نسخه چاپی

دو سال ناكامی عربستان در یمن

حمله ائتلاف عربستان به یمن در حالی وارد سومین سال خود می شود كه پیروزی‌های ارتش و كمیته‌های مردمی یمن در برابر مزدوران عربستان سبب شد كه آنان همه برگ برنده‌ها را در اختیار داشته و برای هرگونه مذاكره‌ای پس از پایان جنگ آماده باشند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، رسانه های عربی با اشاره به مسائل یمن، شکست های عربستان را سرآغاز گرفتاری های پرشمار برای حاکمان ریاض می دانند.
عربستان سعودی با وجود هزینه های بسیار برای آتش افروزی در جبهه های گوناگون، اکنون شکست‌های نظامی پی در پی را متحمل می‌شود. روند جنگ های عربستان بر خلاف خواست ریاض پیش می‌رود. ریاض طی دو سال جنگ علیه یمن قوانین بین الملل را زیرپا می‌گذارد، اکنون از نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن ضربه کمرشکنی خورده و در حال غرق شدن در باتلاق یمن است. به ویژه این در شرایطی است که هنوز هم عربستان بر این مساله پافشاری می کند که می تواند کار را در صحنه نظامی یکسره کند.

** گزینه های عربستان برای رهایی از باتلاق جنگ یمن
تارنمای «الشهاره نت» یمن و روزنامه «الاخبار» لبنان شکست های عربستان در جنگ یمن را که پیامدهای ناگواری برای آل سعود به دنبال خواهد داشت در کانون توجه قرار دادند.
تارنمای الشهاره نت نوشت: جنگ ائتلاف عربستان و آمریکا علیه یمن در حالی وارد سومین سال خود می شود که این ائتلاف در عملیات «طوفان قاطعیت» به هیچ یک از هدف های مشخص شده خود نرسیده است. هیچ دورنمای روشنی برای پیروزی عربستان و همپیمانان آن در جنگ یمن وجود ندارد. این ائتلاف برای فرو رفتن بیشتر در باتلاق یمن و زیان های بیشتر در جبهه های گوناگون پافشاری می کند. نیروهای عربستان در جبهه های گوناگون در حال از هم پاشیدن هستند.
فروپاشی نیروهای ائتلاف عربستان در داخل در شرایطی است که در جبهه های مرزی مناطق جیزان، نجران و عسیر هم نیروهای ائتلاف حمله به یمن در حال شکست خوردن هستند. ارتش و کمیته های مردمی یمن در این مناطق زمام امور را در دست دارند. آنان موفق شده اند جنگ را به ژرفای عربستان منتقل کنند و تلاش های عربستان برای محدود کردن دامنه جنگ در خاک یمن را با شکست روبرو سازند.
به نوشته الشهاره نت، گزارش رسانه های غربی نشان از این دارد که عربستان در نتیجه جنگ یمن زیان هایی متحمل شده که طی ده ها سال گذشته بی مانند است. این کشور در صورتی که بر ادامه نبرد پافشاری کند به یقین به سوی فروپاشی و پاک شدن از نقشه منطقه پیش خواهد رفت.
پس از سپری شدن دو سال از جنگ علیه یمن، افق روشنی برای پیروزی بر نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن وجود ندارد و نیروهای یمن هر روز با قدرت موشکی خود شگفتی می آفرینند.
با وجود اینکه عربستان و همپیمانان آن از جنگ افزارهای پیشرفته ای برخوردار هستند. اما باز هم ارتش عربستان نمی تواند مرزهای خود را از کنترل نیروهای یمن خارج سازد. هر روز بر شمار پایگاه های عربستان که به کنترل ارتش و کمیته های مردمی یمن می افتد، افزوده می شود.
همه گزارش رسانه های غربی بر این مساله توافق نظر دارند که عربستان در جنگ علیه یمن دو گزینه بیشتر پیش رو ندارد. این کشور یا باید به شکست خود اعتراف کند و برای آشتی با یمن به هر قیمتی تلاش کند و از باتلاق یمن خارج شود تا به عنوان یک کشور منطقه خود را حفظ کند. یا اینکه عربستان باید گزینه جنگ را ادامه دهد و بیشتر در باتلاق یمن فرو رود. در این شرایط عربستان با اختیار خود راه نابودی غم انگیز خود را انتخاب کرده است. این راه کوتاه ترین راه برای سقوط خاندان آل سعود در منطقه است.
به نوشته روزنامه الاخبار، ارتش و کمیته های مردمی یمن برای رویارویی با تحولات دراماتیک در جنگ علیه یمن گزینه های بسیاری در اختیار دارند. عربستان که در جبهه های گوناگون با شکست روبرو شده است اکنون بر روی دخالت نظامی مستقیم آمریکا شرط بندی می کند تا موازنه را در میدان های نبرد به سود خود تغییر دهد. تلاش ها برای حل بحران یمن از راه سیاسی نتیجه بخش نبوده است.
عربستان در شرایط کنونی برای وارد شدن به مذاکرات کارامد و ثمربخش با هدف پایان دادن به جنگ یمن آمادگی ندارد. زیرا که شکست های ریاض در میدان های نبرد سبب شده است که در مذاکرات دست خالی باشد. از این رو، ریاض در انتظار تصمیم ترامپ برای حمله نظامی است تا شاید بتواند موازنه را در میدان های نبرد به سود عربستان تغییر دهد. این در حالی است ارتش و کمیته های مردمی یمن گزینه های نظامی بسیاری در دست دارند تا راهبرد سرکوب دشمن را اجرایی سازند.

