نسخه چاپی

مجتبی عابدینی در گفت و گو با شما:

مدال طلای توكیو را كسب می‌كنم

عکس خبري -مدال طلاي توکيو را کسب مي‌کنم

من هنوز خیلی وقت دارم و با تمام قدرت در المپیك ژاپن حضور پیدا خواهم كرد. شمشیربازی ربطی به سن و‌سال ندارد. حریفانی داشتم كه بیش از ٤٠‌سال سن داشتند. همین‌طور افرادی بودند كه ٣٧‌سال یا ٣٨‌سال سن داشتند، پس وضع سنی در این بازی‌ها معنی پیدا نمی‌كند. قطعا در المپیك بعدی با بهترین عملكرد بازمی‌گردم و مدال طلای توكیو را كسب می‌كنم.

گفتگو: علیرضا حاجی میرزابابا- تیم ملی شمشیربازی کشورمان در آخرین رقابت خود در مسابقات جام جهانی ایتالیا توسط مجتبی عابدینی به مدال نقره انفرادی و مقام چهارم تیمی دست یافت، نتایجی که باعث شد در رنکینگ انفرادی و تیمی صعود داشته باشیم. نایب قهرمانی‌ای که با انگشت شکسته به نام ایران و عابدینی ثبت شد.شمشیربازان اسلحه سابر ایران این روزها در هر مسابقه‌ای که شرکت می‌کنند، بدون مدال به کشور باز نمی‌گردند؛ فرقی هم ندارد، آسیایی باشد یا جهانی. در المپیک هم که بزرگترین رویداد ورزشی است عملکرد مجتبی عابدینی ارزش یکی از سه مدال طلا، نقره و برنز را داشت که متاسفانه با ناداوری به حقش نرسید.



سطح مسابقات جام جهانی در ایتالیا چطور بود؟

در این رقابت‌ها 180 شمشیربازی حضور داشتند و نفرات برتر جهان و المپیک هم همه با قدرت آمده بودند که مدال بگیرند. سطح رقابت‌ها بسیار بالا بود و خوشبختانه من هم از همان ابتدا با قدرت به مصاف حریفان رفتم و تا فینال پیش رفتم. در فینال هم بازیکن مجارستانی بازی پایاپایی داشتیم، اما مسابقه به هرحال برد و باخت دارد.


 چه شد که انگشت دستت شکست؟

در دیدار با حریف گرجستانی بود که این اتفاق افتاد. او بازیکن قدرتمندی بود که همه شمشیربازان هم با بازی او مشکل دارند. ضربه او به انگشت من خورد که دچار شکستگی و به همین خاطر بازی حدود 10 دقیقه متوقف شد و مجبور شدم آتل بگذارم. چون هدفم مدال بود، با همان درد بازی کردم. ضربات زیادی به دستم هم خورده بود، اما همه اینها مانع ادامه کارم نشد.


مدالت را به آتش نشانان شهید اهدا کردی، این کار با پیش بینی قبلی انجام شد؟

همان روزی که حادثه پلاسکو اتفاق افتاد و تعدادی آتش نشان شهید شدند، با خودم عهد کردم که در مسابقات ایتالیا مدال بگیرم و به آنها تقدیم کنم و خوشبختانه همین اتفاق هم افتاد. فکر می کنم این کمترین کار در مقابل کار بزرگ این شهدا بود.


 در مسابقات جام جهانی سنگال هم تیم سابر کشورمان قهرمان شد، سطح آن مسابقات چطور بود؟

این مسابقات بعد از المپیک اولین رقابت مهم جهانی بود و همه تیم‌های قدرتمند دنیا با تمام توان خود ظاهر شدند. عملکرد ما در این مسابقات عالی بود و تیم اول و سوم جهان یعنی آمریکا و کره جنوبی را شکست دادیم. کره جنوبی در المپیک لندن در بخش تیمی بر سکوی نخست ایستاده بود و غلبه بر این تیم کار بسیار بزرگی بود. ایتالیا هم مدال 3 دوره از مسابقات قهرمانی جهان را در کارنامه داشت اما در فینال برابر ایران مغلوب شد.


چه بر سر مجتبی عابدینی آمد که با این سطح کیفی در المپیک ریو نتوانست مدال بگیرد؟

در بازی نیمه نهایی 6 ـ 3 جلو بودم. داور و مربی حریفم روس بودند و با هم دوست بودند؛ ناداوری از همانجا شروع شد. شمشیرباز آمریکایی باید 4 کارت زرد می‌گرفت که این اتفاق نیفتاد. دو یا سه ضربه را معمولا ما شمشیربازها برای اشتباهات داوری کنار می‌گذاریم ولی در بازی نیمه نهایی 7 یا 8 ضربه به ضرر من گرفته شد. ناداوری را همه دیدند و من خودم دیدم که داورها هم بین خودشان در مورد عملکرد داوری صحبت می‌کردند.حداقل مدال من نقره بود و من در بازی‌های کلاس A جهانی بازیکنی که به فینال راه پیدا کرده بود را شکست دادم. داوران مدال را از چنگم درآوردند ولی نمی‌خواستند که ایران مدال بگیرد.


رتبه چهارمی المپیک ریو بهترین نتیجه ات در المپیک ها خواهد بود؟

نه اینطور نیست من هنوز خیلی وقت دارم و با تمام قدرت در المپیک ژاپن حضور پیدا خواهم کرد. شمشیربازی ربطی به سن و‌سال ندارد. حریفانی داشتم که بیش از ٤٠‌سال سن داشتند. همین‌طور افرادی بودند که ٣٧‌سال یا ٣٨‌سال سن داشتند، پس وضع سنی در این بازی‌ها معنی پیدا نمی‌کند. قطعا در المپیک بعدی با بهترین عملکرد بازمی‌گردم و مدال طلای توکیو را کسب می‌کنم.


 مسئولان فدراسیون شمشیربازی از بودجه کم این فدراسیون شکایت داشتند؟

فدراسیون مشکلات زیادی دارد کمتر از یک و نیم میلیارد بودجه برای این فدراسیون در نظر گرفته شده که نمی‌تواند جوابگو باشد. حداقل این بودجه باید 5 برابر شود و بعد از آن عملکرد شمشیربازان هم رشد چشمگیری خواهد داشت.

۱۳۹۵/۱۲/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...