نسخه چاپی

چادرنشینی هزاران سیل‌زده بلوچستان تا چند ماه‌!

مردم بلوچستان مردم خون‌گرمی هستند و بی‌شك به كمك یكدیگر می‌آیند، ولی مشكل منازل تخریب شده و نداشتن محل اسكان، توسط مردم قابل حل نیست.مردم مناطق سیل‌زده وضعیت مالی مناسبی ندارند كه بتوانند از وام‌های 20 میلیونی قرض‌الحسنه در نظر گرفته شده استفاده كنند

به گزارش نما وقتی خبرنگار تسنیم برای بررسی آخرین وضعیت مردم سیل‌زده سیستان و بلوچستان به استاندار تماس گرفت، وی در اقدامی کم‌سابقه به رسانه‌ها حمله کرد و گفت: "رسانه‌ها کاسه داغ‌تر از آش نشوند".
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، در حالی یک هفته از سیل جنوب استان می‌گذرد که هنوز تسهیلات مد نظر دولت برای بازسازی مناطق سیل‌زده به مردم واگذار نشده و به گفته مسئولان ممکن است مردم سیل‌زده چند ماهی در چادر زندگی کنند.
این شرایط در حالی است که امروز هواشناسی سیستان و بلوچستان بار دیگر اخطاریه‌ای جوی صادر کرد و نسبت به شرایط حاد جوی روزهای آینده هشدار داد. هشداری از جنس سرمای شدید هوا، وزش بادهای شدید و بارش‌های سنگین در برخی نقاط استان.
در اخطاریه جوی هواشناسی آمده: عصر پنجشنبه رگبار باران و گاهی رعد و برق در شهرهای شمالی، زاهدان، نواحی مرکزی، شمال غرب و مرز غربی استان متوسط تا نسبتاً سنگین بوده و پیش‌بینی می‌شود در روز جمعه شدت بارش‌ها در نواحی مرکزی استان(زاهدان، خاش، ایرانشهر و توابع آنها) و با شدت کمتر در نواحی جنوبی‌تر باشد که منجر به آبگرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب در این مناطق خواهد شد.
این اخطاریه افزوده است: از عصر چهارشنبه و در روزهای پنجشنبه و جمعه در نواحی مرکزی، مرز غربی و نیمه جنوبی استان وزش بادهای شدید جنوب- جنوب غربی خواهیم داشت. با توجه به شدت وزش باد(حدود 75 تا 85 کیلومتر بر ساعت) احتمال طوفان شن و کاهش دید و خسارت به تاسیسات و خطوط انتقال برق در این مناطق وجود دارد.
به گفته هواشناسی با توجه به نفوذ جریانات سرد از روز جمعه و در هفته آینده شاهد کاهش محسوس دما بین 8 تا 12 درجه سلسیوس به ویژه در نیمه شمالی استان خواهیم بود که در طول شب در نواحی سردسیر همراه با یخبندان شبانه است.
بی‌خانمان‌های سیل، بی‌خانمان‌تر می‌شوند؟
این وضعیت حاد جوی در شرایطی امروز به مسئولان استان اعلام شده که هزاران بی‌خانمان از سیل، همچنان در چادر اسکان دارند و ممکن است آنها و مردم ساکن در خانه‌های آسیب دیده بار دیگر در جریان این شرایط آب و هوایی دچار آسیب‌های بیشتر شوند.
به گفته رسول راشکی مدیرکل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان، تاکنون نزدیک به 10 هزار نفر از مردم سیل‌زده جنوب استان به صورت موقت اسکان داده شده‌اند.
این اسکان موقت در شرایطی است که مدیریت بحران سیستان و بلوچستان هنوز ارزیابی دقیقی از مدت زندگی سیل‌زدگان در چادر ندارد.
