نسخه چاپی

تنها 20 درصد مدیران صنعت تحصیلات عالیه دارند

رییس پارك علم و فناوری خراسان گفت: تنها 20 درصد مدیران در صنعت، تحصیلات عالیه دارند و درصد بسیار ناچیزی از اساتید دانشگاه درگیر مؤسسات فناور و دانش بنیان هستند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، دکتر سید حسن علم‌الهدایی امروز 17 آذرماه در چهارمین همایش ملی تعامل صنعت و دانشگاه اظهار کرد: یکی از آرزوهای دانشگاه و صنعت ایجاد یک ائتلاف و همکاری ارگانیک بین این دو تشکیلات عظیم در کشور است. زمانی‌که سخن از تعامل و ارتباط می‌شود، منظور ارتباط کارآمد و مؤثر است.

وی با اشاره به اینکه باید از اقتصاد نفتی رها شد، ادامه داد: امروز صحبت از اقتصاد نرم، دیجیتالی، فرهنگ و هنر، اقتصاد دانش بنیان و اقتصادی مقاومتی یا همان هوشمند است. این اقتصاد تعیین می‌کند چگونه و با چه میزان و با چه ظرفیتی باید کار کرد.

رییس پارک علم و فناوری خراسان با بیان اینکه 70 درصد دانشجویان ما جویای کار هستند، اما از دیگر سو نرخ تبدیل فناوری به تجارت نیز بسیار پایین است، تصریح کرد: مقالات علمی دانشجویان و پایان‌نامه‌ها تا چه میزان در راستای حل مسایل صنعتی مؤثر است که این موضوع نیز به فرهنگ‌سازی بستگی دارد.

علم‌الهدایی با اشاره به اینکه در خراسان رضوی رقم آرندی بخش خصوصی 5درصد است که 3درصد قطعی و 2درصد آن غیرقطعی است. خاطرنشان کرد: امروز دنیا از توسعه پایدار عبور کرده و صحبت از توسعه متوازن است؛ بنابراین ما نیز باید از آرندی عبور کنیم.

دانش بنیان بودن به معنای غیرعلمی دانستن صنعت نیست

رییس پارک علم و فناوری خراسان با تاکید براینکه دانش بنیان به این معنا نیست که صنعت را غیرعلمی بدانیم، بیان کرد: بنا بود در برنامه پنجم 25 درصد صادرات ما دانش بنیان باشد. صنعت ما در فناوری و نوآوری عقب مانده است؛ هر مدیریتی که نوآوری نداشته باشد، نمی‌تواند در رقابت پیچیده دنیا حضور یابد.

علم‌الهدایی با اعلام اینکه استان خراسان رضوی رتبه 11 تسهیلات کسب و کار را داراست، افزود: تجربه کسب و کارهای کوچک در تعامل صنعت و دانشگاه در دنیا دیده شده است. بخش اصلی صنعت کشورهای بزرگ در همین بخش صنایع کوچک است. پردرآمدترین کسب و کارهای دنیا تجارت الکترونیک بوده و این صنعت رتبه اول درآمدی را به خود اختصاص داده است. فارغ‌التحصیلان باید در قالب همین شرکت‌های نوپا آموزش داده شوند.

وی یادآور شد: مزیت‌های ما، نیروی انسانی بالا و امکانات بومیست. دانشگاه‌ها با توسعه مراکز رشد و پردیس‌های تخصصی و بکارگیری دانشجویان می‌توانند مراکز نوپا فناور را تاسیس کنند. صنعت نیز باید با عزم جدی در این مسیر گام بردارد.

رییس پارک علم و فناوری خراسان اضافه کرد: صنعت ما وابسته و مونتاژ است. ارائه تسهیلات به صنعت مشکل آن را حل نمی‌کند، بلکه باید به روز شود و خلاقیت داشته باشد.

علم‌الهدایی با بیان اینکه باید ارتباط بین دانشگاه و صنعت را معنادار کنیم، اظهار کرد: بسیاری از شرکت‌های دانش بنیان توسعه یافته ما در شهرک‌های صنعتی استقرار دارند.

۱۳۹۵/۹/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...