به گزارش نما به نقل از آرمان: ثریا قاسمی گفت: مسائل مختلف سینما را در گردهماییهای مختلف چون جشنوارهها باید مطرح و حل کرد. اگر این اتفاق بیفتد میتوان گفت که برگزاری این جشنوارهها مفید خواهد بود. ثریا قاسمی در ارتباط با برگزاری جشنوارههای مختلف همچون جشنواره فیلم یاس که در این دوره توسط آنها مورد تجلیل قرار گرفته بود گفت: در جشنوارههای مختلف همواره به ما احترام میگذارند و ما را دعوت میکنند ما هم طبق روال اگر زمان داشته باشیم در آنها حضور پیدا میکنیم، اما باید بگویم برای اینکه جشنواره فقط عنوان مهمانی و پذیرایی را نداشته باشد بهتر است که هدفی را دنبال کند و برای رسیدن به آن تلاش کند.
ثریا قاسمی: تلاش کردهام به تکرار نیفتم
وقتی این امکان وجود دارد که در چنین شرایطی افراد مختلف را در کنار هم جمع کرد باید از آنها بهره لازم را برد چرا که هر کدامشان تخصصی و در زمینه کاری خود دارند. خوب است که درباره مسائل و مشکلاتی که در حوزه سینما داریم صحبت شود و برای هر کدام راه حلی پیدا شود تا بتوانیم از آن موضوع به راحتی عبور کنیم.او همچنین اظهار کرد: مسائل مختلف مربوط به سینما را در گردهماییهای مختلف چون جشنوارهها باید مطرح و حل کرد و راهکاری برایش پیدا کرد اگر این اتفاق بیفتد میتوان گفت که برگزاری این جشنوارهها که زحمت کشیدهاند و عدهای را کنار هم جمع کردهاند مفید خواهد بود در غیر این صورت جشنواره تبدیل به یک فضای بیبو و بیخاصیت میشود که فقط خرجهایی در آن انجام میشود.
فیلمنامه مهمترین نکته برای ماندگاری
وی در ادامه درباره علت اینکه چرا آثاری که در گذشته ساخته میشدند ماندگارتر بودند و آثار امروز در صورت پر مخاطب بودن هم با گذشت زمان از ذهنها فراموش میشوند اظهار کرد: در ابتدا باید بگویم که حتما موضوع و فیلمنامه اثر با کیفیت و خاص بوده است. همچنین باید اشاره کرد در ساخت فیلم تمام افراد باید کارشان را درست انجام دهند، در چنین آثاری حتما کیفیت لازم در تمام بخشها به نسبت شرایط زمان وجود داشته است. چنین فیلمهایی ماندگار میشوند. مثلا ما سریال «در پناه تو» را در شرایطی ساختیم که اصلا به موضوع جوان توجه نمیشد و ما در آن زمان مسائل مربوط به آنها و دوران و سنین دانشجویی شان را مطرح کردیم.این بازیگر پیشکسوت در ادامه صحبتهایش افزود: در حال حاضر برای برخی آثار آنچنان جار و جنجال میشود که مردم نظرشان جلب میشود و به سمت آنها میروند، اما بعد از دیدن آن اثر متوجه میشوند که ارزش دیدن نداشته است و وقتشان را تلف کرداند. اینگونه آثار تاریخ مصرف نزدیکی دارند. وی افزود: نوع نگاه به فعالیت در سینما و تلویزیون در گذشته به نسبت امروز بسیار متفاوت بوده است امروزه زندگیها هم به نسبت گذشته تغییر کرده است.