رضا اربابی مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان در پاسخ به سئوال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه "وضعیت سیل‌زدگانی که منازل آنها تخریب شده و هم‌اکنون در چادرهای جمعیت هلال احمر اسکان موقت دارند تا زمان بازسازی منازل آنها چگونه است و آیا تمهیداتی برای فراهم‌سازی شرایط مناسب اسکان آنها در نظر گرفته شده است؟" گفت: وام بازسازی منازل به زودی به مردم پرداخت می‌شود تا بازسازی منازل را در 2 تا 3 ماه انجام دهند.
مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان در پاسخ به این سوال که "آیا مردم باید در مدت این 2 تا 3 ماه در چادر زندگی کنند؟"، عنوان کرد: بافت منطقه اینطور است ولی ما باید با دوستان جمعیت هلال احمر و بنیاد مسکن صحبت کنیم که مشخص شود آیا پیش‌بینی جایگزینی برای چادرها شده و برای افرادی که منازل آنها دچار مشکلات حاد است راهکاری پیدا شود.
استاندار: رسانه‌ها برای مردم کاسه داغ‌تر از آش نشوند
استاندار سیستان و بلوچستان نیز ارزیابی دقیقی در این باره ندارد. وی در گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگار تسنیم گفت: خود مردم به یکدیگر کمک می‌کنند.
علی‌اوسط هاشمی در پاسخ به سئوال خبرنگار تسنیم که "وضعیت مردمی که در چادر اسکان موقت داده شده‌اند، تا زمان بازسازی منازل آنها چگونه است؟"، اظهار داشت: مردم در چادر نیستند شما زیاد جدی نگیرید. بنده شخصاً به مناطق سیل‌زده سر زدم و منازل تخریب شده را یک به یک سرکشی کردم؛ مردم این مناطق آنقدر هم انسان‌های بی‌عاطفه‌ای نیستند که یکدیگر را رها کنند.
استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: اقدامات لازم انجام شده و جلسات هم در این زمینه برگزار شده؛ نباید یک روزه انتظار معجزه داشت و رسانه‌ها هم نباید برای مردم کاسه داغ‌تر از آش بشوند.
هاشمی گفت: مردم خود کارهای انجام شده را می‌بینند و معاون رئیس جمهور و همه ما در جمع مردم رفته‌ایم و کار در روال منطقی و درستش در حال پیشروی است و هر جا تخریب شده باشد فقط وام و کمک بلاعوض پرداخت می‌شود.
نداشتن محل اسکان، توسط مردم قابل حل نیست
اما به عقیده نماینده مجلس مشکل اسکان سیل‌زدگان توسط مردم حل شدنی نیست. حسینعلی شهریاری در این باره به خبرنگار تسنیم گفت: مردم بلوچستان مردم خون‌گرمی هستند و بی‌شک به کمک یکدیگر می‌آیند، ولی مشکل منازل تخریب شده و نداشتن محل اسکان، توسط مردم قابل حل نیست.
نماینده مردم زاهدان در مجلس با اشاره به کمک‌های در نظر گرفته شده جهت بازسازی منازل تخریب شده بالای 30 درصد در پی وقوع سیل، اظهار داشت: مردم مناطق سیل‌زده وضعیت مالی مناسبی ندارند که بتوانند از وام‌های 20 میلیونی قرض‌الحسنه در نظر گرفته شده استفاده کنند، چرا که توان بازپرداخت آن را ندارد از طرفی با پرداخت کمک 5 میلیون تومانی بلاعوض برای آنها مشکلی از مردم حل نمی‌شود و امکان بازسازی وجود ندارد.
وی ادامه داد: دولت باید کمک‌های ویژه‌ای را برای مردم سیل‌زده استان در نظر بگیرد؛ چرا که طبق آمار دولت فقیرترین مردم کشور مردم سیستان و بلوچستان هستند و بی‌شک مردم محروم روستاهای بلوچستان در چنین استانی، شرایط لازم برای استفاده از وام بازسازی منازل را ندارند.
