نسخه چاپی

الگوهای رفتاری حضرت معصومه مختص زنان نیست

سیده فاطمه فخر

در ميان فرزندان امام كاظم(ع) با آن همه كثرتشان بعد از امام رضا(ع)، كسي همسنگ حضرت معصومه(س) نيست. محدث گرانقدر حاج شيخ عباس قمي به هنگام بحث ازدختران حضرت موسي بن جعفر(ع) مي‌نويسد:
بر حسب آنچه به ما رسيده، افضل آنها سيده جليله معظمه، فاطمه بنت امام موسي(ع) معروف به حضرت معصومه(س) است.
نام شريف آن بزرگوار فاطمه و مشهورترين لقب آن حضرت، «معصومه» است. پدر بزرگوارش امام هفتم شيعيان حضرت موسي بن جعفر(ع) و مادر مكرمه‌اش حضرت نجمه خاتون(س) است. آن بانو مادر امام هشتم نيز هست. لذا حضرت معصومه(س) با حضرت رضا(ع) از يك مادر هستند مقام و منزلت اين بانوي نمونه كه از چهره‌هاي كم نظير زنان جهان اسلام بشمار مي‌رود. پس از حضرت فاطمه سلام الله عليها و حضرت زينب سلام الله عليها از احترامي بس شايسته برخوردار و داراي كراماتي بيشمار است.
ولادت آن حضرت در روز اول ذيعقده سال 173 هجري قمري در مدينه منوره واقع شده است. در همان سنين كودكي مواجه با مصيبت شهادت پدر گرامي خوددر حبس هارون در شهر بغداد شد. لذا از آن پس تحت مراقبت و تربيت برادر بزرگوارش حضرت علي بن موسي الرضا (ع) قرار گرفت.
از مهمترين ويژگيهاي آن بانوي بزرگوار 1- شفاعت گسترده: حضرت امام جعفر صادق(ع) در اين رابطه مي‌ فرمايد: «تدخل بشفاعتها شيعتنا الجنه باجمعهم» با شفاعت او همه شيعيان ما وارد بهشت مي‌شوند.2- فداها ابوها: آيت الله سيدنصرالله مستنبط از كتاب «كشف اللئالي» نقل فرموده كه روزي عده اي از شيعيان وارد مدينه شدندو پرسش‌هايي داشتند كه مي‌خواستند از محضر امام كاظم(ع) بپرسند. امام در سفر بودند. پرسش‌هاي خود را نوشته به دودمان امامت تقديم نمودند. چون عزم سفر كردند براي پاسخ پرسش‌هاي خود به منزل امام شرفياب شدند، امام كاظم هنوز مراجعت نفرموده بود و آنها امكان توقف نداشتند، از اين رو حضرت معصومه پاسخ آن پرسش‌ها را نوشتند و به آنها تسليم نمودند، آناه با مسرت فراوان از مدينه منوره خارج شدند. در بيرون مدينه با امام كاظم(ع) مصادف شدند و داستان خود را براي آن حضرت شرح دادند. هنگامي كه امام پرسش‌هاي آنان و پاسخهاي حضرت معصومه را ملاحظه كردند، سه بار فرمودند: «فداها ابوها» پدرش به قربانش باد 3- دانش بسيار گسترده آن حضرت در زمان كودكي: همسر گرامي امام كاظم و مادر امام رضا (عليهما السلام) تنها دو فرزند در دامان خود پرورش داد كه عبارت بودند از حضرت علي بن موسي الرضا و حضرت فاطمه معصومه سلام الله عليهما 4- ايشان دختر امام، خواهر و عمه امام هستند. وي دختر امام كاظم، خواهر امام رضا و عمه امام جواد عليهم السلام است 5- بانوي محدثه در راستاي دفاع از ولايت و اثبات حقانيت اهل بيت(ع) يكي از مهمترين راويان حديث غدير خم و حديث منزلت (يا علي انت مني بمنزله هارون من موسي الا انه لا) حضرت معصومه است.