دیگر کُرسی نیست، دیگر رفت و آمدهای گذشته وجود ندارد و دیگر اتفاقهای بزرگ و انباریهای قدیمی در خانهها دیده نمیشود. جنس زندگیها تغییر کرده در نتیجه فعالیتهای سینمایی و تلویزیونی نیز تغییر کرده است. در حال حاضر اگر ما بخواهیم فیلمی برای کودکان یا درباره آنها بسازیم نمیدانیم باید چگونه این کار را انجام دهیم برای اینکه زندگی برای این کودکان مفهومی را که ما گمان میکنیم ندارد. تغییراتی از این دست بر همه چیز من جمله آثار نمایشی طی این سالها وجود داشته است.بازیگر فیلم سینمایی «محاکمه» عنوان کرد: به قول آقای نصیریان زمانی که ما کارمان را در سینما شروع کردیم به هیچ عنوان به تجلیل و چنین روزهایی فکر نمیکردیم خودمان عشق داشتیم. اصلا به اینکه چقدر دستمزد قرار است بگیریم فکر نمیکردیم اما حالا همه به این نکته فکر میکنند. دغدغهشان این است که چقدر فلان مجموعه برایشان شهرت به عمل میآورد و کمتر کسی به محبوبیت فکر میکند. به شهرت رسیدن کاری ندارد خیلیها مشهور هستند اما آیا محبوبند و ماندگار خواهند بود؟!قاسمی درباره رمز ماندگاری یک هنرمند نیز گفت: احترام گذاشتن به حرفه خود و کسانی که در آن زحمت میکشند و همچنین داشتن دانش کافی تلاش و تمرکز روی مسیر کاری میتواند به ماندگار شدن افراد کمک کند. مسائل زیادی مطرح است که باید آنها را تجربه کرد. ما در حرفه دشواری حضور پیدا کردیم و باید مراقبتهای لازم را انجام دهیم تا به ماندگاری برسیم. آداب بودن را دانستن سخت است. خیلی از جوانها این آداب را نمیدانند فکر میکنند دیر آمدن در زمان فیلمبرداری و یا متن را حفظ نکردن به دیده شدن آنها کمک میکند.
ما طبق آنچه یاد گرفتیم ساعتها تمرین میکنیم تا بتوانیم پلان مورد نظر را درست اجرا کنیم. وی در پاسخ به این پرسش که چرا در سینمای ما از زنانی که همسن و سال او هستند بیشتر در نقش مادر استفاده میشود و همواره در حاشیه قرار دارند و سینما به موضوعات آنها نمیپردازد، گفت: ابتدا باید بگویم که نگاه سینما به موضوعات مختلف مقطعی بوده مثلا در دورهای به طلاق توجه میشود و در دورهای دیگر به مساله اعتیاد. مد امروز هم پرداختن به جوانها است. از آنجایی که بیشتر نیروهای سینما، جوانترها هستند طبعا نگاه شان هم به همنسلان خودشان بودهاست. جوانها متاسفانه روی مشکلات افراد مسن اشراف ندارند. اتفاقا به دلیل مشکلات جوانها مشکلات افراد مسن و پا به سن گذاشته نیز بیشتر شده است. آنها همواره فکر میکنند که ما آنها را درک نمیکنیم در صورتی که این درک نکردن متقابل است. این فاصله هم باعث شده که هر نسلی رنجهای خودش را داشتهباشد.
علاقهمند به بازی در آثار مختلف هستم
این بازیگر شناخته شده کشورمان گفت: بعد از سالهای ۵۹ و ۶۰ خیلی سریع از جوانی افتادم به دامن مادری و مادر بزرگ بودن. در همه جای دنیا مادران شبیه به هم هستند و در بسیاری از زمینهها اشتراکات قابل توجهی دارند. باید دقت داشته باشید به صورت متداوم یک نقش را ایفا کردن بسیار سخت است و بازیگر باید با توجه به هوش خود میان آنها تفاوتهایی را قائل شود تا به تکرار نیفتد. من نیز تلاش داشتم همواره با کمک از داشتههایم و ابزارهایی که دارم این تفاوت را در میان نقشهای مادری که بازی کردم به وجود بیاورم.بازیگر فیلم سینمایی «پدر آن دیگری» در پایان خاطر نشان کرد: من هنوز هم تمرینهای خود را که در ارتباط با بازیگری است انجام میدهم و اعتقاد دارم تا زمانی که در توانم هست باید خود را برای ایفای هر نقشی آماده نگه دارم.می دانم که تا این لحظه تلاش خود را انجام دادهام و مانند هر بازیگر دیگری علاقهمند به بازی در نقشهای سخت هستم تا بتوانم از کاری که انجام میدهم و نقشی که خلق میکنم، لذت ببرم و مخاطب را با خود همراه کنم. هنوز هم علاقه مند به بازی در آثار مختلف هستم و تا زمانی که سرپا هستم و توان دارم تمرینهای مربوط به بازیگری را انجام خواهم داد.
ثریا قاسمی: تلاش كردهام به تكرار نیفتم
ثریا قاسمی گفت: مسائل مختلف سینما را در گردهماییهای مختلف چون جشنوارهها باید مطرح و حل كرد. اگر این اتفاق بیفتد میتوان گفت كه برگزاری این جشنوارهها مفید خواهد بود.
۱۳۹۵/۹/۲۵