شهریاری خاطرنشان کرد: مناطق سیل‌زده فرصت مناسبی برای دولت فراهم کرده تا با خدمت‌رسانی و توجه ویژه به این مناطق، در انتخابات بهره‌برداری مناسبی داشته باشد و دولت باید به این مردم محروم کمک بهتری داشته باشد.
وظیفه رسانه شفاف‌سازی و پیگیری مشکلات مردم است
عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: وظیفه رسانه‌ها شفاف‌سازی، پیگیری مشکلات مردم و آگاه کردن مردم از حقوق شهروندی است.
وی ادامه داد: مردم انتظار دارند رسانه‌ها به روند مشکلات آنها رسیدگی کنند و حقوق قانونی و شهرندی را بیان و از مسئولان پیگیری کنند و بی‌شک روند خدمت‌رسانی به مردم سیل‌زده هم از مواردی است که رسانه‌ها باید به آن بپردازند.
سیل بیش از 200 میلیارد تومان خسارت در پی داشته
رضا اربابی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با تسنیم گفت: بر اساس برآوردهایی که تاکنون توسط کارشناسان ارزیاب دستگاه‌های اجرایی مختلف استان انجام شده، سیل اخیر سیستان و بلوچستان بیش از 200 میلیارد تومان خسارت در پی داشته است.
وی افزود: این خسارات مربوط بخش‌های مختلف از جمله تاسیسات زیربنایی، کشاورزی، راه، بهداشت و منازل است و عمده خسارات به ترتیب به راه‌ها و بخش کشاورزی وارد شده است. در زمینه خسارات وارده به محورهای مواصلاتی بخش اعظم خسارات مربوط به راه‌های فرعی و روستایی جنوب استان است.
3500 منزل خسارت دیده نیازمند بازسازی و تعمیر است
اربابی با اشاره به فعالیت کارشناسان ارزیاب جهت تعیین میزان خسارات وارده به منازل سیل‌زده و آسیب دیده مردم، گفت: براساس آخرین اطلاعاتی که به دست ما رسیده در جریان سیل اخیر بیش از 3500 منزل در جنوب سیستان و بلوچستان خسارت دیده نیازمند بازسازی و تعمیر است.
مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان افزود: حدود 1150 مورد از این منازل نیازمند بازسازی است و مردم سیل‌زده در حال حاضر می‌توانند با مراجعه به بنیاد مسکن هر شهرستان جهت تشکیل پرونده برای دریافت وام بازسازی منازل اقدام کنند.
وی خاطرنشان کرد: بخش عمده امدادرسانی در مناطق سیل‌زده به پایان رسیده اما تیم‌های امدادی همچنان به صورت محدود در سطح استان مستقر هستند تا در صورت لزورم به مردم امدادرسانی کنند.
2100 خانوار سیل‌زده در چادر اسکان موقت داده شده‌اند
رسول راشکی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: به طور معمول اسکان مردم در چادر که معمولاً در شرایط بحران انجام می‌شود معمولاً موقت و 10 روزه است و نهایتاً تا یک ماه ادامه دارد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان افزود: مدیریت بحران باید برای ادامه روند اسکان مردم سیل‌زده چاره‌اندیشی کند و ما اطلاعی نداریم که قرار است به چه نحو عمل کنند. در جریان وقوع سیل در سیستان و بلوچستان آن بخش از وظیفه که برعهده جمعیت هلال احمر بوده انجام شده و در زمینه بقیه روند ستاد مدیریت بحران استان باید پاسخگو باشد.
وی با بیان اینکه بخش عمده مردم سیل‌زده سیستان و بلوچستان امدادرسانی شده و در حال حاضر حدود 30 درصد نیروهای امدادی در مناطق سیل‌زده فعال هستند، افزود: براساس جمع‌بندی آمار در روز گذشته، تاکنون 2099 خانوار آسیب دیده در پی وقوع سیل شامل 9776 نفر توسط نیروهای جمعیت هلال‌احمر استان اسکان موقت داده شده‌اند.

۱۳۹۵/۱۱/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...