ايشان اين دو حديث مهم را از فاطمه دختر امام صادق و او از (نبي بعدي فاطمه دختر امام باقر و او ازفاطمه دختر امام سجاد و او از فاطمه دختر امام حسين و او از ام كلثوم دختر حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلام روايت مي‌نمايد. اين سلسله سند در مجموع روايت‌هاي حديث مشهور است.6- دفاع از ولايت چنانكه گفتيم حضرت معصومه در راستاي ((غدير به روايت)) فواطم دفاع از ولايت حضرت رضا(ع) و به امر ايشان همراه كاروان از مدينه به سوي خراسان حركت كرد و در نهايت در همين راه به شهادت رسيد و درس بزرگ آن حضرت بر شيعيان اين بود كه هميشه يار و ياور ولايت و ولي خود باشيد. مقام شفاعت همه شيعيان نتيجه رفتار آن حضرت است اين بانوي بزرگ اسلام نمونه كامل زهد و تقوا و عفاف و عبادت و دعا و راز و نياز با خداوند متعال بوده است؛ حتي دوران كوتاهي كه در قم در حال حيات بوده‌اند. عبادت او زبانزد عام و خاص بوده و محراب عبادت ايشان در خانه موسي بن خزرج كه در محله ميدان مير واقع است. شاهدي بر اين مدعا است كه بعد از چند قرن مورد طواف و زيارت ارادتمندان اهل بيت(ع) مي‌باشد؛ در حالي كه مدت اقامت ايشان در قم هفده يا شانزده روز بيشتر نبوده است و در اين مدت بيمار و مشغول معالجه و مداوا بودند.
با اين تفاسير انتظار مي‌رود با وجود چنين الگوي مناسبي تمام دختران، با الگو گرفتن از فاطمه معصومه(س) مثل، شجاعت، اقتدار، عفيف بودن، پاكدامني، حجاب، زهد و تقوا و تمام اخلاقها و رفتارهاي مناسب اجتماعي را بايد به خوبي ياد بگيرند. رعايت حجاب و عفاف در جامعه امروزي ما سبب مي‌شود كرامت زنان و دختران ما حفظ شود و امنيت اجتماعي مد نظر آنها محقق شود. چرا كه امروزه توقع دختران ما داشتن محيطي امن جهت انجام فعاليتهاي اجتماعي و سياسي و فرهنگي است كه رعايت حجاب و الگو گرفتن از اسوه حجاب حضرت معصومه(س) مي‌تواند اين امر را ميسر كند.
آثار و فوايد حجاب اسلامي بر گسترش امنيت اجتماعي بسيار است كه برخي از آنها عبارتند از:
ايجاد آرامش رواني بين افراد جامعه
كاهش چشمگير مفاسد فردي و اجتماعي در جامعه اسلامي
حفظ و استيفاي نيروي كار در سطح جامعه اسلامي
حضور معنوي گرايانه زنان و مردان در محيط اجتماعي
كاهش تقاضاي مدپرستي بانوان
حفظ ارزش‌هاي انساني، مانند عفت، حيا و متانت در جامعه
مصونيت زنان در همه زمان و مكانها
سلامت و زيبايي موقعيت اجتماعي و فرهنگي مردان و زنان جامعه اسلامي
هدايت، كنترل و بهره‌مندي صحيح از اميال و غرايز انساني
از بين بردن فشارهاي اجتماعي نامشروع و نابهنجار،مبارزه با تهاجم فرهنگي غرب
بنابر اين در جامعه امروز تبعيت از غرب و مدرنيته نه تنها امنيت اجتماعي دختران ما را تضمين نمي‌كند بلكه همچون خطري بزرگ آنان را تهديد مي‌كند و راه برون رفت از آن الگو گرفتن از زندگاني زنان بزرگ اسلام همچون فاطمه(س)، زينب كبري(س) و فاطمه معصومه(س) است. بدون شك راه رستگاري همين خواهد بود.
رییس واحد خواهران حزب موتلفه اسلامی

۱۳۹۱/۶/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...