نسخه چاپی

علی اكبر كریمی در گفتگو با نما:

حمایت از صنایع آلاینده به چه قیمتی/ منابع آلایندگی در شازند باید به صورت جدی مهار شود

عکس خبري -حمايت از صنايع آلاينده به چه قيمتي/ منابع آلايندگي در شازند بايد به صورت جدي مهار شود

عضو كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: با عنایت به استاندارهای مصوب دولت، واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهها غالبا باید آلاینده به حساب بیایند، اما متاسفانه با اعمال نفوذ، پتروشیمی و پالایشگاهها از این قاعده مستثنی می شوند

علی اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص صنایع آلاینده استان اراک و تاثیر آن بر محیط زیست این استان به نما گفت: شهر اراک از حدود 15 سال قبل که برنامه های دوم و سوم تصویب می شد، نامش در کنار کلانشهرهای بزرگ کشور که درگیر مشکل آلودگی هوا هستند، ثبت شد.
وی ادامه داد: عمده ترین دلایل وجود آلایندگی هوا در شهر اراک و تا حدی زیادی در استان مرکزی، در وهله اول صنایع آلاینده و بعد وسائل نقلیه هستند.
وی افزود: صنایعی که آلاینده هستند و میزان آلایندگی شان بالا است، هر سال مشخص، و در لیست صنایع آلاینده ثبت می شوند، که در این صورت موظفند، یک درصد از فروش خود را به عنوان عوراض آلایندگی به دولت پراخت کنند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بخصوص شرکتهای پتروشیمی و پالایشگاه در قانون اولیه مالیات بر ارزش افزوده که در سال 1377 به تصویب رسید، در آنجا به طور مشخص تصریح شده بود که پالایشگاه و پتروشیمی جزو صنایع آلاینده هستند.
کریمی خاطر نشان کرد: اما متاسفانه در سالهای اخیر با توجه به پیگیریهای افراد ذی نفع در پالایشگاه و پتروشیمی، اقدام به اخذ استفساریه از معاونت حقوقی ریاست جمهوری کردند و در آنجا اشاره شد، تنها آن دسته ای از پالایشگاه و پتروشیمی هایی که آلایندگیشان تایید شود، جزو صنایع آلاینده محسوب می شوند و نه اینکه به طور مطلق همه واحدهای پتروشیمی و پالایشگاه جزو صنایع آلاینده قرار بگیرند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این موضوع مشکلاتی را برای استان اراک ایجاد کرده است، ادامه داد: در استان مرکزی سازمان محیط زیست اعلام کرده، پتروشیمی اراک از فهرست صنایع آلاینده خارج شده است، در حالی که هیئت دولت در فرورین ماه امسال طبق آیین نامه جدید، در خصوص تعیین استاندارهای آلایندگی صنایع، که بر اساس آن، واحد ها طبق استاندارهایی که نسبت به گذشته سخت گیرانه تر است، باید مورد ارزیابی مجدد قرار بگیرند.
کریمی با بیان اینکه با عنایت به این استاندارهای مصوب دولت، واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهها غالبا باید آلاینده به حساب بیایند و تصریح کرد: اما متاسفانه با اعمال نفوذ، پتروشیمی و پالایشگاهها از این قاعده مستثنی می شوند و این موضوع مورد پیگیری نمایندگان اراک در مجلس شورای اسلامی است، این پیگیری تا حصول نتیجه ادامه خواهد پیدا کرد.
وی تاکید کرد: اقداماتی هم اگر در دولت آقای روحانی انجام شده است، به میزانی که انتظار می رفت، نبود و در کاهش آلودگی های محیط زیست اراک اتفاقی نیوفتاده است. طرح مصوبی در دولت تحت عنوان طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک که در سال 87 به تصویب هیئت وزیران رسیده است، وجود دارد.
وی در پایان گفت: تا کنون در خصوص این طرح، متاسفانه شاهد پیشرفت زیادی نبوده ایم، چون این طرح، در خصوص تامین اعتبار، اقدامات اجرایی و دچار مشکلاتی است و همچنان شاهد این هستیم که مشکل آلودگی هوای اراک و سایر نقاط استان مرکزی یکی از معضلات جدی این استان و رفع آلایندگی از مطالبات به حق مردم است.

۱۳۹۵/۱۰/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...