نسخه چاپی

سود ترجیحی بانك‌ ها؛ راهی برای جذب مشتری؟

یك تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است، پرداخت سودهای غیر متعارف در فضای ركودی حاكم بر اقتصاد نشانه رقابتی غیر سالم برای جذب سپرده و تامین نقدینگی و تاییدی بر ساختار معیوب نظام بانكی است.

به گزارش نما به نقل از اقتصاد آنلاین: یک تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است، پرداخت سودهای غیر متعارف در فضای رکودی حاکم بر اقتصاد نشانه رقابتی غیر سالم برای جذب سپرده و تامین نقدینگی و تاییدی بر ساختار معیوب نظام بانکی است.

تابستان امسال بود که شورای پول و اعتبار اقدام بانک ها و موسسات اعتباری در زمینه تعدیل نرخ های سود علی الحساب سپرده بانکی به حداکثر 15 درصد برای سپرده های یک ساله را تایید و تصویب کرد.

همچنین نرخ سود تسهیلات بانک کشاورزی برای تسهیلات سرمایه گذاری را معادل 15 درصد و برای سایر تسهیلات معادل 18 درصد تعیین کرد. این مصوبه از تاریخ 16 تیرماه سال جاری از سوی بانک ها و موسسات اعتباری، لازم الاجرا شد.

حالا که تقریبا 4ماه از آن تاریخ می گذرد اما گویا برخی صندوق های وابسته به بانک ها چشم شورای پول و اعتبار را دور دیده و همچنان برای دادن سودهای بالای 20درصد به مشتریان اصرار دارند چنانچه مصداق آن را در سودهای 21تا 24درصد صندوق های یکم و یا طرح های خوش رنگ و لعاب برخی موسسات اعتباری دارای مجوز هم مشاهد می کنیم.

سید سلمان نصیرزاده، کارشناس مرکز مطالعات اقتصادی آریاسهم در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین ؛ پرداخت سودهای غیر متعارف در فضای رکودی حاکم بر اقتصاد را نشانه رقابتی غیر سالم برای جذب سپرده و تامین نقدینگی و تاییدی بر ساختار معیوب نظام بانکی عنوان کرد و گفت: در شرایط حاضر اگر نگاهی به صورت مالی این بانک ها داشته باشیم بانکی همچون گردشگری نشانه ای روشن از یک ساختار ضعیف و معیوب دارد ، برای نمونه این بانک که سرمایه6000 میلیارد ریالی دارد تا شهریور ماه 1395 رقمی معادل 45300 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده است این در حالی است که این بانک در کمال تعجب بیش از 147 هزار میلیارد ریال به جذب سپرده اقدام نموده که از این میزان 144 هزار میلیارد آن سپرده های مدت دار است .

وی افزود: این بانک در مجموع 44 درصد بیش از سال مالی 1394 اقدام به جذب سپرده کرده است که هزینه بالایی را به بانک نحمیل نموده است.

به اعتقاد نصیرزاده این مسئله کفایت سرمایه بانک را نیز نسبت زیر 5 درصد نشان می دهد؛ این در حالی است که طبق قانون "بازل" بانک ها باید به کفایت سرمایه 13 درصد افزایش یابند و این نسبت موقعیت پر ریسک بانک گردشگری را نشان می دهد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهارداشت: در هر حال بانک هایی که با نرخ های غیر منطقی اقدام به پرداخت سود از طریق صندوق های سرمایه گذاری مبادرت می کنند اگر همواره رصد شوند خواهیم دریافت این دسته از بانک ها به شدت از کمبود منابع مالی ، رشد قابل توجه هزینه ها و پرداخت دیون و فریز منابع مالی رنج می برند.

کارشناس مرکز مطالعات اقتصادی آریا سهم یاد آور شد که نبود توازن بین مدیریت منابع و مصارف و انتقال ریسک به آینده در سیستم بانکی کشور در شرایطی ریشه دوانده که خطر آن کل نظام مالی ، بانکی و اقتصادی کشور را تهدید می کند.

وی در پایان گفت :پرداخت سود های موهوم توسط بانک هایی که کاملا زیان ده هستند این مهم را به اذهان متصور می کند که این بانک ها با پرداخت سود های به ظاهر جذاب فراری روبه جلو برای پنهان کردن ورشکستگی و عمق مشکلات خود دارند.

۱۳۹۵/۹/۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...