نسخه چاپی

عضو سابق كمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با نما :

كنترل تورم در كشور چیزی جز خواب آشفته نیست/ حذف یك صفر عزت پول ملی را سركوب خواهد كرد

عکس خبري -کنترل تورم در کشور چيزي جز خواب آشفته نيست/ حذف يک صفر عزت پول ملي را سرکوب خواهد کرد

ابراهیم نكو نماینده سابق مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: كنترل تورم را باید در كف بازار و بین مردم مشاهده كرد، دولت یازدهم نه تنها كنترلی در تورم نداشته است بلكه به آن دامن هم زده است

به گزارش نما؛تغییر واحد پول در کشورها معمولا زمانی صورت می‌گیرد که نظام مالی و پولی کشور دچار تورم بالا و ارزش پول ملی پایین باشد.هیات دولت (روز چهارشنبه ۱۷ آذر) در جریان تصویب بخشی از لایحه مربوط به بانک مرکزی جمهوری اسلامی، تغییر واحد پول ملی از ریال به تومان را تصویب کرد.این لایحه باید به تصویب مجلس شورای اسلامی و تایید شورای نگهبان برسد این در حالی است که طرح حذف صفر پول ملی در دولت گذشته با پیشنهاد حذف 3 تا 4 صفر مطرح شده بود.
به نظر برخی کارشناسان نه تاثیر چندانی روی واحد پولی که در حال حاضر نیاز به تغییر آن احساس می‌شود، خواهد داشت، نه بر بازار ارز تاثیری می‌گذارد. تغییر واحد پول کشور ظاهرا اقدام چندان مناسبی نبوده، ‌هرچند که جزو لوایح بانک مرکزی بوده است، اما به نظر می‌رسد موجب تحمیل هزینه‌های بیشتری به دولت است و بر اثر فشار این هزینه‌ها ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور نظیر چهار یا پنج سال دیگر، دوباره مجبور به حذف صفرهای بیشتری از واحد پولی ایران شویم.

بعد از اعلام خبر حذف صفر، ولی الله سیف در صفحه اجتماعی خود نوشت:«در طول چند دهه گذشته به دلیل تورم انباشته، ریال عملا از مبادلات اقتصادی روزمره حذف شده و تومان جایگزین آن شده است؛ بنابراین مصوبه دولت در زمینه تغییر رسمی واحد پول ملی از ریال به تومان اقدامی برای تسهیل نسبی مبادلات اقتصادی در جامعه، رسمیت بخشیدن به عرف مورد قبول مردم کشور و در انطباق با واقعیت های موجود قابل تفصیل خواهد بود.»
پورابراهیمی رئیس کمسیون اقتصادی هم در تازه‌ترین اظهارات خود در این رابطه اعلام کرده که با حذف یک صفر موافق نیستیم و مناسب آن است که حذف سه یا چهار صفر از سوی دولت پیشنهاد شده،‌ مورد بررسی قرار گرفته و در این باره اقدام شود.
محسن صرامی در گفتگو با خبرنگار نما گفت:حذف صفر با توجه به اینکه بازار کشش هیجان ندارد، همکاری نکردن بانکها در تامین نقدینگی و نزدیکی به پایان عمر دولت که تمرکز بر مدیریت اقتصاد کشور را سلب می کند باعث رکود اقتصادی و ایجاد تورم می شود.

صرامی با اشاره به اتمام عمر دولت در ماه‌های آتی گفت:تبدیل واحد پولی باید سال گذشته صورت می گرفت زیرا این کار انرژی زیادی طلب می کند و انجام آن قبل از انتخابات اشتباه است و اگر کار کارشناسی و تخصصی صورت نگیرد باعث تشدید تورم و رکود اقتصادی می شود
عضو سابق کمسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد:جمله "کنترل تورم در کشور" که از طرف دولت مطرح می شود چیزی جز خواب آشفته نیست، در اقتصاد خرد و کلان هیچ شاخصی تثبیت نشده است، روند افزایشی شبکه های مالیاتی و عوارضی،نرخ آب و برق بیانگر تورم در کشور است و در اقلام اساسی مردم آثار خود را برجای گذاشته است.
نماینده سابق خمینی شهر در مجلس با اشاره به ناتوانی دولت در کنترل تورم، گفت:کنترل تورم را باید در کف بازار و بین مردم مشاهده کرد، دولت یازدهم نه تنها کنترلی در تورم نداشته است بلکه به آن دامن هم زده است.

ابراهیم نکو نماینده سابق مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نما گفت:موضوع تغییر واحد پولی و کم کردن صفر ها در کشورهای مختلف هم رخ داده است و حتی بعضی کشورها در دوره های مختلف چند بار این کار را انجام داده اند.در کشور ما با توجه به محدودیت های بانکی نرخ بالای تورم انتظار می رفت حذف صفر زودتر صورت می گرفت.

ابراهيم نکو نماينده ادوالر مجلس نيز در گفتگو با خبرنگار نما گفت: تغییر ریال به تومان را یک اشتباه اقتصادی دانست و این تغییر عزت پول ملی را سرکوب خواهد کرد و به نوعی بی ارزش کردن واحد پولی کشور است و این اقدام نشان می دهد "ریال" هیچ ارزشی ندارد.
وی ادامه:تبدیل ریال به تومان هیچ مشکلی را نه تنها حل نخواهد کرد بلکه منجر به آبروریزی بانکی و پولی،سردرگمی مردم و ایجاد هزینه سنگین برای چاپ اسکانس های جدید خواهد شد.

وي تصریح کرد: باید حداقل سه صفر از واحد پولی حذف شود و ریال ثبات خود را حفظ کند،این کار مزایایی مانند:کاهش حجم مراودات پولی،کاهش هزینه های مردم در مراجعه بانک ها،کاهش سرقت را در پی دارد و حذف 4 صفر از واحد پولی کشور ریال در مقایسه با دلار عزتمندی پیدا خواهد کرد.
این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اعلام کاهش نرخ تورم افزود:مردم که هیچ تغییری در زندگی خود احساس نمی کنند و با توجه به مخفی بودن تورم که به رکود در چرخه اقتصادی به وجود می آید، دولتمردان نرخ تورم را با کاهش اعلام می کنند که نیاز به بررسی و کنترل تورم در چند ماه اخیر به بهای رکود مرگبار بوده است.
نکو در پایان گفت:در مقایسه به اوایل انقلاب شوکت پول ملی از دست رفته است و حذف صفرها به تنهایی به بهبود وضعیت اقتصادی کمکی نخواهد کرد ولی بعضی از هزینه ها جاری کشور را کاهش خواهد داد.
شایان ذکر است: واحد پول ایران از نزدیک به ۹۰ سال پیش به ریال تبدیل شد، اما طی سالهای اخیر با افزایش شدید تورم، عملا توسط مردم جای خود را به تومان داد.حذف صفر از واحد پول ملی و تغییر آن در کشورهایی که تورم بالایی دارند تجربه شده است. یکی از تجربه‌های موفق و نزدیک به زمان کنونی در این زمینه مربوط به ترکیه است که واحد پول خود را با حذف شش صفر آن، از لیره به لیره ترک جدید تغییر داد

۱۳۹۵/۹/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...