نسخه چاپی

اين موفقيت ها به دليل توجه به تيم پايه و تجربه ولاسكو است

مصطفی كارخانه: من گفتم بروید امثال آقای ولاسكو را بیاوریم

عکس خبري -مصطفي کارخانه: من گفتم برويد امثال آقاي ولاسکو را بياوريم

كارخانه:ایشان همواره الگوی خود من در مربی‌گری بوده است و این را قبول دارم و حتی قبلاً می‌گفتم برویم امثال آقای ولاسكو را بیاوریم. آقای ولاسكو نشان داد كه تأثیرگذار است.

به گزارش نما، با توجه به راه یابی ایران به لیگ جهانی و کسب این موفقیت فرصتی به دست آمد تا با مصطفی کارخانه مربی سابق تیم ملی گفتگویی انجام دهیم و دلایل پیروزی و پیشرف را جویا شویم.
قسمت هایی از این مصاحبه که در روزنامه الکترونیک شما منتشر شد را مرور میکنیم.
*والیبال سال‌هاست که برنامه‌ریزی‌هایش را شروع و هزینه کرده است که امروز نتیجه‌اش را بگیرد. کارها واقعاً اصولی بوده و در این زمینه کارهای متعددی انجام شده است از جمله توجه به تیم‌های پایه و برنامه‌ریزی اصولی، ارتباط با تیم‌های بزرگ دنیا، الگوبرداری شیوه‌های نوین، تکنولوژی نوین سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و صبوری کردن و حوصله به خرج دادن. والیبال ورزش سختی است و فراگیری و اجرای تکنیک‌هایش دشوار و برای اینها باید هزینه می‌شد که شده است. باید سختی‌هایی تحمل می‌شد که شد و کارهای زیربنایی که می‌بایست انجام می‌شد، انجام شد. از همه ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود استفاده شد و همه این عوامل دست به دست هم دادند که امروز والیبال به جایگاه بالایی رسیده است. به نظر من زیرساخت‌ها و معیارها درست بوده و امروز هم سکان دست آقای ولاسکو افتاده است. همان‌طور که گفتم در گذشته کارهای زیادی انجام شد و حالا آقای ولاسکو دارد از نتایج آنها به‌خوبی استفاده می‌کند. فدراسیون والیبال واقعاً دارد روی یک برنامه و چهارچوب خوب حرکت می‌کند. در واقع برنامه‌ریزی‌های قبلی مثل بذری است که پاشیده شده است و حالا دارد به بار می‌نشیند.
*آقای ولاسکو یک سال است که آمده است. مربیان قبلی خیلی زحمت کشیدند. فدراسیون خیلی زحمت کشید و همه چیز را مهیا کردند. در این میان فدراسیون به این نتیجه رسید که به یک مربی تراز اول دنیا نیاز دارد و انتخاب هم درست بود. آقای ولاسکو اسم و آوازه بزرگی دارد و توانسته است تأثیرگذار باشد. از حالا به بعد تیم والبیال نیاز به یک آدم تأثیرگذار داشت که تجربه بین‌المللی و قابلیت‌های بالایی داشته و مورد قبول دنیا هم باشد. در هر صورت مربیان وطنی خیلی زحمت کشیدند. این همه قهرمانی در سطح جوانان و نوجوانان در گذشته و توجه به تیم‌های پایه باعث شد که الان همان‌ها بازیکنان تیم ملی بزرگسالان شدند. در واقع جوانان آن موقع باتجربه شدند و استفاده از این تجربه‌ها را یک مربی باتجربه‌تر از مربیان وطنی می‌خواست که آقای ولاسکو آمده و انتخاب درستی هم هست. ایشان همواره الگوی خود من در مربی‌گری بوده است و این را قبول دارم و حتی قبلاً می‌گفتم برویم امثال آقای ولاسکو را بیاوریم. آقای ولاسکو نشان داد که تأثیرگذار است.
*همه این هزینه‌ها پولی نیست. یک بخش آن اردوهای بین‌المللی خوب و بازی با تیم‌های خوب دنیا بود. برای بازیکنانمان هزینه کردیم و برای آنها حوصله به خرج دادیم، در هر صورت آنها آن موقع جوان بودند. با وجود این خیلی‌ها انتقاد کردند جوان‌گرایی زود است، به هر حال این کار صورت گرفت و الحمدلله جواب داد و توانمندی بازیکنان بالا رفته است و به بازیکنان خوبی تبدیل شده‌اند.
*به نظر من هر رشته‌ای که واقعاً دارد کار می‌کند و زحمت می‌کشد و برای مملکتش افتخار کسب می‌کند و ظرفیت‌های بالایی دارد باید هم حمایت مالی شود و هم معنوی. به رشته خاصی کاری ندارم، اما معتقدم والیبال ظرفیت بالایی دارد و لیاقت و شایستگی این حمایت را دارد و سازمان ورزش و مسئولین ما باید نگاه ویژه و عمیقی به والیبال داشته باشند. والیبال می‌تواند کارهای بزرگی را انجام بدهد و آینده درخشانی پیش رو دارد. ما مجموعه خوبی داریم، شامل فدراسیون، بازیکنان، کادر فنی و مربیان و همگی دارند زحمت می‌کشند و سازندگی می‌کنند. یک بخش این موفقیت را مدیون باشگاه‌های خوبمان هستیم. این باشگاه‌ها هستند که به بازیکن پول می‌دهند و دغدغه‌اش را برطرف می‌کنند. نباید اینها را نادیده بگیریم. به هر حال فضای خوبی در والیبال حاکم است و باید حمایت و تشویق شوند.

۱۳۹۱/۶/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...