نسخه چاپی

ایران نباید به مذاكرات هسته ای وارد می‌شد

تحلیلگر مسائل آمریكا در رابطه با نقض برجام اشاره داشت: دو موضوع باید در این زمینه مدنظر قرار گیرد. نخست اینكه ایران نباید به این مذاكرات وارد می‌شد. وضعیتی كه در حال حاضر مشاهده می‌شود، نتیجه نداشتن ثبات استراتژیك است.

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز، پژوهشگر و تحلیلگر مسائل آمریکا در خصوص عدم امضای قانون تمدید تحریم‌های ضد ایران از سوی رئیس‌جمهور آمریکا و درعین‌ حال اجازه وی برای تبدیل آن به قانون، با اشاره به لزوم به کارگیری مهره‌های فضای بین‌الملل بیان داشت: از یک‌سو باید در نظر گرفت که امضا کردن یا نکردن اوباما از نظر حقوقی تفاوتی در اصل قضیه ندارد. هدف نهایی این جریان، اعمال تحریم‌ها است که در هر حال صورت می‌گیرد. از طرف دیگر، باید در نظر گرفت که فضای افکار عمومی جهانی هم در این مسئله تأثیرگذار است.

وی با بیان یکی از دلایل محتمل که باعث شد اوباما این قانون را امضا نکند، گفت: رئیس‌ جمهور آمریکا به دنبال ارسال این پیام به افکار عمومی جهانی بود که «اوباما عقاید و حرف‌های خود را پیگیری می‌کند»؛ این موضوع نوعی بازی سیاسی است.

تحلیلگر مسائل آمریکا در رابطه با نقض برجام اشاره داشت: دو موضوع باید در این زمینه مدنظر قرار گیرد. نخست اینکه ایران نباید به این مذاکرات وارد می‌شد. وضعیتی که در حال حاضر مشاهده می‌شود، نتیجه نداشتن ثبات استراتژیک است. ثبات استراتژیک یعنی طرح و برنامه‌هایی که باید در راستای هدف خود در دیپلماسی هسته‌ای داشت تا طرف مقابل در شرایطی مانند وضعیت کنونی برجام قادر نباشد به‌ دلخواه خود آن را تفسیر و به‌ راحتی نقض کند.

وی با توجه به آینده برجام و اقدامات لازم برای انجام طرف ایرانی بیان داشت: ایران به این مذاکرات وارد شد و به‌ ناچار باید آن را ادامه دهد. حداقل در افکار عمومی جهانی نمی‌توان به‌ طور یکجانبه برجام را نقض کرد؛ چراکه این امر تبعاتی برای کشور به دنبال دارد. در شرایط کنونی باید به سمت بازی با مهره رفت و از فضای ساختاری حاکم بر نظام بین‌الملل استفاده کرد. به‌ عبارت‌ دیگر باید از توزیع قدرت در نظام بین‌الملل و رقابت بین قدرت‌هایی چون آمریکا، رژیم صهیونیستی، اروپا، روسیه، چین و گروه 1+5 بهره برد.

غفوری با تأکید بر اینکه باید برای کمرنگ کردن نقش آمریکا تلاش کرد، افزود: ترامپ، افرادی را به‌ عنوان اعضای کابینه خود معرفی کرده که دیدگاه ضد ایرانی شدیدی دارند. به نظر می‌رسد ایران باید روی طرفهای غیر آمریکایی گروه 1+5 و کشورهای خارج از این گروه چون هندوستان و کشورهای دیگر نقش‌آفرین تمرکز و با آن‌ها ارتباط نزدیک برقرار کند. به‌گونه‌ای که قادر بود از این فضای ساختاری نظام بین‌الملل برای جهت دهی به دیپلماسی هسته‌ای خود سود برد.

وی با اشاره به اینکه می‌توان به سمت چین و روسیه و حتی اتحادیه اروپا علیرغم اینکه سیاست آمریکا را دنبال می‌کند، حرکت و آن‌ها را با خود همراه کرد، تأکید داشت: تأکید بر نقض برجام در این راستا شاید تا حدودی کارگشا باشد. واقعیت این است که شرایط سختی بر فضا حاکم است و به آینده برجام خوش‌بینی وجود ندارد.

پژوهشگر مسائل آمریکا با توجه به متضرر شدن ایران به دنبال برجام مطرح کرد: در حال حاضر حتی اگر طرف مقابل برجام را نقض کند، با تبلیغات گسترده خود، از خطرات ایران هسته‌ای سخن می‌گوید و به این وسیله باعث می‌شود که افکار عمومی چندان تحت تأثیر نقض برجام قرار نگیرد. در حالی‌ که اگر طرف ایرانی برجام را نقض کند، در اثر همان تبلیغات، تبعات زیادی به دنبال خواهد داشت. از طرف دیگر، هسته‌ای شدن کره شمالی نوعی ترس در سطح نظام بین‌الملل ایجاد کرده است. این مسئله شرایط را برای ایران سخت‌تر و مدیریت این شبه بحران را دشوار می‌کند.

۱۳۹۵/۹/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...