نسخه چاپی

روسیه از معاهده رم كنار كشید

رئیس جمهور روسیه دستور خروج كشورش از معاهده رم كه اساس تشكیل دادگاه كیفری بین‌الملل است صادر كرد.

به گزارش نما ، ایسنا به نقل از سومریه نیوز نوشت: ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه این دستور را بنا به پیشنهاد وزارت دادگستری روسیه با هماهنگی وزارت خارجه و هیات‌های ذیرربط با دستگاه اجرایی و دادگاه عالی و دادستانی کل و کمیته تحقیقات روسیه اتخاذ کرده است.

پوتین دستور داد به اطلاع دبیرکل سازمان ملل رسانده شود که روسیه تصمیم دارد مشارکت خود در توافق‌نامه رم را متوقف کند.

روسیه در ۱۳ سپتامبر سال ۲۰۰۰ این توافق‌نامه را امضا کرد اما تاکنون آن را تصویب نکرده بود. توافق رم در سال ۲۰۰۲ اجرایی شد، پایه و اساسی را برای فعالیت دادگاه کیفری بین‌المللی شکل داد اما تعدادی از کشورها از جمله ایالت متحده آمریکا، چین و اوکراین به این توافق‌نامه نپیوستند.

این تصمیم پوتین یک روز پس از اظهارات فاتو بنسودا، دادستان کل دادگاه کیفری بین‌المللی صورت گرفت که سخنانش باعث ناخرسندی شدید مسکو شد.

بنسودا رخدادهایی که به الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه انجامید را جنگ روسیه علیه اوکراین خواند و کریمه را یک منطقه اشغال شده به حساب آورد.

وی همچنین گفت که بازرسان این دادگاه تلاش می‌کنند تا مشخص کنند که آیا روسیه کنترل گروه‌های مسلح در جنوب شرق اوکراین را برعهده دارد یا خیر.

در همین حال وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که دادگاه کیفری بین‌الملل امیدها را تبدیل به ناامیدی کرد و این دادگاه یک هیات رسمی مستقل برای امور مربوط به عدالت نیست.

۱۳۹۵/۸/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...