نسخه چاپی

مصر با جدیت موضوع ارتباط با ایران را دنبال كند

روزنامه مصری«الیوم السابع» در مقاله‌ای تاكید كرد زمان آن رسیده كه مصر با جدیت موضوع ارتباط با ایران را دنبال كند.

به گزارش نما به نقل از العالم، روزنامه مصری «الیوم السابع» در مقاله‌ای به قلم «سعید الشحات» سردبیر خود با عنوان «روابط ما با ایران و سوریه» با طرح این سوال که «چرا اقدام به از سرگیری روابط با ایران و سوریه نمی‌کنیم؟»، می‌نویسد: «این سوالی است که دکتر «شریف قاسم» استاد معروف اقتصاد در صفحه خود در فیسبوک مطرح کرد و موجب بحث و جدل‌هایی زیادی شد و من نیز چندین بار در مورد ضرورت از سرگیری این روابط نوشتم».

این روز نامه‌نگار مصری ادامه می‌دهد: «طبیعتا بازگشت روابط مصر با ایران و سوریه به تحولات کنونی منطقه که در قلب آن بحران سوریه قرار دارد، بستگی دارد؛ بحرانی که مصر در طول تاریخ ثابت کرد که امنیت آن با امنیت سوریه گره خورده است و نمی‌تواند سوریه را به حال خود رها کند تا شکار تروریست‌هایی شود که از هر نقطه‌‎ای از جهان وارد این کشور شده‌اند».

روزنامه مصری «الیوم السابع» می‌نویسد: «مصر در مواضع تاریخی خود بدون توجه به معیارهای آمریکا و همپیمانان آن اثبات کرد که تن دادن به مواضع آمریکا علیه سوریه بدین معناست که قاهره خود به خود در خندق تروریست‌ها قرار گرفته است. از این رو مصر معتقد است که توقف طرح تقسیم سوریه و حمایت از دولت و حاکمیت ملی این کشور مهمترین عنصر مدیریت این بحران است؛ زیرا محمد مرسی در زمان حکومتش در مصر دقیقا عکس این مساله را عمل کرد و تصمیم گرفت روابط دیپلماتیک قاهره با دمشق را قطع کند. حال سوال این‌که اگر قرار است به مبانی صحیح ناشی از مقتضیات حفاظت از امنیت ملی عربی باز گردیم، پس چرا باید روی موضع مرسی باقی بمانیم»؟

در ادامه این مطلب آمده است: «درست است که بازگشت روابط مصر با ایران و سوریه خشم کشورهای حاشیه خلیج فارس را به دنبال خواهد داشت، ولی آیا مصر در روابط این کشورها با ترکیه که اردوغان پس از 30 ژوئن 2013 (سرنگونی مرسی) به شدت علیه قاهره موضع‌گیری کرده، دخالت کرده است؟ آیا السیسی و دولت وی خواستار قطع روابط شورای همکاری خلیج فارس با آنکارا شده است»؟

«سعید الشحات» در ادامه مطلب خود تصریح می کند: «درباره پرونده روابط مصر با ایران، با وجود تمایل ایران به ازسرگیری روابط با قاهره اکنون زمان آن فرا رسیده که مصر با جدیت آن را دنبال کند و اگر قاهره بخواهد در این باره، روی روابط خود با کشورهای حاشیه خلیج فارس که تمایلی به نزدیکی روابط مصر و ایران ندارند، حساب و کتاب کند، پس این حق هر شهروند مصری است که خود سوال کند که تا کی خشم این کشورها باید ادامه داشته باشد، در حالی که روابط گرم اقتصادی و سیاسی میان کشورهای حاشیه خلیج فارس با ایران به استثنای عربستان و بحرین وجود دارد».

این روزنامه در پایان نوشته است: «بله پرونده‌های مبهمی در منطقه وجود دارد که سوالات زیادی را درباره نقش ایران در کشورهای منطقه از جمله عراق و یمن ایجاد می کنند، اما در حال حاضر باید این سوال‌ها از طریق روابط مستقیم و بدون واسطه مطرح شود و این اطمینان وجود داشته باشد که مصر در زمین سفت و سخت و مستحکمی ایستاده است که منافع ملی آن را محقق می کند».

۱۳۹۵/۱۰/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...