نسخه چاپی

رئیس جمهور فیلیپین، وعده‌ خود را پس گرفت

به گزارش نما - ایرنا نوشت: 'رودریگو دوترته' رئیس جمهوری فیلیپین آمادگی کشورش را برای استقرار نیروی نظامی به منظور کمک به متحدان فیلیپین در خاورمیانه در صورتی که خشونت هایی در منطقه رخ دهد، اعلام کرد.

در حالی که دوترته در سفر به 'منامه' پایتخت بحرین این سخنان را بیان کرد، کاخ ریاست جمهوری فیلیپین روز دوشنبه اعزام نیروهای نظامی این کشور به خاورمیانه را رد کرد.
به گزارش تارنمای 'راپلر'، 'هرموگنس اسپرون' مشاور امنیت ملی فیلیپین روز دوشنبه در تشریح شکل کمک هایی که از طریق فیلیپین انجام می شود، گفت که این امر براساس آموزش خواهد بود که ما تاکنون آنها را انجام نداده ایم.


وی افزود: این اقدام دستکم 6 ماه زمان نیاز دارد که بسیار گزینشی و احتمالا بر اساس آموزش ها و دوره های تخصصی است.
مشاور امنیت ملی فیلیپین، گفت: با توجه به اینکه ما در این منطقه، بخشی از ائتلاف نیروی دریایی هستیم و ناظرانی را به آنجا می فرستیم، انجام عملیات نظامی طبق آنچه که گفته شده است، وجود ندارد.
ی این اظهارات را پس از آن بیان داشت که 'دوترته' روز جمعه گذشته در منامه گفت در صورتی که بحرین مورد حمله قرار گیرد، فیلیپین آماده اعزام نیرو به این کشور است.


'دوترته' در جمع تجار بحرینی گفته بود: من گفته ام اگر به ما نیاز دارید، فقط بیان کنید و اگر حتی هنگامی که مسائل حادتر شد، از ما کمک بخواهید، برای شما دعا می کنیم که شرایط صلح به نفع خاورمیانه باقی بماند....اما اگر فعالیت خشونت آمیز در حال رخ دادن باشد، ما آماده کمک هستیم.


'دوترته' افزود: فقط کمکتان را مطرح کنید، ما یک گردان، یک هنگ و یک بخش برای محافظت از شما خواهیم فرستاد و اگر سایر کشورها سئوال کنند که چرا این اقدام را انجام داده اید، می گویم این برای منافع ملی ما بوده است.
تارنمای روزنامه 'فیل استار' نیز نوشت: دوترته در طول یک جلسه در منامه گفت که متعهد به ایستادن در کنار بحرین در تمام زمان ها است.


وی گفت: اگر شما در اینجا و در مرزها نیاز به نیروهای نظامی داشتید، فقط آن را اعلام کنید که آنها را برای آموزش به اینجا بفرستیم، و آنها در اینجا باقی می مانند اگر شما بخواهید. اگر شما بخواهید در اینجا مستقر شوند، ما به خاطر منافع ملی و زندگی فیلیپینی ها موافقیم.
وی روز شنبه نیز در قطر، گفت که نیروهای فیلیپینی آماده حمایت و دفاع از قطر هستند.
رئیس جمهوری فیلیپین گفت: میلیون ها نفر از مردم فیلیپین در اینجا حضور دارند. شما می توانید مطمئن باشید که اگر به ما نیاز داشتید، ما به اینجا خواهیم آمد.
حدود 760 هزار فیلیپینی در عربستان، 60 هزار تن در بحرین و 200 هزار تن دیگر از اتباع این کشور جنوب شرق آسیا در قطر کار می کنند.


دوترته در این سخنان با تاکید براینکه در مورد نظم و انضباط نظامیان فیلیپین نگران نباشید، گفت: درست مثل هر ارتش دیگری در جهان، آنها بسیار منظم هستند و می توانند برای منافع ملی ما در اینجا و برای حمایت و دفاع از شما مبارزه کنند.
به نوشته 'فیل استار'، وی در سفر به عربستان سعودی نیز سخنان مشابه اما کلی تری در نشست با جامعه فیلیپینی در ریاض بیان کرد و گفت که او مطمئن است 'ملک سلمان عبدالعزیز آل سعود' 'دوست وفادار' فیلیپین است.


وی گفت: شما (عربستان سعودی) با هموطنان من خوب رفتار کرده اید. آموزش و پرورش جوانان به دلیل وجوه ارسالی از پول کارگر فیلیپینی بهبود یافته است. ما به شما بسیار زیاد مدیون هستیم.


این سخنان دوترته در حالی در سه کشور عربستان، بحرین و قطر بیان می شود که به نوشته این تارنما، ارتش فیلیپین یکی از ضعیف ترین ارتش ها در جنوب شرق آسیا است.
دفتر ریاست جمهوری فیلیپین پیش از این اعلام کرده است رسانه ها نباید تمام اظهارات دوترته را باور کنند، به خصوص اگر بیش از حد عجیب و غریب باشند.


رئیس جمهوری فیلیپین از این دست سخنان زیاد دارد و چندی پیش نیز سخنانش در مورد پرتاب یک آدم ربا از بالگرد زمانی که شهردار داوائو بوده است را انکار و طرح آن را یک شوخی دانست.


دوترته گفت: من فقط شما (رسانه ها) را فریب دادم . من می خواهم این کار را انجام دهم. دوست دارم شوخی کنم.
وی پس از در دست گرفتن قدرت در سال گذشته میلادی و قبل از شرکت در اجلاس سران آ.سه.آن و شرکای گفتمانی در لائوس نیز کلمات تندی در مورد 'باراک اوباما' رئیس جمهوری سابق آمریکا استفاده کرد، اما هنگام بازگشت از لائوس به خبرنگاران گفت که خداوند در این پرواز به او هشدار داده است دیگر از این کلمات استفاده نکند وگرنه هواپیما با مشکل مواجه خواهد شد.


وی پس از چند ماه داستانش در مورد هشدار خداوند به او در هواپیما برای پایان دادن به ناسزا را نیز یک شوخی با خبرنگاران دانست
یک گزارش دیگر حاکیست 'رودریگو دوترته' رئیس جمهوری فیلیپین پس از سفر یک هفته ای به عربستان، قطر و بحرین، بیش ا ز 150 کارگر فیلیپینی را که فاقد مجوز کار در عربستان سعودی بودند و توانستند از عفو ریاض استفاده کنند با خود به مانیل بازگرداند.


'ارنستو آبلا' سخنگوی رئیس جمهوی فیلیپین گفت که این گروه از کارگران بازگشته به کشور، نخستین گروه از کسانی هستند که توانسته اند 'فرار' کنند.
استفاده از اصطلاح 'فرار' کارگران به قربانیانی اطلاق می شود که توسط کارفرمایان خود فروخته شده اند و یا به دلیل سوء رفتار مجبور به فرار از دست کارفرمایان خود شده اند. این افراد در پناهگاههایی که توسط سفارت فیلیپین برپا شده بود، منتظر بازگشت به کشورشان بودند.
پیش بینی شده بود 86 نفر از این کارگران که به دلیل سوء رفتارهای انجام شده علیه آنها در قطر مجبور به ترک این کشور بودند نیز همراه با دوترته به فیلیپین بازگردند.

۱۳۹۶/۱/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...