نسخه چاپی

دكتر حسن هانی زاده در گفتگو با نما مطرح كرد:

سلاح كاغذی كارگشا برای آل سعود/ پرداخت رشوه به برخی كشورها برای مقابله با ایران

عکس خبري -سلاح کاغذي کارگشا براي آل سعود/ پرداخت رشوه به برخي کشورها  براي  مقابله با ايران

كارشناس ارشد و تحلیل گر مسائل خاور میانه، گفت: عربستان سعی می كند كه برخی كشورهای فقیر در جهان عرب را با پرداخت رشوه خریداری كند، برای اینكه جبهه مشتركی را با این كشورها در برابر ایران ایجاد كند.


دکتر حسن هانی زاده، کارشناس مسائل خاور میانه در گفتگو با نما در خصوص طرد عمان از سوی عربستان بدلیل مواضع مستقل این کشور در قبال تحولات بین المللی، گفت: در واقع رژیم عربستان سعودی در طول سالهای اخیر از هر ابزاری برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران استفاده کرده است.
وی ادامه داد: در سفر مقامات رژیم عربستان به فلسطین اشغالی و گفتگوی این مقامات با وزیر خارجه و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نشان می دهد که عربستان صعودی طرحهای متعدد، برای تشکیل یک جبهه عربی-عبری علیه ایران در سر دارد و در این زمینه بسیار تلاش کرده، اما با شکست مواجه شده است.
کارشناس مسائل خاور میانه با اشاره به اینکه در حوزه اتحادیه عرب هم رژیم عربستان سعی کرده است این اتحادیه را در برابر و علیه ایران قرار دهد، خاطر نشان کرد: اما موضع گیری برخی کشورهای عرب نسبت به این رفتار عربستان موجب شکست رژیم وهابی شد و همچنین در حال حاضر سیاستهای این رژیم در عراق، سوریه و یمن با شکست مواجه شده است.
هانی زاده خاطر نشان کرد: پادشاه عمان که سیاستی متفاوتی نسبت به سایر کشورها در حوزه خلیج فارس اتخاذ کرده است، به همین دلیل عربستان سعی می کند، پادشاهی عمان را از شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس جدا کند.
وی با بیان اینکه عربستان سعودی در جریان نشست اخیر سران عضو شورای همکاری خلیج فارس در بحرین از نخست وزیر انگلیس برای حضور در این نشست دعوت کرد و ادامه داد: کشورهای حوزه خلیج فارس به دلیل نداشتن یک سیستم دموکراتیک و ضعف ساختاری سعی می کنند، زیر چتر حمایتی انگلیس قرار بگیرند و شورای همکاری خلیج فارس با استفاده از نفوذ انگلیس در برابر ایران تقویت شود.
کارشناس مسائل خاور میانه تاکید کرد: به همین دلیل عربستان صعودی سعی می کند، شورای همکاری خلیج فارس را به اتحادیه تبدیل کند تا یک وحدت رویه به لحاظ مالی، اقتصادی و سیاسی در برابر ایران شکل گیرد، ولی هنوز هم اختلاف نظر در شورای همکاری خلیج فارس با عربستان وجود دارد.
وی تصریح کرد: سیاست عربستان ایجاد جنگ طایفه ای و شکاف در جهان اسلام و جهان عرب است، در حال حاضر عربستان با عراق، سوریه، مصر، الجزایر و عمان اختلاف نظر شدیدی دارد و حتی نقش کاملا تخریبی در عراق و سوریه ایفا کرد و با سرکوب ملتهای بحرین و یمن و از نظر ملتهای سوریه، مصر، لبنان و عراق منفورترین رژیم بعد از رژیم صهیونیستی تلقی می شود.
کارشناس مسائل خاور میانه ادامه داد: سیاستهای تخریبی عربستان باعث انزوای این رژیم شده و لذا سعی می کند که برخی کشورهای فقیر در جهان عرب را با پرداخت رشوه خریداری کند، به عنوان مثال پرداخت پول به سودان، جیبوتی و سومالی. برای اینکه جبهه مشترکی را با این کشورها در برابر ایران ایجاد کند.

۱۳۹۵/۹/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...