نسخه چاپی

كارگردان مستند پرونده ناتمام مطرح كرد:

هدف اصلی فیلم نیمروز، ساده سازی انفجارنخست وزیری و تطهیر عوامل آن است/ نیمروز در واقع در انفجار نخست وزیری به مخاطب دروغ می گوید

عکس خبري -هدف اصلي فيلم نيمروز، ساده سازي انفجارنخست وزيري و تطهير عوامل آن است/ نيمروز در واقع در انفجار نخست وزيري به مخاطب دروغ مي گويد

كارگردان مستند پرونده ناتمام گفت: گرچه بارها توسط عوامل فیلم گفته شده انگیزه ساخت این فیلم روایت حوادث تابستان ۶۰ بوده، اما بواقع هدف اصلی آن، ساده سازی انفجارنخست وزیری و تطهیر عوامل آن است چنان كه كوشیده كه این انفجار را به مانند سایر انفجارهای آن مقطع بدون هیچ ابهامی نشان دهد.

از آنجایی که حمایت هایی بسیاری را از فیلم نمیروز که در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده است شاهد هستیم کارگردانان و پژوهشگرانی هم هستند که منتقد فیلم می باشند از این رو برای بخشی از این نظرات را منعکس کرده ایم:
سید جواد موگویی، کارگردان مستند پرونده ناتمام، در انتقاد از فیلم نمیروز و نیمه پنهان، گفت: فرم، درام، قصه و جلوه های ویژه فیلم فوق العاده است و فیلم توانسته به درستی و زیبایی روزهای خونین تهران را در سال ۶۰ به تصویر بکشاند اما تمرکز فیلم بر روی سه ترور مهم انفجار ۶ تیر، ۷ تیر و ۸ شهریور در تابستان ۶۰ است.
وی در ادامه با بیان این مطلب که فیلم به بیننده این گونه القاء می کند که این انفجارها توسط عناصر نفوذی سازمان مجاهدین خلق در ارکان سیاسی و نظامی صورت گرفته است، افزود: در این فیلم شخصیتی منفی، تند و دگم از شهید لاجوردی دادستان انقلاب تهران نشان داده می شود که به دنبال اعدام عجولانه اعضای سازمان است.
کارگردان مستند پرونده ناتمام تصریح کرد: در فیلم گفته می شود که عامل انفجار ۷ تیر، محمدرضا کلاهی مسئول برگزاری جلسات حزب جمهوری اسلامی بوده است.
موگویی در ادامه بیان داشت: فیلم در ادامه از نفوذی دیگری در اطلاعات سپاه به نام "عباس زریباف" (مسول شنود) پرده برمی دارد.

وی در ادامه به اوج فیلم اشاره کرد و اظهار داشت: اوج فیلم آنجایی است که همه متوجه می شوند که مسعود کشمیری عضو دفتر نخست وزیری، که گاهی مسئول عملیات سپاه به او گزارش برخورد با سازمان و نفوذی ها را هم می داده، خود عامل انفجار ۸ شهریور شده است.

کارگردان مستند پرونده ناتمام در ادامه با انتقاد از فیلم ادامه داد: فیلم نیمروز در بخشی از فیلم می کوشد تا چند بعد از زوایای شخصیت کشمیری را پنهان کند مثلا در فیلم هیچ گاه به بیننده جایگاه کشمیری در نخست وزیری گفته نمی شود این در حالی است که او جانشین دبیر شورای امنیت ملی بالاترین نهاد تصمیم گیری امنیتی در کشور بوده و حتی از طرف دبیر حق امضا داشته‌ اما فیلم کوشیده او را در کنار کلاهی و زریباف در یک جایگاه پایین نشان بدهد.

موگویی با طرح پرسشی مبنی بر این که چرا فیلم این جایگاه را برای بیننده فاش نمی کند؟، گفت: این سوال همان سوالی است که برای بیننده ایجاد می شود که کشمیری چگونه و توسط چه کسی و یا جریانی به این سمت مهم و عالی رسیده، این در حالی است که در همان مقطع همواره موجب بازگشایی پرونده انفجار شده بود.
وی یادآور شد: بر اساس فیلم، هنگامی کشف می شود که کشمیری عامل انفجار است که پزشک قانونی تشخیص می دهد که جسدی که بعنوان پیکر کشمیری تحویل پزشکی قانونی داده اند، تنها کیسه ای از پودر و خاکستر بوده و به همین دلیل جواز دفن را صادر نمی کند و در این بخش از فیلم است که فیلم از فاز پنهان کاری وارد دروغ گویی می شود.
کارگردان مستند پرونده ناتمام به دروغ فیلم در عدم جواز دفن کشمیری اشاره کرد و گفت: نخستین دروغ فیلم در همین بخش است چرا که کشمیری در کنار تابوت رجایی و باهنر تشییع و به خاک سپرده شد و در حقیقت شک و تردیدها درباره کشمیری هنگامی آغاز شد که در مجلس تابوت ها باز شد و مشخص شد که تابوت کشمیری خالی و قلابی است.

