انیمیشن سینمایی ناسورکه محتوایی مذهبی و تاریخی دارد، روایت زندگی عبیدالله بن حر جعفی است .
وی یکی از کوفیانی بوده که از امام حسین(ع) دعوت کرده است تا به کوفه بیایند و زمانی که می‌شنود سپاه امام به کوفه نزدیک شده است، از این شهر خارج می‌شود تا با ایشان روبه‌رو نشود، اما از بد حادثه به صورت کاملاً ناگهانی با ایشان روبه‌رو و مجبور می‌شود تا دست رد به سینه امام بزند. از سویی دیگر نیز واقعه کربلا بخش اعظمی از داستان «ناسور» را در بر می‌گیرد.
هیهات و اروند هم دیگر فیلم هایی با مضمون عاشورایی است که در حال اکران اشت .اروند هم ماجرای شهادت ۱۷۵ غواص و خط شکن در جنگ تحمیلی است.
هیهات یک فیلم اپیزودیک با موضوع مذهبی و مفاهیم عاشورایی است.«یتیم‌خانه ایران» به موضوعی می‌پردازد که کمتر کسی در اثری نمایشی و سینمایی سراغ آن رفته است؛ قحطی ایران در سال‌های ۱۲۹۵ تا ۱۲۹۷ و در پی آن اشغال کشور توسط روس‌ها و انگلیسی‌ها. طالبی فیلمی و پرزحمت ساخته که ارزش دیدن را دارد. و «سینانور» که به موضوع گروهک منافقین می‌پردازد تا فیلمی با نگاهی اجتماعی هم‌چون «متولد ۶۲» و «این زن حقش را می‌خواهد».نیمه شب اتفاق افتاد ماجرای عشق‌های نامتعارف از عروسی تا عزاست.
علی یکی از مخاطبان پر و پا قرص سینما در گفتگو با خبرنگار نما گفت : سیاه نمایی در فیلم های ساخته شده در چند سال گذشته زیاد دیده شد ،هر چند پرداختن به مشکلات و معضلات اجتماعی امری ضروری به نظر می آید ، اما این موضوع را نباید فراموش کنیم که جامعه ما به فیلم هایی با محتوای طنز هم نیازمند است ،و فقط نباید سیاه نمایی شود. وی همچنین در این باره افزود: جای خالی فیلم های جنایی درپرده سینما احساس می شود،امیدوارم فیلمسازان کشور توجهی به اینگونه از ژانر هم داشته باشند.
حسین دیگر تماشگر سینما گفت: متاسفانه نبود فیلمنامه های جذاب در فیلم های تولید شده سال های گذشته و اخیر سینمای ایران به شدت احساس می شود ،هرچند که روند روبه رشدی رادر سینما شاهد هستیم .به هرحال آرزو دارم که این روند رو به پیشرفتی که امسال شاهد بودیم و منجر به بهبود وضعیت اقتصاد سینما شده و مردم آشتی دوباره ای با سینما داشته اند ،مستمر باشد و استقبال مخاطبان از سینما هیچ گاه متوقف نشود .
رضا هم در مصاحبه با خبرنگار نما گفت : ژانر دفاع مقدسی به خوبی توانسته طی ماه های گذشته مخاطب جذب کند،پرداختن به این گونه از ژانر بسیار برای نسل جوان ما مفید است و می تواند یادآوری خوبی باشد ازآن روزهای پر حماسه برای نسل جوان کشور که آن روزها را ندیده اند .
این مخاطب سینما تصریح کرد :ایستاده در غبار آخرین فیلمی بود که تماشا کردم و از دیدن آن لذت بردم ،این فیلم سبک متفاوتی در بیان داستان داشت.در فیلم های روز دنیا هم تا به حال چنین سبکی را ندیده بودم ،ایستاده در غبار سبک مستند داستانی خاصی داشت و مورد پسندم قرار گرفت.
یکی از مدیران سینمایی هم در گفتگو با خبرنگارنما در خصوص وضعیت فروش گیشه واستقبال مردم از سینماها در سال 95 نظری متفاوت داشت و گفت : خوشبختانه همانطور که پیش بینی می شد ،استقبال خوب مردم از سینما در 6 ماهه اول سال پررونق بود و آمار فروش فیلم ها به صورت تساعدی بالا رفت
به گونه ای که امسال بیست فیلم سینمایی بر روی پرده سینماها رفت که فروش آنها از مرز یک میلیارد تومان عبور کرد، که این اتفاق در تاریخ سینمای ایران بی سابقه بود.وی افزود: تنوع در ژانر امسال به خوبی در فیلم های سینمایی دیده می شد ، همین که مردم از فیلم های سینمایی استقبال میکنند و سالن های سینما را گرم نگه می دارند نشان می دهد از فیلم های تولید شده در ماه های گذشته راضی هستند.
اما ذکر این نکته هم ضروری است که ما به عنوان یک سینما دار که دائما با اقشار مختلف مردم درسینما در ارتباط هستیم ،گلایه هایی نسبت به کمبود ژانر کودک دارند ،که ما هم پاسخی به خانواده هایی که همراه کودکانشان به سینما آمده اند نداریم ،لذا این موضوع عنایت فیلمسازان کشور را نسبت به این گونه از شارژ می طلبد .
این مدیر سینمایی در رابطه با پیش بینی استقبال مردم در شش ماهه دوم سال 95 از سینماها تصریح کرد : ما در شش ماهه نخست سال 95 که سه ماه آن هم تعطیلی مدارس بود و همچنین عید نوروز را داشتیم و شرایط آب و هوایی مساعد بود،آمار قابل قبولی در فروش داشتیم ،اما در شش ماهه دوم سال با شروع فصل سرما و بازگشایی مدارس شاهد استقبال کمتر مردم هستیم که کمی آمار فروش پایین آمده است .
در ضمن فیلم های با کیفیت هم معمولا در 6 ماهه اول سال اکران میشوند که این موضوع خود عامل دیگری است که با استقبال سرد مخاطب مواجه شویم .
وی اضافه کرد: این خبر خوشی نیست که فروش ما یکباره پایین آمده است،به هر حال ما نسبت به این قضیه ناراضی هستیم. ما زمانی خرسند می شویم که سالن های ما گرم باشدو مردم به سینماها بیایند.
ما از صداو سیما و متولیان مطبوعات می خواهیم همکاری بیشتری با ما در پخش تیزر و تبلیغات فیلم های سینمایی داشته باشند تا مردم برای حضور درر سینماهای کشور بیشتر ترغیب شوند .

۱۳۹۵/۸/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...