** حقوق مردم یمن زیر چکمه آل سعود
صفحه عربی شبکه خبری «روسیا الیوم» و تارنماهای «البدیل» مصر و «العهد» لبنان جنایت های ائتلاف حمله به یمن به سردمداری عربستان و نادیده گرفتن حقوق بشر در این جنگ توسط دشمنان مردم یمن را مورد بررسی قرار دادند.
به نوشته روسیا الیوم، سازمان «هیومن رایتس واچ» تاکید کرد که حمله های هوایی ائتلاف حمله به یمن به سردمداری عربستان که کشته شدن صدها غیر نظامی را به دنبال داشته است جنایت جنگی به شمار می رود و باید به فروش سلاح به ریاض پایان داده شود.
«احمد بن شمسی» مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در این نهاد حقوق بشری به روسیا الیوم گفت بیش از سه میلیون نفر از مردم یمن در نتیجه این جنگ آواره شده و حدود 80 درصد از مردم این کشور نیاز به کمک های انسان دوستانه دارند.
بن شمسی افزود: با توجه به داده های برنامه جهانی غذا، کودکان یمن اکنون با بالاترین سوء تغذیه در سطح جهان روبرو هستند. اوضاع انسانی در یمن هر روز بدتر و به یک مصیب و بحران انسانی تبدیل می شود. در بیشتر موارد غیر نظامیان به دست نیروهای ائتلاف حمله به یمن به خاک و خون کشیده می شوند.
بن شمسی گفت: 61 حمله هوایی را که به دست ائتلاف صورت گرفته است، ما مستند کردیم. این حمله ها غیر قانونی است و بسیاری از آنها جنایت جنگی به شمار می رود. این حمله ها به کشته شدن 900 نفر و ویرانی مناطق غیر نظامی مثل بازارها، مدارس و بیمارستان ها منجر شده است. هدف قرار دادن مناطق غیر نظامی نادیده گرفتن آشکار قوانین جنگ به شمار می رود. او با انتقاد از محاصره یمن گفت این مساله در مسیر کمک های انسان دوستانه سنگ اندازی می کند.
به نوشته البدیل، صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل «یونیسف» از زمان حمله ائتلاف عربستان به یمن در مارس 2015 میلادی تاکنون بیش از هزار و 546 کودک یمنی کشته شده اند. در این جنگ دو هزار و 350 نفر از کودکان یمن به شدت آسیب دیده اند. همچنین ائتلاف عربستان 212 بار به مدارس و 95 بار به بیمارستان حمله و آنها را ویران کرده است.
به نوشته البدیل، برپایه گزارش وزارت حقوق بشر یمن در این جنگ بیش از 10 هزار و 811 نفر کشته و بیش از 37 هزار و 888 نفر زخمی شده اند.
به نوشته العهد، در شرایطی صحبت ها درباره گرسنگی و اوضاع ناگوار انسانی در یمن افزایش یافته که گزارش ها حاکی است کشورهایی که خود را نسبت به اوضاع مردم یمن در ظاهر به گریه زده اند بیشترین سلاح را برای خاک و خون کشیدن مردم یمن در اختیار عربستان قرار می دهند.
پژوهش های مرکز بین الملل صلح «استکهلم » نشان می دهد عربستان در رتبه نخست وارد کنندگان صلاح از آمریکا است. حدود 13 درصد از صادرات تسلحیاتی آمریکا به ریاض ارسال می شود. امارات همپیمان عربستان در جنگ یمن هم در رتبه دوم وارد کنندگان سلاح از آمریکا به شمار می رود. این کشور 82.7 درصد از صادرات آمریکا را به خود اختصاص داد.

۱۳۹۶/۱/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...