نسخه چاپی

جزییات جلسه با اشتون از زبان جلیلی

دبیر شورای امنیت ملی كشورمان با اشاره به مذاكرات اخیرش با كاترین اشتون در استانبول گفت: در این دیدار تمام مذاكرات انجام شده در مسكو و پیش از آن را دوباره مرور كردیم و نكات مشترك مورد بررسی قرار گرفت و در این دیدار دو طرف درباره این كه چه همكاری‌های جدید و دیدارهای جدیدی می‌توانند داشته باشند، تبادل نظر و گفت‌وگو كردند.

به گزارش نما به نقل از ايسنا، به نقل از روزنامه حريت چاپ تركيه، سعيد جليلي، دبير شوراي امنيت ملي ايران ظهر چهارشنبه پس از ديدار روز گذشته‌اش با كاترين اشتون، رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا در استانبول در كنفرانس خبري در استانبول به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

او در پاسخ به سوالي درباره مذاكرات ايران و 1+5 با اشاره به ارائه نقشه راه در مذاكرات مسكو گفت: بر اساس اين نقشه راه، قرار شد در سطح كارشناسان و مشاوران مذاكرات انجام شده و به طور مشترك نيز ديدارهايي انجام شود و راه‌هاي مشتركي براي حل اين موضوع پيدا شود. بر اساس مذاكرات مسكو در سطح معاونان و كارشناسان، ديدارهايي در استانبول انجام شد.

مذاكره‌كننده ارشد هسته‌يي ايران با اشاره به گفت‌وگوي تلفني خود در ماه رمضان با كاترين اشتون خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران در هر زمان از انجام مذاكرات استقبال مي‌كند. ما آمادگي داريم كه پاسخ نقشه و پيشنهادات خود را از طرف مقابل دريافت كنيم. در ديدار روز گذشته گفت‌وگوي خوبي انجام شد. در اين ديدار تمام مذاكرات انجام شده در مسكو و پيش از آن را دوباره مرور كرديم و نكات مشترك مورد بررسي قرار گرفت و در اين ديدار دو طرف درباره اين كه چه همكاري‌هاي جديد و ديدارهاي جديدي مي‌توانند داشته باشند، تبادل نظر و گفت‌وگو كردند.

وي ادامه داد: نتيجه نهايي اين شد كه كاترين اشتون نتيجه اين ديدار را به شش كشور عضو گروه 1+5 ارائه كند و نكات مشترك به دست آمده از نشست‌هاي معاونان و كارشناسان كه در چند ماه گذشته انجام شده را مورد توجه قرار داده و در نشست آينده يك چارچوب جديد ايجاد كنيم. به همين دليل منتظر بررسي و نظرات شش كشور عضو 1+5 هستيم. در اين ديدار مذاكرات خوب و سازنده بود، اميدواريم نكات مشترك در نزديك‌سازي دو طرف مثمر ثمر باشد.

هم‌چنين به گزارش العالم، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان هم‌چنين گفت كه متجاوزان به ارزش‌هاي اسلامي بهاي سنگيني خواهند پرداخت.

جليلي بيان كرد كه واكنش مردمي نسبت به اهانت به ساحت پيامبر (ص) نشانه‌ي بيداري اسلامي است و اين كه جهان اسلام و كشورهاي منطقه دشمنان مشتركي دارند كه براي تسلط بر دولت‌هاي مسلمانان و منطقه برنامه‌ريزي مي‌كنند.

او تاكيد كرد كه اگر امت اسلامي متحد شود در آينده پيروزي‌هاي بيش‌تري در انتظار آن خواهد بود. نشانه‌هاي زيادي وجود دارد مبني بر اين كه قدرت‌هايي بر خلاف منافع ملت‌هاي منطقه گام برمي‌دارند.

جليلي با اشاره به اين كه ايران بر اين باور است كه مسايل منطقه بايد به دست مردمان آن حل شود، گفت كه امنيت تركيه، امنيت ايران است و در ديدارهاي انجام شده دو طرف بر ضرورت تلاش مشترك براي تحقق امنيت تاكيد كردند.

وي با اشاره مساله سوريه گفت كه راه حل مساله سوريه بايد به واسطه انجام گفت‌وگوهاي ملي و داخلي باشد. ملت سوريه بايد براي تعيين آينده‌اش، تصميم‌گيري كند و مانع از آن شود كه ديگران به خواسته‌هاي‌شان برسند.

دبيرشوراي عالي امنيت ملي كشورمان با ابراز اميدواري از اين كه زمينه انجام گفت‌وگوهاي ملي در سوريه فراهم شود، افزود كه سوريه همواره در برابر رژيم صهيونيستي ايستادگي كرده است از اين رو نبايد تضعيف شود. هم‌چنين در پيش گرفتن راه حل نظامي راه حل مناسبي براي پايان دادن به بحران سوريه نخواهد بود.

۱۳۹۱/۶/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...