نسخه چاپی

دستاورد ۱۰ ساله یمن در عرصه بهداشت عمومی از بین رفت

صندوق كودكان سازمان ملل متحد امروز(سه‌شنبه) اعلام كرد، در پی جنگ و بحران اقتصادی، یك دهه دستاورد یمن در عرصه بهداشت عمومی از بین رفته و كودكان بیشتری در معرض سوءتغذیه قرار گرفتند.

به گزارش نما؛ خبرگزاری دانشجو به نقل از خبرگزاری رویترز، صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف)گزارش داد، تقریبا ۳ / ۳ میلیون تن از جمله ۲ / ۲ میلیون کودک در سراسر یمن، فقیرترین کشور شبه‌جزیره عرب از سوءتغذیه حاد رنج می‌برند و ۴۶۰ هزار کودک زیر پنج سال سوءتغذیه حاد دارد.



مریتکسل رلانو، نماینده یونیسف در امور یمن گفت: آنچه ما را نگران می‌کند شیوع سوءتغذیه حاد است که جان کودکان را می‌گیرد. به دلیل سیستم بهداشتی مخدوش، درگیری و بحران اقتصادی ما ۱۰ سال به عقب برگشته‌ایم. این بدین معناست که دستاورد بهداشتی یک دهه از بین رفته است. اکنون ۶۳ تن از هر ۱۰۰۰ تن پیش از پنجمین سال تولد می‌میرند و این آمار سال ۲۰۱۴ به اندازه ۵۳ کودک بود.



به گفته این نماینده، کودکان و زنان باردار و زنان شیرده عمدتا در استان صعده در شمال یمن و منطقه ساحلی حدیده و تعز در جنوب یمن تحت تاثیر شدید قرار گرفتند. تیم‌های سیار یونیسف با ۳۲۳ هزار مورد سوءتغذیه حاد در سال جاری مواجه شدند. این آمار برای سال گذشته ۲۳۷ هزار مورد بوده است.



تجاوز نظامی ائتلاف عربی تحت حمایت عربستان به یمن که از ۲۰۱۵ آغاز شده جان غیرنظامیان بسیاری را گرفته و موجب بی‌خانمانی شمار کثیری از مردم این کشور شده است. به رغم اعتراضات نهادهای سیاسی و حقوق بشری بین‌المللی، عربستان هرگونه هدف گرفتن غیرنظامیان را رد می‌کند.



یونیسف همچنین خواستار کمک سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری در سال ۲۰۱۷ برای حمایت از میلیون‌ها کودک سراسر جهان شد که با جنگ، سوءتغذیه و سایر بحران‌های انسانی روبرو هستند. یونیسف سال گذشته خواستار جمع‌آوری ۸ / ۲ میلیارد دلار شده بود که با تشدید درگیری‌ها در یمن،‌ سودان جنوبی و عراق این رقم به ۲ / ۳ میلیارد دلار رسید.

۱۳۹۵/۱۱/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...