موگویی ادامه داد: بزرگترین مخفی کاری که فیلم انجام می دهد آنجایی است که برای بیننده این سوال را مطرح نمی کند که چگونه و چه شخص یا اشخاصی برای کشمیری تابوت ساختند و یک کیسه خاکستر را به جای جنازه کشمیری جا زدند؟ و چگونه تابوت خالی او را در کنار تابوت رجایی و باهنر در میان مردم تشییع کردند!؟

وی در ادامه نقد از فیلم نمیروز گفت: فیلم هیچ یک از سوالات مخاطبان را طرح نمی کند و فقط در سکانسی که تیم سپاه با عضو برجسته نخست وزیری (بهزاد نبوی ) جلسه دارد، این سوال را مطرح می کند که چرا نام کشمیری بعنوان شهید اعلام می شود؟! و نبوی هم پاسخ میدهد که از دستمان در رفت!!!

کارگردان مستند پرونده ناتمام بیان داشت: فیلم در پایان با کشته شدن موسی خیابانی (نفر دوم سازمان)به پایان می رسد و گویی اینکه پرونده نفوذی ها و انفجار ۸ شهریور نیز پایان پذیرفته است.

موگویی در ادامه از فیلم نمیروز نتیجه گیری کرد و گفت: گرچه بارها توسط عوامل فیلم گفته شده انگیزه ساخت این فیلم روایت حوادث تابستان ۶۰ بوده، اما بواقع هدف اصلی آن، ساده سازی انفجارنخست وزیری و تطهیر عوامل آن است چنان که کوشیده که این انفجار را به مانند سایر انفجارهای آن مقطع بدون هیچ ابهامی نشان دهد.

وی در خاتمه بیان کرد: فیلم از یک سو سعی در ساده سازی و همگون سازی عملیات انفجار نخست وزیری با سایر عملیاتهای سازمان می کند و از سویی دیگر القا می کند که ابهامات درباره نقش عوامل یاری کننده کشمیری، حاصل ذهنیت های شخصیت تند، دگم و بی منطق لاجوردی بوده این درحالی است که همین ابهامات منجر به دستگیری تعدادی از اعضای دفتر نخست وزیری شده بود تا رسیدگی به این پرونده بیش از ۵ سال به طول بی انجامد‌.


نقش لاجوردی در فیلم نمیروز نادیده گرفته شده است/ نمیروز داستان شهید سازی و جنازه سازی از کشمیری را یک اتفاق معرفی می کند

حسین قاسمی، پژوهشگر، نیز در نقد فیلم "ماجرای نیمروز " گفت: این فیلم با تحریف واقعیت های تاریخی شروع می شود در آنجا که داستان را به درگیری سازمان منافقین با حزب جمهوری اسلامی تقلیل می دهد و عملا داستان را به درگیری با یک حزب فروکاسته می کشاند و سازمان را مخالف حزب ودرگیری ها و آشوب ها را ثمره رقابت سیاسی میان این دو نشان می دهد.
وی در ادامه به ارائه تصویری غیرمنطقی در مدت کوتاه نمایش شهید لاجوردی در فیلم اشاره کرد و افزود: نقش برجسته و خدمات لاجوردی در فیلم نمیروز نادیده گرفته شده و بسیار نقش حاشیه ای و با تصویری غیرمنطقی که به آن داده شده بوی انتقام از او را به تصویر کشیده شده است.
این پژوهشگر ادامه داد: آن گاه که در فیلم به حادثه هشت شهریور ۱۳۶۰ و انفجار دفتر نخست وزیری و شهادت شهیدان رجایی و باهنرو نقش نفوذی ها می پردازد داستان شهید سازی و جنازه سازی از کشمیری را یک اتفاق معرفی می کند که از دست امثال بهزاد نبوی و حجاریان و الویری و... دررفته است واصلا از این خبری نیست که کشمیری از بهمن ۱۳۵۷ برکشیده الویری و حجاریان و سازگارا و رضوی و ...است.
قاسمی در خاتمه بیان داشت: همان اندازه که فیلم سعی در تخریب لاجوردی دارد سعی در سفید کردن حلقه یاران کشمیری نیز دارد و مخاطب را در ابهام راز تحریف تاریخ و سیاه نمایی ها و سفید نمایی ها که وجود دارد می گذارد و مخاطب برای جواب پرسش هایش باید در جایی پیگیری کند.

۱۳۹۵/۱۱/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...