نسخه چاپی

دولت سیگار وارداتی را ترك می‌كند؟

در حالی كه دولت مكلف است تا پایان سال جاری واردات سیگار را به صفر برساند، آمار گمرك حاكی از آن است كه واردات سیگار در هشت ماهه امسال نسبت به سال گذشته با كاهش چشمگیری همراه بوده و دولت به دنبال انجام این اقدام است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، برنامه پنجم توسعه دولت را مکلف کرده است که تا پایان این برنامه واردات سیگار به صفر برسد، به عبارت دیگر با پایان یافتن مدت برنامه پنجم توسعه ورود سیگار به کشور نیز ممنوع می‌شود.

برنامه پنجم توسعه در حقیقت باید در پایان سال ۱۳۹۴ پایان می‌یافت که با تصویب مجلس شورای اسلامی مدت این برنامه یک سال دیگر، یعنی تا پایان امسال تمدید شد و دولت تا پایان امسال فرصت دارد که نسبت به قطع واردات سیگار اقدام کند.

در همین راستا در مدتی است که دولت مجوزهایی را به شرکت‌های داخلی و خارجی برای تولید سیگار در داخل کشور داده است که نظر می‌رسد با این اقدام دولت قصد دارد نیاز داخل را از طریق تولید داخلی تامین کرده و طبق برنامه به واردات سیگار پایان دهد؛ موضوعی که برخی از کارشناسان و تولیدکنندگان معتقدند که عملی نیست و در حال حاضر بستر لازم برای تامین نیاز داخلی سیگار در کشور وجود ندارد.

اظهارات ضد و نقیض مدیران عامل شرکت دخانیات ایران در برهه‌های مختلف نیز جالب توجه است، به طوریکه شهبازی، که مدتی سرپرستی این شرکت را بر عهده داشت، معتقد بود که امکان قطع واردات سیگار به سرعت و به یکباره وجود ندارد و تولید داخلی نیز توان تامین نیاز را نخواهد داشت.

از سوی دیگر محمدحسین برخوردار، مدیرعامل سابق شرکت دخانیات ایران معتقد بود که در صورت فراهم شدن شرایط، امکان تامین نیاز مردم از سوی تولیدکنندگان داخلی وجود دارد و دولت باید برای قطع واردات برنامه‌ریزی کند.

هرچند که در حال حاضر نیز بخشی از سیگارهای موجود در بازار، از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود و حجم سیگارهای قاچاق نیز از مصرف مردم کم نیست.

با این حال به نظر می‌رسد که دولت تصمیم گرفته تا به وظیفه خود بر اساس برنامه پنجم توسعه عمل کند و واردات سیگار را در مدت مشخص شده به صفر برساند، چراکه بر اساس آمار اعلام شده از سوی گمرک ایران، واردات سیگار در هشت ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش چشمگیری همراه بوده است.

بر اساس این گزارش، در هشت ماهه نخست سال گذشته ۹۶۴۸ تن انواع سیگار به ارزش ۶۴ میلیون و ۸۵۰ هزار دلار به ایران وارد شده بود و این در حالی است که در همین مدت در سال جاری تنها ۲۷ میلیارد دلار سیگار به ایران وارد شده است که نشان می‌دهد واردات در این مدت از نصف هم کمتر شده است.

کاهش واردات سیگار در حالی صورت گرفته که چندی پیش مسعود کرباسیان، رئیس کل گمرک از دریافت عوارض و هزینه‌های مختلف از واردکنندگان سیگار انتقاد کرده و گفته بود که بودجه کشور معتاد به دخانیات شده است.

به این ترتیب به نظر می‌رسد که با پایان یافتن سال ۱۳۹۵ و برنامه پنجم توسعه، دولت نیز به دنبال قطع واردات سیگار باشد، هرچند که مشخص نیست این اقدام تا چه اندازه تاثیر بر افزایش میزان قاچاق سیگار به داخل ایران خواهد گذاشت.

۱۳۹۵/۹/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...